Tweeling, De (Remastered)

15-10-2015

8.5

Tweeling, De (Remastered) (DVD)

Na de dood van hun ouders worden de 6-jarige Duitse tweelingzusjes Lotte en Anna op abrupte wijze gescheiden. Lotte (Thekla Reuten) groeit op in Nederland bij een welgestelde Gooise familie, Anna (Nadia Uhl) groeit in Duitsland op bij een arme boerenfamilie. Twee geheel verschillende werelden waardoor de meisjes totaal anders opgroeien. Onderling contact is er niet meer, omdat beide stiefouders de talloze brieven die de meisjes elkaar schrijven onderscheppen. Kort voor de Tweede Wereldoorlog vinden zij elkaar toch in Duitsland terug. Het weerzien loopt op een teleurstelling uit en Lotte keert terug naar Nederland. Dan breekt de oorlog uit en door hun verschillende ervaringen tijdens de oorlog groeien zij steeds verder uit elkaar. Anna wordt verliefd op een SS-er, terwijl Lotte zich verloofd met de Joodse David (Jeroen Spitzenberger). Als Anna en Lotte elkaar na de oorlog weer zien wordt de breuk definitief. Vijftig jaar later treffen Lotte (Ellen Vogel) en Anna (Gudrun Okras) elkaar in het Belgische Spa. Is een verzoening tussen de hoogbejaarde tweelingzusters nog mogelijk?

De Tweeling is de bijzonder meeslepende en ontroerende verfilming van regisseur Ben Sombogaart gebaseerd op de gelijknamige bestseller roman van Tessa de Loo. Kort en goed gezegd is deze verfilming van Sombogaart, met het uitstekende script van Marieke van der Pol, van bijzonder hoog niveau. Van der Pol had zich als schrijfster, voordat ze aan deze film begon, alleen bezig gehouden met scripts van prima televisieseries als Baantjer, Spangen, 12 Steden – 13 Ongelukken en Wet & Waan. Niet alleen het script is sterk, ook het acteerwerk is van een hoog niveau. De ontroering en het persoonlijk leed van de tweelingzusjes wordt door de hoofdrolspelers zo overtuigend neergezet, dat je volledig wordt meegezogen in het emotionele verhaal. De jeugdige Lotte wordt prachtig neergezet door Thekla Reuten en evenzo levert Nadja Uhl dezelfde prestatie met haar karakter Anna. De film speelt zich af in verschillende tijdsdelen, waar Sombogaart op goede wijze gebruik maakt van flashbacks. Op oudere leeftijd zijn de rollen ingevuld door Ellen Vogel (Lotte) en Gudrun Okras (Anna). De film raakt diverse gevoelige aspecten die te maken hebben met onze (jeugdige) vorming als individu en de effecten die dit heeft als volwassene en in latere relaties. Dit alles is met zoveel gevoel en integriteit in beeld gebracht, dat je na de film even tijd nodig hebt om dit op je te laten inwerken en een tweede (of derde) kijkbeurt is bij deze film zeker aan te raden.
Op het Nederlands filmfestival van 2002 kreeg de film een Gouden Kalf voor Beste Film, met daarbij ook nominaties voor regie, script, camera en geluid. De film werd bovendien genomineerd voor een Oscar® voor de Beste Niet-Engelstalige film. Na bijna 15 jaar heeft de film nog weinig aan kracht ingeboet. Dat het verhaal ook nu nog steeds aanspreekt blijkt uit het feit dat er op dit moment een musical van De Tweeling in het theater wordt opgevoerd. Een aanleiding om de film opnieuw op DVD en nu ook op Blu-ray Disc in een geremasterde versie uit te brengen. Een lovenswaardige actie, wat we graag vaker zien bij oudere Nederlandse films. Sinds Spetters is dat eigenlijk niet meer gebeurd. De Tweeling is gelukkig weer een nieuwe stap en hopelijk volgen snel meer films.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2002
Speelduur: 131 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245511

De Tweeling heeft een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Op een grote witte sticker staat op de hoes dat het beeld digitaal geremastered is. Maar het is slechts ten dele gerestaureerd, want gedurende de gehele film komen er nog aardig wat beschadigingen voorbij. Gelukkig wel veel minder dan op de eerste DVD-uitgave. Op die uitgave waren de kleuren al ingetogen, maar nog wel wat aan de rode kant. Het kleurgebruik is nu nog meer teruggebracht, soms bijna naar zwart-wit toe, met een licht zweem van groen. Dat is op zich geen probleem, maar sprankelend is het niet. Alleen de scènes in de meest recente tijd zien er vrij natuurlijk uit met goede huidtinten. Over de gehele linie is het contrast zwak en het zwartniveau ondermaats. Door de vele beeldruis is de detaillering ook ondermaats. Maar over de gehele linie gezien is het wel een verbetering ten opzichte van de uitgave uit 2002. Helaas zijn de normen nu anders, dus een hogere waardering zit er niet in.

De nieuwe DVD-uitgave bevat nog steeds de originele Nederlandstalige geluidstrack in Dolby Digital 5.1 (448 Kb/s). Eigenlijk is het een tweetalige geluidstrack, want er wordt ook veel Duits gesproken. Op die momenten is er Nederlandse ondertiteling aanwezig. Ook is er Engelstalige ondertiteling beschikbaar. De geluidsmix richt zich bijna volledig op de voorste speakers. De surroundspeakers worden alleen gebruikt voor muziek en incidenteel voor - minimale - omgevingsgeluiden. Zelfs in de Ardense bossen zijn deze erg zacht, dat had zeker meer mogen zijn. De stereowerking van de voorste speakers is echter heel fraai. Mooie geluidseffecten en omgevingsgeluiden ondersteunen de prima dialogen, die goed klinken, maar missen wel wat hoog. De echo op de dialogen op het treinstation klinken juist heel onnatuurlijk. Het is wel zo'n beetje de enige scène waar ook het LFE-kanaal van zich doet spreken. Er zijn overigens weinig scènes waar het LFE-kanaal iets toe had kunnen voegen. Er is nauwelijks verschil met de eerste DVD-uitgave hoorbaar. Het enige is dat het volume van het middenkanaal iets naar beneden is gehaald. Maar meer dan een fractie is het niet.

De film start direct na een aantal promotietrailers. In tegenstelling tot de eerste DVD-uitgave is er geen menu aanwezig. Ook de extra's van de eerste DVD-uitgave zijn op deze nieuwe uitgave helaas gesneuveld. Er staat nu geen enkele extra meer op de DVD-uitgave.

De tweelingzusjes Lotte en Anna worden op jonge leeftijd van elkaar gescheiden. Lotte groeit op in Nederland bij een gezin van stand, terwijl Anna bij een boerenfamilie in Duitsland opgroeit. Het bepaald hun ontwikkeling en als de oorlog uitbreekt groeien de twee zussen nog verder uit elkaar. De Tweeling is een sterke film van Ben Sombogaart, die na bijna 15 jaar nog weinig aan kracht heeft ingeboet. Het spel is erg goed en het verhaal aangrijpend. Entertainment One heeft nu een geremasterde versie van de film op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De kwaliteit van het beeld op de hier besproken DVD is een stuk beter dan voorheen, maar nog steeds niet erg denderend. Het geluid is ruim voldoende en klinkt bijna identiek aan de eerste uitgave.