Wild

22-07-2015

7.5

Wild (Blu-ray)

Cheryl (Reese Witherspoon) heeft wat nare dingen meegemaakt in haar leven. Haar huwelijk is op de klippen gelopen. Haar moeder is na een lang en pijnlijk ziektebed overleden. En ze hield zielsveel van haar moeder. Daarmee is een belangrijke basis voor Cheryl weggevallen en verviel ze een periode in excessief gedrag. Ze werd drugsverslaafd en had overal seks met iedereen die dat maar wilde. Na jaren dit heilloze leven te hebben geleefd, neemt Cheryl een impulsieve beslissing. Ze besluit om het Pacific Crest-pad te gaan lopen. Alleen en zonder enige ervaring. Het gaat hier om maar liefst 1100 mijl. Door de woestijn, door de sneeuw en door de bergen. Onderweg komt ze alle mogelijke obstakels tegen. Van de elementen in de natuur tot wilde dieren en vreemde mannen die bedreigend overkomen. Maar ze komt vooral zichzelf tegen. Is Cheryl sterk genoeg om deze persoonlijke missie te volbrengen?

Soms hoeft een verhaal helemaal niet zo ingewikkeld zijn. Wild is een waargebeurd verhaal over een vrouw die in haar eentje een bijna onmogelijke uitdaging aangaat. De verhaalstructuur is bijzonder simpel: letterlijk van A naar B. Deze rechte lijn wordt onderbroken door flashbacks uit het turbulente verleden van Cheryl. Zo komen we steeds een beetje meer over haar te weten en wat haar ertoe heeft bewogen om deze bijna onmogelijke tocht te ondernemen. De regie van Wild is in handen van Jean Marc Vallee, die vorig jaar hoge ogen gooide met Dallas Buyers Club. Hij heeft wederom een bijzonder trefzekere stijl van regie, waarin het acteren alle ruimte krijgt. Liet hij in eerstgenoemde film zijn hoofdrolspeler Matthew McConaughey vol tot bloei komen, dat kunstje flikt hij nu weer met Reese Witherspoon. Haar acteerwerk is bijzonder intens. Ze geeft werkelijk alles wat ze in huis heeft. Ze geeft zich letterlijk en figuurlijk – of emotioneel en lichamelijk zo je wilt – helemaal bloot. Dit alles wordt gecombineerd met prachtige natuurbeelden en zo nu en dan een broodnodig stukje humor. Bijvoorbeeld wanneer Cheryl haar backpack zo groot en vol is dat ze niet eens kan opstaan. En wanneer later in de film eens kritisch wordt gevraagd of ze al die spullen wel echt nodig heeft… Een minpunt van de film is dat de flashbacks je soms wat uit de flow van het werkelijke verhaal halen. Bovendien zijn deze perioden uit haar leven wel heel overdreven. Natuurlijk is het gebaseerd op een echt mensenleven, maar desalniettemin is het verschil in toon en sfeer tussen het hier en nu en de flashbacks soms wel erg groot. De film was wellicht sterker en mysterieuzer geweest zonder deze flashbacks. Je had ook tijdens de reis op een meer indirecte manier meer over Cheryl te weten kunnen komen. Of dit alternatief beter had gewerkt zullen we niet weten. Wat we wel weten is dat Wild heel wat te bieden heeft. Sterk acteerwerk met Witherspoon in de rol van haar leven en mooie beelden van de natuur in de VS. Wild zet je aan het denken over het vermogen van de mens om zelf vanuit de diepste dalen weer omhoog te kruipen en tot indrukwekkend prestaties te komen.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2014
Speelduur: 116 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626078104

• Verwijderde scènes
  • De echte Cheryl Strayed
  • De echte locatie is de beste locatie
  • Hoe zwaar is monster
  • Interactieve kaart van de Pacific Crest Trail
  • Promotiefeaturettes

De Blu-ray Disc-uitgave van Wild heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een dubbellaagse 50 GB disk.

De beeldkwaliteit is door de bank genomen uitstekend. De vele mooie landschappen komen uitermate goed tot hun recht, maar ook de kleinste details in de gezichten van de acteurs. De kleuren zijn al even mooi natuurlijk en ook het contrast is dik in orde. Dit alles samen maakt tot een prima beeldpresentatie. Een klein minpuntje is dat een handjevol donkere binnen opgenomen scènes wat te weinig schaduwdetail hebben (zie een van de screenshots). Maar dit wordt niet echt storend en het betreft maar een handjevol scènes. Er is geen sprake van tekortkomingen in het beeld in welke vorm dan ook.

Deze BD-uitgave van Wild bevat een DTS-HD Master 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Dialoog is erg belangrijk in deze film en deze komt altijd kraakhelder uit de speaker. Daarnaast is er sprake van een subtiele surround-omgeving die zorgt voor een mooie geluidservaring. Het geluid speelt geen hoofdrol, maar ondersteunt uitermate goed. Niets op aan te merken.

Via het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader omschreven. Alle extra’s zijn in HD met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) audio en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Verwijderde scènes (8 min.)
Met optioneel commentaar door de regisseur. Afzonderlijk af te spelen of allemaal achter elkaar.

De echte Cheryl Strayed (9 min.)