Self/less

11-01-2016

7

Self/less (Blu-ray)

Damian (Ben Kingsley) is een machtig vastgoedhandelaar en heeft daarmee een enorm fortuin vergaard. Zijn beste vrienden zijn dan ook mensen die hij al heel lang kent en die met hem omgaan om zijn persoon en niet zijn vermogen. Zoals bijvoorbeeld zijn vriend en zakenpartner Martin (Victor Garber). Maar zelfs deze machtige man heeft niet overal evenveel invloed op. Zoals de verstoorde relatie met zijn dochter Claire (Michelle Dockery), die niets meer van hem wil weten. Of zijn terminaal ziek zijn, waardoor Damian nog maar een paar maanden te leven heeft. Maar dan komt hij via zijn netwerk in contact met de mysterieuze Albright (Matthew Goode). Omhuld door geheimzinnigheid biedt zijn bedrijf een wel heel bijzondere dienst. Tegen betaling van een buitensporig bedrag kan de heldere geest van Damian uit zijn zieke lichaam worden gehaald en in een nieuw, jong lichaam worden geplaatst. Zo geschiedde het en Damian kan weer een lang leven starten met een nieuwe identiteit en in het lichaam van een jonge, onbekende man (Ryan Reynolds). Maar al snel blijkt dat niet alles is wat het lijkt. Het bedrijf heeft halve waarheden verteld en Damian komt in conflict met zichzelf, zijn omgeving en het bedrijf dat hem eerst probeerde te helpen. Kan hij al deze krachten overwinnen en is dit nieuwe leven het hem nog waard nu al deze nieuwe feiten boven tafel zijn gekomen?

Er is nog altijd een gebrek aan origineel materiaal in Hollywood. Zo blijkt ook uit Self/Less, dat in feite een rechtstreekse remake is van Seconds van John Frankenheimer uit 1966. De premisse waarin de hoofdpersoon van lichaam wisselt is sowieso natuurlijk een beproefd filmprincipe. Het is vaak in de vorm van een komedie toegepast, maar in het geval van Self/Less kan er geen lachje vanaf. Deze koud en strak geregisseerde prent van de Indiase regisseur Tarsem Singh neemt zichzelf uitermate serieus. Hierdoor voelt het allemaal zeer gewichtig en raak je vanaf het begin in het verhaal gezogen. Het stelt echter ook hoge eisen aan het verhaal. Door de strakke aftrap heb je hoge verwachtingen van het vervolg. Deze worden maar deels waargemaakt. De film blijft immer onderhoudend door de vele wendingen. Sommige voorspelbaar, sommige een stuk minder. Vrijwel niemand zal ze allemaal zien aankomen. Na een rustige opbouw wordt het tempo wat opgevoerd en vervalt Self/Less van een slimme thriller naar een ordinaire achtervolgingsfilm. Het is daarmee moeilijk om goed hoogte te krijgen van de film. De film wekt de verwachtingen heel slim te zijn, maar dit valt uiteindelijk erg tegen. De actie is wel onderhoudend, maar niet spectaculair. Daarmee is dit typisch een geval van vlees noch vis. Ben Kingsley speelt in het begin de hoofdrol en wordt nadien overgenomen door Ryan Reynolds. De heren hebben weinig met elkaar gemeen, maar toch is dit zo opgebouwd dat je daadwerkelijk gelooft dat het eerste personage in het nieuwe lichaam zit. Ryan Reynolds doet het prima, maar heeft uiteindelijk beperkte kwaliteit en beperkt materiaal om mee te werken. Het is makkelijk om hem aardig te vinden en met hem mee te leven, maar zijn acteren is niet van een dusdanig niveau dat het Self/Less via deze weg alsnog naar een hoger plan kan tillen. Self/Less is een onderhoudende thriller geworden die veelbelovend start, maar daarna wat terugzakt. Origineel is het zeker niet, vermakelijk gelukkig wel.

Genre: Actie, Drama, Mysterie
Jaar: 2015
Speelduur: 117 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245641

De Blu-ray Disc-uitgave van Self/Less heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Deze transfer is prima op orde. De mate van detaillering is goed tot zeer goed te noemen. Zeker bij scènes met daglicht kun je gemakkelijk onder de indruk raken van de hoeveelheid detail in het beeld. Ook de kleuren en het contrast zijn daarmee prima op orde. De kwaliteit zakt iets terug bij scènes met minder licht. Het detail is daar wat minder en de schaduwen verliezen soms iets aan detail en het zwartniveau is niet altijd honderd procent zwart. Dit is echter in verhouding tot de rest en op zichzelf zijn ook deze scènes van ruim voldoende kwaliteit. Er zijn geen defecten in het beeld te bespeuren in wat voor vorm dan ook.

Self/Less wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 5.1 audio track (24bit/48kHz). De audio presentatie bestaat uit een mix van dialogen, afgewisseld met actiescènes. Beide worden prima gepresenteerd. De dialogen zijn altijd kraakhelder. De omgevingsgeluiden zijn in voldoende mate aanwezig en gespreid over het geluidsbeeld. Het geluid van de persoonsverwisselingsmachine in het bijzonder is indrukwekkend. Tijdens de actiescènes is het geluid straks geregisseerd en heeft het genoeg kracht en richting. Wanneer er sprake is van muziek, komt deze op ruimtelijke wijze de kamer binnen. Een prima verzorgde audiotrack.

De disk start met een aantal trailers en daarna met de film. Er zijn geen extra’s. Vanuit een statisch hoofdmenu zijn taal en ondertiteling te selecteren.

Damian is een rijke vastgoedhandelaar die nog maar enkele maanden te leven heeft. Hij verwisselt zijn lichaam met dat van een jongeman in ruil voor een klein fortuin. Maar al snel blijkt dat niets is wat het lijkt en begint zijn nieuwe leven barstjes te vertonen. Self/Less is een onderhoudende thriller die nergens echt slim, inventief of origineel wordt. Er is echter wel voldoende vaart in het verhaal en de wendingen houden het tot het eind interessant. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn helaas geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.