Resistance

13-11-2015

4.8

Resistance (DVD)

De geallieerde invasie in Normandië is mislukt en de Duitsers hebben Groot Brittannië bezet. In een afgelegen vallei in Wales vertrekken een aantal mannen onaangekondigd op een missie. Zelfs hun vrouwen weten niet waar ze heen zijn, maar proberen het vertrek voor de rest van de bevolking verborgen te houden, omdat ze vermoeden dat ze zich aangesloten hebben bij het verzet. Een patrouille Duitse soldaten, onder leiding van kapitein Albrecht Wolfram (Tom Wlaschiha), is in de vallei op zoek naar een bijzondere plattegrond. Ook de huizen van de achtergebleven vrouwen worden doorzocht. Albrecht heeft extra aandacht voor de mooie Sarah Lewis (Andrea Riseborough), wiens man ook is vertrokken. De Duitsers blijven opvallend lang in de vallei en verbieden de bewoners om naar de bewoonde wereld te gaan. Doordat het contact tussen Albrecht en Sarah steeds inniger wordt is er voor Albrecht nog een extra reden om langer in de vallei te blijven.

Owen Sheers, een schrijver en dichter uit Wales, hoorde tijdens een verblijf op het platteland over het bestaan van geheime verzetseenheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze waren speciaal opgeleid, mocht Groot Brittannië ooit worden bezet door de Duitsers. Dit gegeven gebruikte Sheers voor zijn debuutroman Resistance uit 2007. Het verhaal, over de bezetting van Groot Brittannië door de Duitsers nadat de invasie in Normandië was mislukt,  bewerkte hijzelf tot filmscenario, samen met debuterend regisseur Amit Gupta. Gupta wilde deze film graag maken, gegrepen door de sfeer van het boek tijdens het lezen. De sfeer van het platteland van Wales met hun oorspronkelijke bewoners wordt in Resistance dan ook goed neergezet. Wat minder is geslaagd is de weinige dialoog. Je kunt niet alles door middel van sfeerbeelden en gezichtsuitdrukkingen vertellen. Het is niet nodig om alles uit te gaan leggen, maar in Resistance wordt er te weinig uitgelegd, waardoor het verhaal erg vaag en onduidelijk blijft. De kern van het verhaal is of Sarah in moet gaan op de avances van de Duitse soldaat. De bevolking is eerder duidelijk gemaakt dat men geen hulp mag aanbieden of accepteren van de vijand. De Duitsers doen echter hun uiterste best om aardig gevonden te worden. Zij zitten ook voor maanden vast in de vallei, kunnen geen kant op en hun enige contact is dat met de lokale bevolking. De scheidslijn tussen vriend of vijand wordt dan extra dun. Zo dun dat voor anderen de eigenlijke vrienden juist vijand worden. Dat wordt gepersonifieerd door de jonge George, die graag iets goeds wil doen, zodat zijn vader trots op hem kan zijn. Daardoor gaat hij bij het verzet, maar zijn enthousiasme zorgt ervoor dat zijn visie veel te beperkt blijft.
Op de poster en de DVDhoes (en in de trailer) wordt groot geadverteerd met de aanwezigheid van Michael Sheen (The Queen, Frost/Nixon) in de cast. Dat spreekt niet echt veel vertrouwen uit in de hoofdrolspelers, want Sheen heeft maar een zeer beperkte rol in deze film. En dat terwijl Riseborough en Wlaschiha het helemaal niet zo slecht doen. Misschien doet Wlaschiha wel teveel zijn best, want zijn Engels is eigenlijk te goed voor een Duitser. De rollen van de Duitse soldaten zijn gelukkig door Duitsers ingevuld, ze spreken ook Duits in de film, wat de authenticiteit ten goed komt.
Op zich is Resistance helemaal geen verkeerde film en het verhaal is best origineel. Het is jammer genoeg allemaal te vaag, zodat het ook te oppervlakkig blijft. De paar redelijk indrukwekkende scènes kunnen dat niet allemaal goedmaken.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2011
Speelduur: 87 min
Uitgever: Remain In Light
EAN: 9789461874221

De DVD van Resistance heeft een anamorf 2.35:1 beeldformaat. De film is nog op 35mm-film gedraaid, zodat de sfeer van zeventig jaar geleden beter kan worden neergezet. Het beeld heeft een erg platte en eigenlijk juist sfeerloze uitstraling. Alleen in een paar dagscènes, waar het zonlicht aanwezig is, hebben een diepere laag en zijn sfeervol. De binnenscènes hebben over het algemeen een laag contrast en weinig schaduwdetail. De 35mm-film zorgt voor een iets mindere scherpte, maar heel vervelend is dat niet en de nodige details blijven goed te onderscheiden. Het kleurgebruik is bewust minder gehouden. In de donkere scènes heeft het beeld moeite met de toegepaste compressie, zonder dat het echt tot macroblocking leidt. De beeldtransfer verdient nog wel een voldoende, maar een briljante uitstraling heeft het niet.

Resistance heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Naast vooral Engels wordt er ook redelijk wat Duits gesproken. Het is niet een film met heel veel dialogen, men moet het van sfeer hebben. In het geluid is daar niet altijd even goed gebruik van gemaakt. Vooral de surroundspeakers laten het daarbij afweten. Er is structureel geen omgevingsgeluiden gebruikt bij binnenscènes, terwijl daar best gelegenheden voor zijn. De buitenscènes bevatten wel omgevingsgeluiden, maar deze zijn weinig gedefinieerd en eigenlijk vooral saai en onopvallend. De omgevingsgeluiden in de voorste kanalen zijn veel interessanter. De gevoerde dialogen zijn prima, goed te volgen en klinken heel natuurlijk. De meest interessante scène qua geluid is een flashback van kapitein Wolfram, waarin hij al vechtend in een veldslag betrokken is. Daar pakt men goed uit en is er ook plaats voor het LFE-kanaal. Deze geluidstrack heeft een ruim voldoende kwaliteit, maar er had zeker meer mee gedaan kunnen worden.

De DVD heeft een statisch menu. Op deze uitgave staat alleen een trailer als extra.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, waarin Michael Sheen opvallend veel screentijd krijgt, iets wat van de film niet gezegd kan worden.

Nadat de geallieerde invasie in Normandië is mislukt hebben de Duitsers Groot Brittannië bezet. Een Duitse patrouille is in een vallei in Wales op zoek naar een mysterieuze plattegrond. De vrouwelijke bevolking van de vallei bekijkt de Duitsers met wantrouwen, want misschien hebben ze iets te maken met de plotselinge verdwijning van hun mannen. Resistance is een matige oorlogsfilm met een op zich origineel verhaal, maar is te oppervlakkig en vooral te vaag. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar is geen hoogvlieger. Als enige extra is de trailer van de film voorhanden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.