Danish Girl, The

07-06-2016

7.8

Danish Girl, The (Blu-ray)

De Deense kunstschilder Einar Wegener (Eddie Redmayne) is gelukkig getrouwd met Gerda (Alicia Vikander). Kinderen hebben ze nog niet, maar ze werken er hard aan. Gerda schildert ook, maar is minder succesvol dan Einar. Ze heeft wel een grote opdracht om balletdanseres Ulla (Amber Heard) te portretteren. Maar wegens drukte is ze niet altijd beschikbaar om te poseren. Ze vraagt of Einar wil helpen en trekt haar de balletjurk van Ulla aan. Einar voelt zich erg comfortabel in de jurk. Dat is het begin van een spel. Einar gaat, gesteund door Gerda, in vrouwenkleding en met make-up op naar een expositie. Ze noemt zichzelf Lili, de nicht van Einar. Een aantal mannen zijn erg gecharmeerd van Lili, waaronder Henrik (Ben Whishaw), die avances maakt richting Lili. Het spel slaat al snel om in een serieus gevoel van Einar dat hij in een verkeerd lichaam zit. Hij voelt zich veel meer vrouw dan man. Dokters proberen hem te 'genezen' of ze proberen hem in een gesticht te plaatsen als krankzinnige. Maar Einar is vastberaden; hij wil als Lili verder door het leven. Met Gerda aan haar zijde.

Het verhaal van Lili Elbe is al van bijna honderd jaar geleden. Lili is geboren als man, toen nog Einar Wegener geheten, maar merkte dat hij in een verkeerd lichaam zat. Ze is een van de eerste mannen die een operationele transitie naar vrouw onderging. Einar werd altijd gesteund door zijn vrouw Gerda, ook nog toen ze als Lili door het leven ging. Dit bijzondere verhaal werd in 1933 al opgetekend in het boek Man into Woman van Niels Hoyer, gebaseerd op de uitgebreide dagboeken van Lili Elbe. De film The Danish Girl is echter gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2000 van  David Ebershoff, wat meer een gefictionaliseerde biografie van Lili Elbe is. Je moet de film dan ook als fictie en niet als afspiegeling van de werkelijkheid zien. Het verhaal is er echter niet minder indrukwekkend om. De filmrechten werden direct gekocht, maar het duurde tot 2012 voordat het project echt van de grond begon te komen toen regisseur Tom Hooper (The King’s Speech, Les Misérables) aan boord kwam. Hij castte Eddie Redmayne als Einar /Lili toen hij met Redmayne op de set was van Les Misérables. Redmayne kreeg pas naam toen hij een Oscar won voor The Theory of Everything, waarin hij wetenschapper Steven Hawking op voortreffelijke wijze vertolkt. En ook in The Danish Girl zet Redmayne weer een prachtige, karakterrol neer. De transformatie van man naar vrouw weet hij op een zeer overtuigende manier neer te zetten. Ook zijn tegenspeelster, Alicia Vikander (Testament of Youth), is overtuigend als zijn vrouw Gerda. Vikander won zelfs een Oscar voor haar rol, zij het in de categorie Vrouwelijke Bijrol. Wat opzienbarend is, want haar screentijd is te groot om als bijrol te worden gezien. De waardering is er echter niet minder om. Met het acteerwerk zit het dus wel goed, ook gezien de overige acteerprestaties van Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw en Sebastian Koch. Het verhaal van The Danish Girl is indrukwekkend, maar ook op momenten wat stroperig en soms zelf langdradig. Tom Hooper heeft het allemaal heel zwaar aangezet. Waar hij in The King’s Speech wat luchtigheid bracht is dat hier bijna geheel afwezig. En dat maakt de film wat zwaarmoedig. Het lijkt wel of Hooper de kijker extra wil benadrukken dat een transformatie van man naar vrouw niet iets is waar je vrolijk of blij bij mag zijn. Dat gaat allemaal wat ver en de film heeft hier behoorlijk onder te lijden. Dat neemt niet weg dat The Danish Girl wel degelijk het bekijken waard is. Zoals gezegd zijn de acteerprestaties uitmuntend en is de achterliggende thematiek zeker interessant.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2015
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5053083063672

• Making of

The Danish Girl heeft een HD-1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 40GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De film is digitaal opgenomen en ziet er op Blu-ray Disc heel overtuigend uit. De scherpte, kleuren en het schaduwdetail zijn allemaal dik in orde. Het contrast had een streepje strakker gekund, maar het praten hier over minimale waardes. Alle structuren zijn uitstekend te onderscheiden en worden bijzonder mooi gedetailleerd weergegeven. De kleuren neigen wat naar de koele kant, maar daar zijn de decors en kleding ook op geselecteerd. Datzelfde geldt voor de huidtinten, die wat bleekjes zijn. Maar ook hier geldt dat dit voornamelijk een make-upkwestie is. Enig nadelige bij-effecten zijn geheel afwezig en dus hebben we hier met een uitstekende beeldtransfer van doen.

De enige lossless geluidstrack op de Blu-ray Disc van The Danish Girl is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Ondanks het feit dat dit geen dynamische geluidstrack is, weet deze toch te overtuigen. Dat komt vooral door de mooie, bijna steriele omgevingsgeluiden en geluidseffecten. Deze zorgen voor een mooi ruimtelijke werking, waarbij goed gebruik wordt gemaakt van de surroundkanalen. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn over het algemeen goed te volgen. Al mist de stem van Eddie Redmayne wat hoog en klinkt hij wat dof. Ook zijn lage volume speelt de verstaanbaarheid soms parten. Voor het LFE-kanaal is, op een enkele uitzondering na, geen ruimte weggelegd. Componist Alexandre Desplait heeft een bijzonder fraaie muziekscore gemaakt en dat brengt ons tot de conclusie dat we met een prima geluidstrack van doen hebben.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menu in de standaard Universal-stijl. Er staat één extra op deze uitgave en deze is in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Making Of (11½ min)
Een vrij standaard Making of van de film, die vooral bestaat uit interviews, geïllustreerd met beelden van de set en scènes uit de film. Er wordt hoog opgegeven over de medecollega's, maar af en toe wordt er ook wat interessants gemeld. Opvallend is dat er een aantal beelden van scènes in gebruikt worden die niet in de film voorkomen.

De Deense kunstschilder Einar Wegener merkt dat hij in een verkeerd lichaam zit. Hij voelt zich vrouw en gaat zich steeds vaker in vrouwenkleren hullen. Hij wordt daarbij in eerste instantie aangemoedigd door zijn vrouw Gerda, maar de twee groeien steeds verder uit elkaar. The Danish Girl is het bijzondere verhaal van een van de eerste transgender mannen, in het eerste kwart van de 20e eeuw. Het verhaal is wat stroperig, maar het acteerwerk is voortreffelijk. De Blu-ray Disc-uitgave is voorzien van een prima beeld- en geluidskwaliteit, waarbij het aantal extra's helaas beperkt blijft tot één.