London Road

11-11-2015

6.5

London Road (Bioscoop)

Het in Ipswich gelegen London Road wordt opgeschrikt door meerdere moorden op lokale prostituees. Alle bewoners zijn duidelijk aangeslagen door dit verschrikkelijke nieuws en spontaan argwanend. Ze hebben een duidelijke mening over het verval van 'hun' straat en volgen het onderzoek naar de moordenaar op de voet. Terwijl het proces tegen de hoofdverdachte start, wordt er getracht London Road weer positief in het nieuws te brengen door een hechte gemeenschap op te zetten. De vraag is hoe sterk de nieuwe band daadwerkelijk is.

London Road is een musicalfilm gebaseerd op de gelijknamige theatervoorstelling, die de waargebeurde moorden op London Road en de daaropvolgende interviews met buurtbewoners in een musical heeft ontwikkeld. Veel verhaal zit er niet in de film; er zijn bruggetjes van lied naar lied die iets meer diepte geven, maar het blijft allemaal vrij oppervlakkig en de kijker krijgt nergens de kans om zelf te achterhalen wie voor de moorden verantwoordelijk is. Deels is het de vraag in hoeverre dit relevant is, aangezien het vooral gaat om de liedjes, maar het moet toch genoemd worden. De liedjes zelf zijn inhoudelijk en muzikaal redelijk (deels in de stijl van onder meer Philip Glass), waarbij alle in de musical voorkomende liedjes voorbij komen. Voor de teksten is uitsluitend gebruik gemaakt is van de echte teksten uit de interviews. Er wordt dus vaak met een accent gesproken, inclusief 'uhs' en 'uhms', waardoor het soms lastig is om te verstaan wat er gezongen wordt. Sommigen van de liedjes steken boven de rest uit, waarbij alles op den duur helaas wel erg op elkaar lijkt, omdat er niet veel in stijl wordt gevarieerd. Qua enscenering doet de film erg denken aan een theatervoorstelling, grotendeels omdat de film (voor het gevoel) erg kleinschalig is. Hiernaast is er geen dynamiek tussen de verschillende locaties waar London Road van gebruik maakt, waardoor het gevoel dat er van set naar set gegaan wordt nooit verdwijnt. Hier en daar, vooral in de liedjes, kent London Road leuk gevonden beelden, maar het mist afdoende variatie om de gehele +90 minuten te interesseren. Het acteer- en zangwerk in de film is van een hoge kwaliteit, waarbij iedereen de kans krijgt de stralen. Tom Hardy zit schandalig weinig in de film, maar doet het erg goed. Al met al is London Road een interessant experiment, waarbij er deels in geslaagd is om een vermakelijke musicalfilm neer te zetten.

Genre: Misdaad, Muziek
Jaar: 2015

Als in London Road verschillende prostituees om het leven komen, hebben de buurtbewoners hier allemaal een mening over. London Road is een experimentele musicalfilm waarbij er weinig verhaal is en de liedjes interessant zijn, maar op den duur erg op elkaar lijken. Het acteer- en zangwerk is prima, net als de enscenering. Concluderend is London Road een film voor echte musicalfans en/of fans van experimentele film. Voor reguliere kijkers is er iets te weinig om de volledige speeltijd te vermaken.