Everest

12-02-2016

7.2

Everest (Blu-ray)

Het beklimmen van de Mount Everest is nog steeds het summum voor bergbeklimmers. Iedereen wil graag het hoogste punt van de wereld bereiken. Rob Hall (Jason Clarke) is zelf een ervaren klimmer en speelt in op de behoefte van de klimmers. Met zijn bedrijf Adventure Consultants organiseert en begeleidt hij tochten voor amateurklimmers naar de top van de Mount Everest. Ook in 1996 onderneemt hij weer een tocht. Zijn vrouw Jan (Keira Knightley) is ook een ervaren klimster, maar omdat ze zwanger is gaat ze niet mee. Adventure Consultants is echter niet het enige bedrijf dat zulke tours organiseert. Ook de organisatie van Scott Fischer (Jake Gyllenhaal) en een groep uit Zuid Afrika willen op hetzelfde moment een poging ondernemen om de top te bereiken. Men loopt elkaar alleen maar in de weg. Rob beseft dat de enige manier om alles in goede banen te leiden is door samen te werken. De reeds aardig uitgeputte Scott ziet dat wel zitten en samen gaan de teams op pad, van kamp naar kamp, met als doel om op 10 mei de top te bereiken. De weersvoorspellingen zijn echter niet gunstig en er dient zich een grote storm aan. Men moet zich gaan haasten, niet alleen om de top te halen, maar ook om weer tijdig terug te keren in het basiskamp.

Sinds dat in 1953 Edmund Hillary en Tenzing Norgay als eersten bovenop de Mount Everest stonden hebben vele bergbeklimmers een poging gedaan om ook de top te halen. Een op de vier klimmers moest dat met de dood bekomen. Hun lichamen bevinden zich nog steeds op de flanken van de hoogste berg ter wereld. Ondanks de gevaren bleef de drang bij velen nog zo groot dat er een soort massa-toerisme op de flanken van de berg ontstond. Een paar bedrijfjes, zoals dat van Nieuw Zeelander Rob Hall, sprong daar op in door onder zijn leiding tochten naar de top te organiseren. Zo ook in mei 1996, maar dat liep uiteindelijk anders dan gepland. Het moge duidelijk zijn dat Everest, van de IJslandse regisseur Baltasar Kormákur, gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Een bijna routineuze tocht van de groep van Rob Hall naar de top van de Mount Everest liep heel anders dan gepland door een opkomende sneeuwstorm. Het werd een strijd op leven en dood, waarbij niet iedereen het overleefde. Het toeval wilde dat er tijdens dezelfde periode een IMAX-documentaire werd gedraaid op een ander deel van de Mount Everest. Die documentaire, die in 1998 verscheen, geeft al een indruk van hoe het er toen aan toe ging. In Everest zijn de beelden soms ook indrukwekkend. De ontberingen voor de klimmers moet enorm zijn geweest. En toch weet de film de kijker maar amper te raken. Voornaamste reden hiervoor is de onoverzichtelijke montage. Als je al in een scène zit wordt er te snel weggesneden naar een ander moment. Men schakelt van kamp naar kamp en op een gegeven moment weet je niet meer waar je bent en bij wie je bent. Het is lastig om alle karakters te blijven onderscheiden, want als het klimmen op gang is gekomen zijn het allemaal dik ingepakte mannen met baarden. De enige manier om ze nog uit elkaar te houden is de kleur van het pak dat ze dragen. Maar het zorgt er wel voor dat identificatie met de hoofdpersonen lastig is, het blijft op deze manier te afstandelijk. De acteurs doen het verder fantastisch. Het is een fysieke ervaring, waarbij acteren heel natuurlijk gaat. De acteurs hadden weinig moeite om het er zwaar er dramatisch uit te laten zien. Want het filmen, aan de voet van de Mount Everest, was zwaar en moeilijk door de soms erbarmelijke omstandigheden. De film en sich is dan ook helemaal niet zo slecht en vooral de scènes tijdens de storm maken veel indruk. Maar wat daarvoor afspeelt is aanloop naar deze bewuste storm en dan duurt het allemaal wel weer erg lang voordat er iets spannends gebeurt. Everest is zeker het bekijken waard, maar het is jammer dat zo'n aangrijpende gebeurtenis op een enigszins vlakke manier tot film is verwerkt.

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 2015
Speelduur: 121 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
3D: Ja
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Duits
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Spaans, Turks, En vele andere
EAN: 2750047496622

• Race to the Summit: The Making of Everest
  • Learning to Climb
  • A Mountain of Work
  • Aspiring to Authenticity: The Real Story

2D
De 2D Blu-ray Disc van Everest heeft een 2.39:1, 1080p beeldtransfer. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 47GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC codec. Het is een fantastische beeldtransfer, met opvallend veel detail. Het beeld is bijzonder helder en crisp. Misschien op sommige momenten wel iets té mooi. De kleuren zijn van een mooie verzadiging en het contrast is dik in orde. Ook het schaduwdetail is goed. Door de vele sneeuw is er veel wit, maar het beeld overstraalt nooit, het behoudt altijd zijn natuurlijk imago. De beelden van de Himalaya zijn werkelijk prachtig en deze beeldtransfer verdient het om op een zo groot mogelijk doek bekeken te worden. Zeer fraai allemaal!

3D
Deze versie is via post-conversie tot stand gekomen en dit is zeer goed gedaan. Het 3D-beeld, weergegeven in het originele beeldformaat van 2.40:1, geeft een rustig en natuurgetrouw 3D-effect. Hoewel de wijde shots van gebergten en landschappen zich minder goed lenen voor 3D en dit ook minder goed overkomt hebben de makers veel shots toch zo gekadreerd dat het 3D-effect wel redelijk tot stand kan komen. Het is in de wat nauwere shots dat 3D pas goed zichtbaar is. Als de klimmers gevolgd worden met hun tocht door nauwe spleten, over steile wanden en over diepe dalen dan komen de 3D-effecten pas echt goed tot zijn recht. En dan is het ook echt een meerwaarde en voel je als kijker mee met de angsten die de klimmers hebben bij het kijken naar dergelijke hoogtes en dieptes. Verder hebben objecten en personen mooie rondingen en worden niet vlak weergegeven. Ook worden deze personen en objecten gebruikt om extra diepte te creëren en dat werkt erg goed. Je merkt duidelijk dat de regisseur een 3D-versie van de film voor ogen had bij het maken en draaien van de film. Verder is het 3D-beeld vrij van ghosting en andere fouten en geeft dus een stabiel en rustig 3D-beeld. Een kwalitatief zeer goede 3D-conversie heeft Everest dus meegekregen op Blu-ray Disc.

De Blu-ray Disc bevat een Dolby Atmos-track die afgespeeld wordt als een Dolby TrueHD 7.1-track.
Het geluid klinkt heel open en heeft een prachtige spreiding van kanalen. Daardoor komt het geluid heel gedefinieerd uit een bepaalde richting. Dat begint al bij de scènes in Kathmandu en basiskampen op de flanken van de berg. De sneeuwstorm klinkt zeer overdonderend, alsof je er zelf middenin zit. Het LFE-kanaal is daarbij continue actief met een zeer strak en helder laag. Met als climax de lawine op ongeveer anderhalf uur in de film. Geluidseffecten zijn mooi gedetailleerd aangebracht. Binnen al dat geweld blijven de dialogen goed overeind. Misschien wel te goed. Want als er iets op deze geluidstransfer aan te merken valt dan is het dat de dialogen iets te 'braaf' zijn. Juist tijdens de sneeuwstorm had er wat meer power in de dialogen mogen zitten. Maar dat is de enige smet op een verder voortreffelijke geluidstrack, die je zeker als demonstratiemateriaal kunt gebruiken.

Via het menu van de Blu-ray Disc kun je ook een aantal extra's selecteren. Deze zijn allemaal in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Regisseur Baltasar Kormákur spreekt hier een audiocommentaar in. Hij vertelt veel over zijn eigen visie van het verhaal, de karakters, de locaties en de achtergronden van het verhaal. Er vallen af en toe wat pauzes, maar over het algemeen is het een interessante commentaartrack. Er zijn geen Nederlandse ondertitels aanwezig, maar voor wie dat prettig vindt, wel Engelse.

Race to the Summit: The Making of Everest (11min)
Een interessante Making Of van Everest, waarbij men vertelt over het maken van de film, waarbij de authenticiteit belangrijk was. Men wilde de klimmers van toen eer aan doen. Men filmde op de originele locatie, aan de voet van de Mount Everest, onder soms erbarmelijke omstandigheden. Iedereen is het er over eens dat dit een bijzondere ervaring is.

Learning to Climb (5min)
Bergbeklimmen is niet eenvoudig. De meeste leden van de cast hebben er totaal geen ervaring mee. Men heeft dagenlang geoefend met het aanbrengen van touwen en het gebruik van stijgijzers. Men heeft zelfs in een simulatiecabine gezeten, waarbij het leek alsof men zich op 9000 meter hoogte bevond. Tijdens de opnames was er ook altijd begeleiding van professionals, die ook zorgden voor de veiligheid van cast en crew.

A Mountain of Work (5min)
Filmen bovenop de top van de Mount Everest is toch wat lastig. Daarom is een deel nagebouwd in de studio. Vooral de laatste stukken van de klim zijn daar opgenomen. Maar ook daar waren de opnames niet makkelijk. De special effects-ontwerper legt uit hoe de opnames in de studio worden samengevoegd met de digitale effecten. Daarvoor is een 3D-model van de Mount Everest gebouwd.

Aspiring to Authenticity: The Real Story (7min)
Met de originele klimmers of hun nabestaanden, de cast en crew wordt gepraat over de echte gebeurtenissen van mei 1996 en hoe deze zo authentiek mogelijk over moeten komen in de film. Onderdeel daarvan is om zoveel mogelijk te filmen in Nepal op de plekken waar het echte verhaal zich afspeelde. De scènes op de top van de Everest zijn in Italië opgenomen.

Rob Hall organiseert tours en begeleidt klimmers van de Mount Everest op weg naar de top. Tijdens een van deze tochten wordt te weinig rekening gehouden met een naderende sneeusstorm en de gevolgen zijn niet te overzien. Everest is gebaseerd op ware gebeurtenissen uit 1996, waarbij een groep klimmers wordt overvallen door een sneeuwstorm. De film oogt authentiek, maar weet de kijker toch niet heel erg diep te raken. Beeld en geluid van de Blu-ray Disc-uitgave zijn fantastisch en vooral de Dolby Atmos-geluidstrack kan dienen als demonstratiemateriaal. De soms boeiende extra's maken dit tot een interessante uitgave.