Son of a Gun

01-09-2015

6.5

Son of a Gun (DVD)

De 19-jarige Jesse Ryan "JR" White (Brenton Thwaites) belandt voor een klein vergrijp in de gevangenis. Al heel snel krijgt hij door dat die plek een broedplaats is voor opkomende criminelen. Onder de vleugels van de beruchte en passievolle Brendan Lynch (Ewan McGregor) krijgt JT zijn ware potentie als misdadiger te tonen. In een serie levensgevaarlijke klussen leert JR het keiharde wereldje kennen en hoe hij hier zich volgens Brendan in moet bewegen. Wanneer er duidelijke verschillen van mening aan het licht komen en de hechte vader-zoon relatie scheurtjes begint te vertonen, ontdekt JR hardhandig hoezeer beschermende vleugels ook kunnen verstikken.

Son of a Gun is het debuut van schrijver/regisseur Julius Avery en vertelt het simpele, maar interessante verhaal van JR en het enorme charisma van misdaad en criminelen. Op papier is het verhaal van Son of a Gun erg sterk, inclusief duidelijke plottwists en vrij interessante hoofdrolspelers. Helaas zijn alle bijfiguren erg onderontwikkeld, wat stoort wanneer ze wel een duidelijke invloed hebben op het verhaal. Daarnaast is de uitvoering wat gehaast en worden belangrijke plotpunten wel erg gemakzuchtig geïntroduceerd of afgehandeld. Hierdoor is de film helaas niet zo goed als hij had kunnen zijn, maar Ewan McGregor maakt het kijken meer dan waard. Hij speelt de imponerende Brendan Lynch vol overtuiging en is duidelijk gepassioneerd over de film. Hoewel alles op de oppervlakte blijft, is de dynamiek tussen Brenton Thwaites en Ewan McGregor mooi in beeld gebracht. Thwaites acteert redelijk goed en hij heeft een duidelijke chemie met Alicia Vikander. De actrice krijgt op haar beurt niet heel veel te doen, maar doet het prima. Jacek Koman maakt helaas geen enkele indruk, wat net zoveel te maken heeft met het script als zijn matige acteerwerk. Voor een misdaadfilm is Son of a Gun prima om een keer te bekijken en is er zeker een goede prestatie geleverd wanneer kijkers focussen op het verhaal en het prachtige werk van McGregor.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 2015
Speelduur: 104 min
EAN: 8715664115589

• Promotionele trailers

Son of a Gun is op deze DVD-uitgave te bekijken in het originele anamorf 2.35:1 beeldformaat. In lijn met de sfeer van de film, bestaat alles uit bruintinten. Er is een redelijke zwartwaarde en de aanwezige kleuren zijn licht verzadigd. Gedurende de film wordt er gebruik gemaakt van natuurlijke belichting. Hier en daar ogen de avondscènes iets te donker, maar voor de rest zijn de beelden simpel, maar effectief. Op deze DVD-uitgave heeft Son of a Gun een prima scherpte, hoewel het nogal fluctueert wanneer er een bewegingsvolle actiescènes is. Naast lichte compressieblokken en edge-enhancement zijn er geen artefacten te bespeuren. Al met al een redelijke beeldkwaliteit.

Op deze uitgave is Son of a Gun te bekijken met het originele Engelstalig Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) of een Franstalig Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s). Al het gesproken woord is helder via het middenkanaal te horen, hoewel het door de verschillende accenten het soms lastig is te verstaan wat iedereen zegt. Er wordt prima gebruik gemaakt van de surroundkanalen, die veel sfeer geven aan de film, hoewel ze niet altijd even gelaagd zijn. De geluidseffecten zijn de ster van het geluid, zeker tijdens de verschillende actiescènes. Ze zijn erg gelaagd en het LFE-kanaal komt regelmatig schreeuwend in actie. De race waar er enkel de geluidseffecten te horen zijn, is erg sterk. Gedurende de hele film wordt er gebruik gemaakt van begeleidende muziek, die in Son of a Gun redelijk bijdraagt aan verschillende scènes, maar geen enkele blijvende indruk maakt. Al met al is hier sprake van een prima geluidskwaliteit.

In het stationair menu kan er gekozen worden voor de originele film met Nederlandse of Franse ondertiteling of de Frans nagesynchroniseerde versie, die hierna gelijk wordt afgespeeld. Naast enkele promotietrailers zijn er geen extra's op deze disc.

De jonge JR ontpopt zich onder de vleugels van topcrimineel Brendan Lynch tot een ware misdadiger. Naarmate JR langer met Lynch optrekt leert hij steeds meer, maar komen ook de duidelijke verschillen aan het licht. Son of a Gun is een goedgeschreven film waar er voor het grootste deel sterk in geacteerd wordt. Het gebrek aan diepte van alle verschillende personages en de matige uitvoering van enkele scènes maken Son of a Gun niet perfect, maar zeker vermakelijk. Qua geluidskwaliteit valt er weinig te klagen. Het beeld is op deze DVD-uitgave prima, hoewel niet erg indrukwekkend. Helaas zijn er geen enkele extra's aanwezig. Concluderend is Son of a Gun een goed tussendoortje voor fans van misdaadfilms en/of Ewan McGregor.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.