Popoz

22-02-2016

6.1

Popoz (DVD)

Politieagenten Ivo (Huub Smit) en Randy (Sergio Hasselbaink) maken lang niet zoveel actie mee als waar ze op hoopten. Recherchewerk is vooral in een auto zitten en wachten met bar weinig momenten om te racen of een wapen te trekken. Wanneer er zich een grote gijzeling voordoet, grijpt het tweetal hun kans en gaan ze op eigen houtje en manier achter de daders aan. Deze ondoordachte daad brengt consequenties met zich mee; Ivo en Randy worden veroordeeld en opgesloten. Achter de tralies ontmoeten ze de doortrapte crimineel Mercator (Pierre Bokma) die van de gevangenis zijn persoonlijke paradijs hebben gemaakt. De eens-politieagenten steken de koppen en wapens bij elkaar om Mercator ten val te brengen, een groot criminele operatie in de stad bloot te leggen en voor eens en altijd hun naam te zuiveren.

Na twee succesvolle seizoenen maakt Popoz zijn debuut op het zilveren scherm. Het is erg lastig om van een sketch show een succesvolle film van anderhalf uur te maken, waarbij alles één groot coherent verhaal moet zijn. De makers van Popoz zijn hier redelijk in geslaagd. Qua verhaal heeft Popoz niet veel om handen en zijn er weinig verrassingen maar vooral herkenbare clichés. Naast de hoofdpersonen zijn er enkele personages die een echt verhaal krijgen, zij het oppervlakkig. Hierbuiten is er een hoeveelheid personages die maar in een enkele scène of een specifiek deel van de film voorkomt, waardoor Popoz soms erg als losse segmenten aanvoelt in plaats van één geheel. Popoz draait natuurlijk ook meer om de actie, wat er prima uitziet hoewel duidelijk beperkt door het relatief lage budget. Naast de indrukwekkende race aan het begin van Popoz zijn er verschillende, kleinschaligere actiescènes die evenzo vermaken. Het zeer hoge tempo zorgt voor geen enkel saai moment. De film staat bol van provocerende scènes en teksten (inclusief een volledige striptease en het aanranden van een man met dwerggroei die niet kan praten) wat Popoz een verworven smaak maakt. Het acteerwerk is van een prima kwaliteit, waarbij het opgemerkt moet worden dat er van elke acteur heel veel plezier afstraalt. Huub Smit en Sergio Hasselbaink vertolken hun rollen naar behoren, hoewel Sergio iets minder op de voorgrond staat. Noel Deelen speelt hun stagiair die ondanks de grote inzet van Noel vooral als stoorzender fungeert. Markoesa Hamer schittert als Annabel, hoewel ze schandalig weinig te doen krijgt. Pierre Bokma en Yolanthe Sneijder-Cabau geven zich helemaal in hun rol en zijn een plezier om naar te kijken. Leo Alkemade en Fabian Jansen zijn een simpele, maar leuke komische noot en spelen goed samen. Concluderend is Popoz een aaneenschakeling van geweld, seksgrappen, clichés met acteurs die zich elke seconde extreem vermaken en zich volledig geven. De film is niet voor iedereen, maar iedereen die tijd heeft voor anderhalf uur chauvinistisch vermaak komt met Popoz zeker aan zijn trekken.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 82 min
Ondertiteling: Geen
EAN: 87156644117170

• Audiocommentaar van regisseurs Martijn Smits en Erwin van den Eshof
  • VFX Reels

Popoz is te bekijken in het anamorfe 2.35:1 beeldformaat op deze DVD-uitgave, in tegenstelling tot de 1.85:1 die op de hoes staat aangekondigd. De film bestaat voornamelijk uit bruin- en grijstinten, hoewel er veel kleurendetails aanwezig zijn en sommige scènes hier van afwijken. Qua belichting wordt er gebruik gemaakt van zowel natuurlijke belichting als kunstlicht, waar af en toe (in beeld) leuk mee wordt gespeeld, zij het relatief simpel. Bij Popoz is zijn alle kleuren diep verzadigd en is er dan ook sprake van een hoge zwartwaarde. Hierdoor springen alle kleuren er uit, wat het verhoogde realisme van de film goed versterkt. Het contrast is hoog, wat gelukkig maar bij enkele geringe momenten tot een wat flets beeld leidt. Alles oogt scherp, hoewel hier en daar de details wat wegvallen, bijvoorbeeld bij wijdere shots. Naast wat ruis zijn er geen noemenswaardige artefacts te bespeuren. Op deze DVD-uitgave is geen ondertiteling aanwezig. Bij elkaar genomen is hier dus sprake van een prima beeldkwaliteit.

Op deze DVD-uitgave van Popoz is enkel een Nederlandstalig 5.1 Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s) aanwezig. Voor het grootste deel is iedereen goed te verstaan, maar omdat soms teksten geschreeuwd worden (bijvoorbeeld door Noel Deelen) kan er wel eens iets gemist worden. De omgevingsgeluiden zijn prima gelaagd - vooral tijdens de scènes die zich op het politiebureau of in de gevangenis afspelen - en worden via de surroundkanalen gepresenteerd. In de film wordt goed gebruik gemaakt van en gespeeld met geluidseffecten via de surroundkanalen. Vooral de scène waarin Yolanthe Snijder-Cabau in een leren pak luid piepend het beeld in loopt, is erg leuk gedaan. Er wordt gretig gebruik gemaakt van het LFE-kanaal dat bij meerdere ontploffingen en bij een groot deel van de muziek in actie komt. Het grootste deel van Popoz kent indringende instrumentale begeleiding, die de sfeer en vaart van de film er goed inhoudt. Het enige echte minpunt wat aangekaart moet worden is dat ten opzichte van de rest van het geluid de muziek af en toe wat hard in de audiomix. Wanneer kijkers het volume op een niveau hebben staan zodat alle stemmen goed te horen zijn, kan het voorkomen dat ze worden opgeschrikt wanneer de muziek opeens veel harder wordt ingezet. Al met al een behoorlijke geluidskwaliteit.

Na enkele promotionele trailers verschijnt direct het statische hoofdmenu van deze DVD-uitgave van Popoz. Hierin is de film integraal af te spelen en zijn er de verschillende extra's te selecteren.

Audiocommentaar van regisseurs Martijn Smits en Erwin van den Eshof
De twee regisseurs van de film geven gedurende het geheel van Popoz uitgebreid commentaar op andere het maken van de film, de keuzes voor verschillende scènes en het structureren van het verhaal. Een zeer interessant en leerzaam audiocommentaar.

Deleted Scenes
Een reeks verwijderde scènes die alleen stuk voor stuk te bekijken zijn, met of zonder commentaar van de regisseurs waarin ze uitleg geven waarom de scène het niet heeft gehaald. De meesten zijn omwille van tijd of de ontwikkeling van het verhaal uit de uiteindelijke film verwijderd of ingekort.

VFX Reels
Visual FX supervisor Raymond Viveen geeft bij verschillende scènes, wederom alleen stuk voor stuk te bekijken, uitleg over hoe hij qua effecten de scène in kwestie heeft aangepast, wat de wensen van de regisseurs waren en hoe hij tot goedkope en makkelijke oplossingen is gekomen. Erg interessant om eens te bekijken, waarbij er door middel van een splitscreen wordt getoond wat er op de set is gefilmd en hoe de beelden er uiteindelijk zijn uit komen te zien (zie afbeelding rechtsonder).

Ivo en Randy zijn het saaie politiewerk zat en besluiten het recht in eigen hand te nemen door bij een gijzeling eerst te schieten en daarna pas te denken. Ze komen in de door crimineel Mercator geterroriseerde gevangenis terecht waar het tweetal al snel ontdekt dat er grotere zaken hun leven en geliefde stad bedreigen. Popoz is een simpele actiekomedie waarbij het verhaal van clichés aan elkaar hangt en de humor erg grof is. De goede actie en het plezier waarmee alle acteurs hun rol vervullen maakt veel goed, maar de film wordt nergens meer dan snel vermaak. Qua beeldkwalteit is er op deze DVD-uitgave niet veel aan te merken. De muziek staat wat te hard in de audiomix, maar daarbuiten is er inzake het geluid ook geen grote klacht. De op deze DVD-uitgave aanwezige extra's zijn een mooie aanwinst. Al met al leuk voor de liefhebbers, maar zeker niet voor iedereen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.