Sworn Virgin / Vergine Giurata

24-03-2016

5.5

Sworn Virgin / Vergine Giurata (DVD)

In een klein Albanees dorpje in de bergen wordt Hana als jong meisje opgenomen in het gezin van Gjergj (Bruno Shllaku). Haar ouders zijn overleden, maar ze wordt liefdevol opgenomen door de familie. Dochter Lila wordt als een echte zus voor Hana. Tradities zijn nog alom aanwezig in de streek waar ze wonen en vrouwen hebben daarbij een echte minderheidspositie. Op latere leeftijd wordt Lila (Flonja Kodheli) verliefd op Stjefen (Luan Jaha), maar doordat ze niet met elkaar mogen trouwen vluchten ze naar Italië. Hana (Alba Rohrwacher) blijft achter in het dorp en besluit om als man verder door het leven te gaan, waarbij ze zich Mark laat noemen. De consequentie is dat ze dan een gezworen maagd moet blijven. Het ontheft haar wel van haar vrouwelijke verplichtingen. Na een aantal jaar besluit ze om Lila en Stjefen op te gaan zoeken in Italië. Dochter Jonida (Emily Ferratello) heeft al snel door dat Mark geen man is. Mark begint, in deze nieuwe omgeving, na te denken over het vrouw zijn.

Sworn Virgin (originele titel Vergine Giurata) gaat over Albanese tradities en waarden. Het is een Italiaans/Albanese coproductie. De film heeft ook hier en daar in de Nederlandse bioscopen gedraaid, maar het was niet direct een succes. Het is dan ook een typische festivalfilm en op deze manier weet de film de aandacht veel beter op zich te vestigen. De regie is in handen van de Italiaanse Laura Bispuri, die met Sworn Virgin haar eerste lange speelfilm maakt. Het script is naar het gelijknamige boek van de Albanese schrijfster Elvira Dones. Het is een interessante vertelling over de positie van de vrouw in Albanië. In de bergen wordt nog erg naar aloude tradities geleefd en waarden, waarbij de positie van de vrouw erg ondergeschikt is aan de man. Vrouwen mogen geen mannenbanen hebben, niet zelf een man uitkiezen en zeker niet roken en drinken. Een manier om daaraan te ontsnappen is om als man door het leven te gaan. Maar dat heeft wel als consequentie dat seks uitgesloten is. Toch zijn er vrouwen die ervoor kiezen. Dan is uiterlijk niet van belang, alleen de officiële status van 'man zijn' telt. Sworn Virgin heeft dit thema bespreekbaar gemaakt in een film. Het legt een cultuur bloot die wij niet of nauwelijks kennen. Dat is een interessant gegeven. Dat de film toch niet anderhalf uur lang weet te boeien is omdat Bispuri teveel vragen onbeantwoord laat. Het is erg afstandelijk allemaal. Zo zien we Hana/Mark nauwelijks recht in het gezicht. Ze praat weinig en geeft, letterlijk, geen antwoord op vragen. Dan is het alleen maar gissen naar haar beweegredenen. Dat is niet heel erg lang boeiend om naar te kijken. Dan zijn de scènes in Albanië een stuk interessanter, die geven een indruk van aloude tradities en gewoontes. En daarbij is de positie van de vrouw altijd ondergeschikt aan die van de man. Bispuri oordeelt daar niet over in haar film. Ze observeert en registreert en laat de mening over aan de kijker. Wel maakt ze duidelijk dat een overgang van vrouw naar man niets te maken heeft met geaardheid, maar puur een praktische reden heeft. Als Mark namelijk zijn oorspronkelijke leefomgeving achter zich laten, komen de vrouwelijke gevoelens en intuïtie al heel snel weer terug.
Sworn Virgin is een film met een interessant thema, zeker omdat wij dat nog niet zo goed kennen. De uitvoering is slechts bij vlagen interessant. Iets meer to the point en minder afstand had mogelijk een boeiendere film opgeleverd. En toch is het geen film om zomaar voorbij te laten gaan.

Jaar: 2015
Speelduur: 84 min
  • Dolby Digital 2.0 - Albanees
  • Dolby Digital 5.1 - Albanees
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249481812

• Promotietrailers

Sworn Virgin staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op deze DVD-uitgave. De beeldtransfer oogt heel fraai met een mooie scherpte een stevig contrast en goede detaillering. Dit alles wordt ondersteund door een degelijk zwartniveau. De kleuren zijn afwisselend warm van tint in zomers Italië en blauwgrijs van tint in winters Albanië. De huidtinten zijn daarentegen wat aan de rode kant. De hoge bitrate zorgt ervoor dat er nauwelijks of geen compressiefouten aanwezig zijn. Ondanks dat de film nog geen anderhalf uur duurt heeft men toch gekozen voor een dubbellaags disc en dat betaalt zich uit in deze mooie, filmische beeldtransfer.

Op de DVD van Sworn Virgin staan zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s)  geluidstrack in de Albanese taal. In de film wordt ook regelmatig Italiaans gesproken. Het geluid is heel summier, maar daarbij wel heel subtiel opgebouwd. Geen overbodige opsmuk, maar subtiele omgevingsgeluiden en geluidseffecten. Daarvoor worden alle beschikbare kanalen gebruikt, behalve het LFE-kanaal. Dus in de achterste kanalen zijn ook geluidseffecten aanwezig in split-stereo. Er zitten niet zo heel veel dialogen in de film, maar ze zijn wel goed verzorgd en prima te volgen vanuit het middenkanaal. Dit is geen geluidstrack met een grote dynamiek, maar is wel tot in de puntjes verzorgd.

De DVD heeft een statisch menuscherm, met achtergrondgeluid. Als extra's zijn alleen trailers aanwezig, waaronder die van de film zelf.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film, voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Hana groeit op als meisje in de bergen van Albanië. Haar positie als jonge vrouw staat ver onder die van de man. Haar zusje Lila kan dat niet aan en vlucht met haar geheime liefde naar Italië. Hana kiest een andere manier om onder het juk van de man uit te komen: ze wordt er zelf een. Sworn Virgin is een Italiaans/Albanese film over de tradities en waarden in de Albanese lokale samenleving. De positie van de vrouw is daar nog steeds ver ondergeschikt aan de man. De film weet een tijdlang te boeien, maar strandt uiteindelijk toch door te afstandelijk te blijven. De DVD-uitgave is voorzien van uitstekend beeld en geluid, maar qua extra's is er alleen een trailer voorhanden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.