Man Who Cried, The

28-04-2002

5.2

Man Who Cried, The (DVD)

Het is 1927. Vanwege de dreiging van de jodenvervolging besluit de vader (Oleg Yankovsky) van de kleine Fegele (Claudia Lander-Duke) samen met andere dorpsbewoners naar Amerika te vluchten. Als daarna een razzia volgt, vlucht Fegele met andere kinderen. Ze willen met de boot naar Amerika. De tocht verloopt niet zo best en Fegele komt uiteindelijk in Engeland terecht. Daar krijgt ze haar nieuwe naam Suzie en wordt ze geadopteerd en streng opgevoed. Door de taalbarrière groeit Suzie in eenzaamheid op. Als Suzie een groep passerende zigeuners ziet, begint ze opeens een lied in haar eigen taal te zingen. Ze blijkt erg mooi te kunnen zingen en 10 jaar later doet Suzie (Christina Ricci) auditie voor een revue in Parijs. Daar komt ze in contact met de knappe Lola (Cate Blanchett), die bij haar intrekt. De zelfingenomen operazanger Dante Domino (John Turturro) ziet Lola wel zitten. Door hem krijgen Suzie en Lola werk bij een prestigieus operagezelschap. En zo komt Suzie in contact met de stille paardenhandelaar Cesar (Johnny Depp). Wanneer de Nazi’s op het punt staan om Frankrijk binnen te vallen, wordt Suzie geconfronteerd met haar verleden. Opnieuw moet ze vluchten en alles wat ze lief heeft achterlaten.

Sally Potter schreef en regisseerde The Man Who Cried. De film is sterk visueel ingezet waarmee een soort van kwetsbare en melancholische sfeer wordt opgeroepen. Centraal staat de hoofdpersoon Suzie die door de dreigingen van oorlog tot twee maal toe haar geliefde en gekoesterde omgeving moet verlaten. Haar donkere blik en zwijgzaamheid geven uiting aan haar eenzaamheid. Maar ook haar innerlijke boosheid over haar onfortuinlijke lot. Heel mooi is het contrast tussen de lijdzame en zwijgzame emotie van Suzie en Cesar enerzijds en de overdreven lawaaierige ‘holle’ personen als Dante Domino en Lola anderzijds. Cate Blanchett heeft voor haar rol van Lola diverse nominaties en prijzen ontvangen. Johnny Depp en Christina Ricci speelden in de film Sleepy Hollow al eerder samen. De mooie soundtrack komt van Argentijnse componist Osvaldo Golijov. Turturro speelt een operazanger, de soundtrack bevat ook enkele stukjes mooi gezongen opera. Voor de liefhebbers, in één scène zijn de Franse pianovirtuozen Katia & Mariëlle Labeque te zien. Uiteraard bespelen zij de piano.

Jaar: 2000
Speelduur: 96 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609745429

Het beeld is met de oorspronkelijk verhouding van 1.85:1 anamorf op de disc vastgelegd. De beeldkwaliteit is uitstekend, niks op aan te merken. De film gebruikt in de eerste minuten een aangepast koel kleurenpalet, daarna zijn de kleuren mooi fel en natuurlijk. Het scherpe beeld is goed detailrijk en contrastrijk. Zwartniveau is uitstekend. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. In enkele scènes is, weliswaar niet echt storend, een lichte vorm van edge-enhancement te zien.
De ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld. In de eerste minuten van de film, als er Russisch wordt gesproken, staat de ondertiteling vrij storend hoger in het beeld.
De film is opgedeeld in 18 chapters. De DVD is van het type DVD-5, dus enkellaags. Derhalve geen laagwisseling tijdens de film.

De Engelse soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s). Ook hier geen klagen. De soundtrack concentreert zich op de frontspeakers. De mooie filmmuziek wordt met een goede stereospreiding weergegeven, waarbij de surroundspeakers voor een mooie ruimtelijkheid zorgen. Verder worden de surroundspeakers voor de effecten in sommige scènes, zoals enkele oorlogsgeluiden, actief in split-surround gebruikt. Het LFE-kanaal zorgt op deze momenten voor een lekker laag geluid. De dialogen zijn prima te volgen en komen, zoals gebruikelijk, mooi helder uit de centerspeaker.

Hier toch een teleurstelling. Geen enkel extraatje te vinden. Jammer.

The Man Who Cried is een visueel ingezet drama waarin de Joods Russische Suzie, prachtig gespeeld door Christina Ricci, vanwege de dreiging van de jodenvervolging tot tweemaal toe moet vluchten, alles wat ze lief achterlatend.
Beeld- en geluidskwaliteit van de DVD zijn beide prima in orde. En daarmee is alles gezegd, want extra’s heeft deze DVD niet.