Tout Nouveau Testament, Le

10-11-2015

8.8

Tout Nouveau Testament, Le (Bioscoop)

God (Benoît Poelvoorde) bestaat en woont in Brussel, samen met zijn vrouw (Yolande Moreau) en dochter Ea (Pili Groyne). Hij is kleinzerig en bezit geen enkele sympathie voor de mensen die hij gecreëerd heeft, die hij via zijn almachtige computer bestuurt en manipuleert. Ea is in zijn ogen maar vervelend en van zijn vrouw, nog steeds obsessief bezig met hun overleden zoon, heeft hij nooit gehouden. Op een dag is Ea het terreurbewind van haar vader zat en maakt ze een plan om het leven voor zichzelf en de mensheid beter te maken. Het schrijven van een heel nieuw testament. Hier heeft ze dan wel hulp van discipelen bij nodig, want haar vaders wraak zal alles behalve zoet zijn wanneer hij lucht krijgt van Ea's opstand.

Schrijver/regisseur Jaco van Dormael (Mr. Nobody) pakt wederom grote thema's aan, maar ditmaal door de ogen van een kind. In Le Tout Nouveau Testament stelt Ea belangrijke vragen die iedere mens zich wel eens heeft afgevraagd en worden er simpele, maar bruikbare antwoorden gegeven. Van Dromael lijkt een duidelijk beeld te hebben omtrent religie en de mensheid in het algemeen, waar kijkers wel voor open moeten staan. Er wordt hier en daar wel erg luchtig of kort door de bocht met van nature gerespecteerde thema's en figuren omgegaan, wat goed binnen de film past, maar aanstoot kan geven. Ondanks de cynische en nihilistische ondertonen toont Le Tout Nouveau Testament constant de positieve dingen van het leven en is het doel om Ea en de mensheid gelukkig te zien. De film houdt zich nergens in en schuwt zwarte/absurdistische humor en zware thema's niet. De dramatische elementen worden op respectvolle wijze neergezet en zijn op indrukwekkende wijze verweven in Le Tout Nouveau Testament zodat ze nergens geforceerd of dominerend overkomen. Hierbuiten maakt de film op sterke wijze gebruik van visuele effecten om het verhaal te vertellen, wat Le Tout Nouveau Testament een mooie extra dimensie geeft. Benoît Poelvoorde is erg sterk als God en is heerlijk om te haten. Hij speelt wel duidelijk een bijrol in de film; de grote ster is Pili Groyne die zich prima staande houdt. Alle gevierde acteurs in de verschillende bijrollen geven zich helemaal, hoe klein hun rol ook is. De verschillende discipelen hebben een losstaand gelaagd verhaal waardoor kijkers zich snel met de personages meeleven. Concluderend is Le Tout Nouveau Testament een intelligente positieve film met ruimte voor humor en drama. Petje af.

Genre: Drama, Komedie, Speelfilm
Jaar: 2015
Speelduur: 113 min

God is een grote chagrijn zonder sympathie voor de mensen die hij gecreëerd heeft. Als zijn dochter Ea hier schoon genoeg van heeft en haar eigen plan trekt, is niets meer hetzelfde. Le Tout Nouveau Testament is een film die de grote vragen in het leven durft te behandelen waarin zowel humor als drama een duidelijke rol hebben. Ondanks een cynische ondertoon, is de film erg positief ingesteld. De wereld is niet mooi, maar er is voor iedereen iets moois te vinden. Het acteerwerk in Le Tout Nouveau Testament is zeer sterk en ook de visuele presentatie is om te smullen. Zonder twijfel een regelrechte aanrader.