Daredevil - Seizoen 2

Claudio Santulli
23-03-2016

8.6
Streaming

Daredevil - Seizoen 2 (Streaming)

Kingpin is verslagen en spendeert de rest van zijn dagen in de gevangenis, maar daarmee is de rust niet teruggekeerd in Hell’s Kitchen, New York. Matt Murdock worstelt met het dubbelleven dat hij leeft. Hoe kan hij als advocaat ‘s nachts het recht in eigen handen nemen als de duivel van Hell’s Kitchen? Steeds vaker staat zijn partner Foggy er dan ook alleen voor in de rechtszaal waardoor de vriendschap flink onder druk komt te staan. Maar hij heeft geen keus. De stad heeft hem nodig. De stad heeft Daredevil nodig. Niet alleen omdat Matt wordt geconfronteerd met een oude, maar pittige jeugdliefde, maar ook omdat hij het moet opnemen tegen een onbekende schutter van ongekende precisie. Een die er onorthodoxe methoden op nahoudt en systematisch hele bendes elimineert. Genade kent hij niet. Geweld schuwt hij niet. Wie is die schutter en wat is zijn motivatie?

Dit tweede seizoen van Daredevil stond helemaal niet in de planning. Marvel en Netflix hadden het plan om, na het eerste seizoen, eerst andere superhelden hun eigen serie geven om zo allemaal samen te komen in de serie The Defenders als finale. Jessica Jones is de tweede serie en binnenkort start Luke Cage. Maar omdat het eerste seizoen een daverend succes was heeft men toch besloten om een tweede seizoen te maken. Daredevil hoeft dit keer niet geïntroduceerd te worden. Ook de andere personages zijn bekend waardoor direct het verhaal uiteengezet kan worden. Aangezien het seizoen maar dertien afleveringen kent is dat een voordeel. Wat dat betreft slaagt Daredevil Seizoen 2 met vlag en wimpel. Al in de eerste aflevering maken we kennis met Frank Castle (Jon Bernthal), een ex-commando die een zware last draagt en zich verplicht voelt wraak te nemen op de bendes. Al gauw levert hem dit de naam 'The Punisher' op. Frank is meedogenloos en het grove geweld wat hij vertoond wordt ook heel levendig in beeld gebracht. Direct is duidelijk dat het hier weer om een Netflix-serie gaat die normaal niet zomaar op TV zou verschijnen. Weinig wordt aan suggestie overgelaten. Soms keihard. Het verhaal vertelt zich verder in een prettig tempo en er verschijnen al snel oude bekenden en nieuwe personages. Matt wordt verrast door zijn oude vlam Elektra Natchios (Elodie Yung). Echter is de verstandhouding verre van ideaal. Als een rode draad dragen deze twee nieuwe personages de serie en wordt het verleden rondom Matt's blinde leraar Stick (Scot Glenn) een belangrijke factor. Naast de nieuwe personages is er nu ook veel meer ruimte voor Foggy Nelson (Elden Henson) en Karen Page (Deborah Ann Woll). Waar ze in de eerste serie nog wat onwennig waren zijn de acteerprestaties dit keer veel beter. Vooral Elden Henson is wat minder de komediant en toont een veel serieuzere kant. Maar ook Deborah Ann Woll, die als Karen gefascineerd raakt door het verhaal van Frank, laat zien dat ze veel in huis heeft. De sfeer in dit tweede seizoen is ook veel donkerder en grimmiger. Ook de vechtscènes zijn weer erg mooi geënsceneerd. Zo is er een scène waar aan één stuk te zien is hoe men van de bovenste etage van het trappenhuis al vechtend beneden eindigt. Dit is een lust voor het oog en is echt een choreografisch hoogstandje en zo zijn er meer. Het zit allemaal erg goed in elkaar. Het verhaal is beter opgebouwd en houdt je continu geboeid. Met dit keer ook daadwerkelijk scènes in de rechtszaal wat voor een welkome afwisseling zorgt. Het acteerwerk is prima en uiteraard ontkom je niet aan gastpersonages uit andere Marvel-series, maar het maakt dat het niveau van dit tweede seizoen nog beter is dan het eerste seizoen. Je kijkt de serie in één ruk uit. En inmiddels is dat met de uitstekende geluid- en beeldkwaliteit van Netflix prima te doen.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Fantasy
Jaar: 2016