Before I Go To Sleep

07-03-2016

6.2

Before I Go To Sleep (DVD)

Christine (Nicole Kidman) heeft tien jaar geleden een ongeluk gehad en lijdt sindsdien aan geheugenverlies. Haar herinneringen gaan niet verder dan een dag. Als ze 's ochtends wakker wordt is ze alles van de dag daarvoor alweer vergeten. Haar man Ben (Colin Firth) vertelt haar elke dag wie hij is, maar ook wie zij is. Elke ochtend, als Ben naar z'n werk is, krijgt Christine een telefoontje van Dr. Nash (Mark Strong) waarin hij haar de opdracht geeft om een fotocamera uit haar kledingkast te pakken. Zelf is ze reeds vergeten dat ze dag ervoor korte filmpjes heeft gemaakt om haar belevenissen vast te leggen. De filmpjes helpen Christine om langzaam flarden van haar verleden terug te krijgen. Maar is dat voldoende om haar eigen verleden reconstrueren?

Films waarin geheugenverlies centraal staat zijn niet uniek. Hitchcock gebruikte het al in 1945 in Spellbound en Guy Pearce had er last van in Christopher Nolans Memento. Ook Before I Go To Sleep speelt rond dit thema, waarbij Christine zich iedere ochtend niets meer herinnert van de dag ervoor. Het verhaal is afkomstig van het gelijknamige boek van S.J. Watson en geregisserd door Rowan Joffe (Brighton Rock), zoon van befaamd filmmaker Roland Joffe. Qua insteek doet Before I Go To Sleep een beetje denken aan 50 First Dates, maar waar laatstgenoemde een komische film is waarbij een meisje elke ochtend haar herinneringen aan de dag ervoor kwijt is, gaat het bij Before I Go To Sleep vooral om het thriller-aspect. Het verhaal is knap geconstrueerd, waarbij de kijker zich telkens afvraagt wat er gaande is. Je hebt geen idee welke richting de film op gaat. Is er iets mis met Ben, of toch de slinkse Dr. Nash? Of misschien is het wel Christine zelf die de boel loopt te bedriegen? De film begint heel intrigerend. Nieuwe paden betreedt Before I Go To Sleep echter niet en na verloop van tijd wordt de herhalingsfactor wat groot. Het einde is dan niet echt verrassend meer. Toch weet de film wel tot het einde te boeien, mede omdat er goed geacteerd wordt. Vooral Nicole Kidman komt erg sterk voor de dag. Ze is een vrouw vol angst en wanhoop, maar ook iemand de vastberaden is om achter haar eigen geschiedenis te komen. Hoe moeilijk dat ook gaat, als je de dag erna bijna alles weer vergeten bent. Door de typische schurkenrollen van Mark Strong is het vermoeden dat Dr. Nash de boosdoener in het verhaal is. Maar de kijker doet er verstandig aan om daar doorheen te prikken en Dr. Nash te nemen zoals hij is, zonder daar de geschiedenis van Mark Strong op te plakken. Eigenlijk is Mark Strong dus geen gelukkige keuze, maar dat zou teveel afbreuk doen aan zijn verder prima acteerprestaties. Before I Go To Sleep is geen film die de filmwereld op z'n kop zet, maar bevat wel prima vermaak. Na afloop blijft de film in ieder geval wel in je hoofd rondhangen. Behalve natuurlijk bij mensen die aan hetzelfde euvel lijden als Christine.

Genre: Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 88 min
EAN: 8715664117668

Before I Go To Sleep staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op deze DVD-uitgave. De film is nog op 35mm-film opgenomen en dat zien we terug in deze beeldtransfer, die licht korrelig van aard is. Dat geeft een mooie filmische uitstraling aan het geheel. Het is een korte film van nog geen anderhalf uur en er staan geen extra's op deze DVD, dus het gebruik van een enkellaags disc heeft geen invloed op de kwaliteit. De scherpte is goed, net als het contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is prima, maar niet overmatig sterk. Er zijn geen vervelende artefacten zichtbaar, dus we kunnen hier spreken van een mooie, filmische ogende beeldtransfer.

Op de DVD van Before I Go To Sleep staat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack in de Engelse taal. Het is een heel ingetogen geluidstrack, die slechts op twee korte momenten een flinke push krijgt, namelijk bij een vliegtuig dat overvliegt en een vrachtwagen die voorbij raast. Voor het overige draait het vooral om dialogen en dat is allemaal prima verzorgd. Ze klinken heel natuurlijk en helder en zijn uitstekend te volgen vanuit het centerkanaal. Omgevingsgeluiden zijn minimaal en komen dan voornamelijk ook nog uit de voorste kanalen. In de surroundkanalen is voornamelijk de muziek aanwezig en een incidenteel geluidseffect (wederom de vrachtwagen bijvoorbeeld). Dit beperkte ruimtelijkheid maakt deze geluidstrack niet slecht, maar heel sprankelend is het niet. De mooie dialoogtrack maakt gelukkig veel goed.

Na een aantal promotietrailers van, vooral, Nederlandse films start de film direct. Er is geen menu en er staan ook geen extra's op deze DVD-uitgave. Er is ook een Blu-ray Disc van Before I Go To Sleep verkrijgbaar.

Na een ongeluk, tien jaar geleden, wordt Christine elke ochtend wakker zonder dat ze zich iets herinnert van wat er daarvoor is gebeurd. Een camera moet haar helpen weer iets van haar verleden terug te halen. Before I Go To Sleep heeft een verhaal wat al vaker is verteld, maar het wordt op een degelijke manier uitgevoerd. Ook het acteren van Nicole Kidman en Colin Firth tilt deze film naar een iets hoger plan. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar er staan geen extra's op.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.