Ja ik wil!

Laurens van der Molen
28-02-2016

4.8

Ja ik wil! (DVD)

Roos (Elise Schaap) is begin dertig en droomt van de prins op het witte paard. Ze is klaar met alleen zijn en wil nu weleens trouwen en aan een gezin beginnen. Ze wordt uitgenodigd op bruiloften van verschillende exen en ook haar beste vriend gaat trouwen. Om niet alleen naar al deze bruiloften te moeten, vraagt ze haar tien jaar jongere stagiair Daan (Martijn Lakemeier) mee. Op de eerste bruiloft waar ze heen gaat, ontmoet ze Jacob (Thijs Römer), een plastisch chirurg met wie ze direct een klik heeft. Zal hij dan de man zijn waar ze al zo lang naar op zoek is?

Ja ik wil! is de nieuwste romantische komedie van Nederlandse bodem. Aan het roer staat regisseur Kees van Nieuwkerk, die eerder de film Pak van mijn Hart maakte. De film is een Nederlandse bewerking van de Spaanse film Tres bodas de más uit 2013. Helaas is Ja ik wil! een zeer voorspelbare film die, hoewel hij makkelijk wegkijkt, nergens verrast. De cast is prima, met bijrollen voor Loes Haverkort, Jeroen Spitzenberger, Henry van Loon, Manuel Broekman en Yvon Jaspers. De drie hoofrollen worden vertolkt door Martijn Lakemeijer, Thijs Römer en Elise Schaap. Elise Schaap moet de film dragen en doet dit uitstekend. Het karakter van Roos is aandoenlijk en wordt waarschijnlijk snel door de kijker in zijn of haar hart gesloten. Wel zijn alle karakters erg ééndimensionaal en is het meteen al erg duidelijk wie er sympathiek is en wie de ‘slechteriken’ zijn.  Deze voorspelbaarheid zorgt ervoor dat de film 94 minuten lang rustig doorsukkelt om uiteindelijk te eindigen met het slot dat je als kijker vanaf minuut één al voorspelde. Daarnaast lijken scènes letterlijk over te zijn genomen uit andere Nederlandse komedies, zoals bijvoorbeeld de gay best friend, de vele beroemde Nederlanders in kleine bijrolletjes en de schaatsscène in de winter. Het Nederlandse publiek heeft hier blijkbaar geen problemen mee, want de film is uitstekend bezocht in de bioscopen. De film bevat een aantal aardige grappen en er zijn mooie locaties in Nederland gekozen om te filmen. Liefhebbers van actrice Elise Schaap zullen zeker van de film genieten, maar voor andere kijkers is het absoluut geen must-see. Hopelijk komt er snel vernieuwing in het genre, want dit lijkt op dit moment in Nederland stil te staan.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2016
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045246754

• Behind the scenes

De DVD-uitgave van Ja ik wil! heeft een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn prima. Ook het zwartniveau is goed. De kleuren zijn mooi vol.  De film bevat veel mooie beelden van Nederland, met name de avondbeelden zijn erg mooi. De film bevat optionele Engelse ondertiteling. Deze is goed leesbaar onderin het beeld. Hierdoor is de film ook interessant voor niet Nederlands sprekende kijkers.

De DVD-uitgave van Ja ik wil! bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de verschillende speakers, dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog. De subwoofer wordt vooral gebruikt tijdens de verschillende nummers die te horen zijn tijdens de film. Zoals we gewend zijn van Nederlandse romantische komedies zijn de hits van het moment te horen, die over het algemeen prima bij de sfeer van de film passen.

De DVD-uitgave van  Ja ik wil! begint met een aantal promotietrailers en komt vervolgens in een statisch menu, waarin kan worden gekozen voor de ondertiteling, een scène of de enige extra die de DVD bevat.

Behind the scenes (4 min.)
Een zeer korte extra, waarbij een aantal acteurs aan het woord komt op locatie en we van een paar scènes zien hoe deze werden opgenomen. Duidelijk promotiemateriaal rondom de bioscooprelease van de film.

De dertig jarige Roos is klaar om te settelen en een gezin te beginnen. Probleem is alleen dat ze de juiste man nog niet heeft gevonden. Op een bruiloft komt ze de arts Jacob tegen. Zal hij de man zijn met wie ze eindelijk gelukkig kan worden? Ja ik wil! is een zeer voorspelbare romantische komedie die alle clichés uit het genre bevat. De hoofdrol is voor Elise Schaap, die haar karakter goed neerzet. De film bevat een aantal aardige grappen, maar is vooral bedoeld voor liefhebbers  van het genre die er geen genoeg van kunnen krijgen. De DVD-uitgave is prima, met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de DVD-uitgave slechts één korte extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.