Ride Along 2

15-06-2016

5.5

Ride Along 2 (Blu-ray)

Voor Ben Barber (Kevin Hart) is het een spannende, maar ook een leuke tijd. Hij gaat namelijk binnenkort trouwen met Angela (Tike Sumpter). Vooruitlopend daarop vertrekt Ben alvast naar Miami om samen te werken met zijn toekomstige zwager James (Ice Cube). Het is nu een jaar geleden dat ze de vorige keer samenwerkten, maar hun chemie is onveranderd. Ze hebben nog steeds een haat-liefde verhouding. Samen zitten ze de invloedrijke drugsdealer Antionio Pope (Benjamin Bratt) op de hielen. In hun zoektocht krijgen ze hulp van de mooie, maar ook heel stoere en pittige dame Maya (Olivia Munn). Daarnaast hebben ze de hulp van computer hacker AJ (Ken Jeong) hard nodig om voldoende bewijs te verzamelen. Pope doet namelijk richting de buitenwereld zijn naam eer aan. Hij doet daarom alsof hij roomser dan de paus is. Ben en James en consorten moeten daarom tot het uiterste gaan om voldoende bewijs te verzamelen. Alleen zo kunnen zij hun superieuren ervan overtuigen dat Pope een gewelddadige misdadiger is die gestopt moeten worden. Als ze falen, zetten ze minimaal hun banen en misschien zelfs hun leven op het spel.

Regisseur Tim Story komt twee jaar na het eerste deel uit 2014 nu met het tweede deel van Ride Along. Met een omzet van 130 miljoen dollar in de bioscopen heeft het eerste deel het prima gedaan. Vaak zie je dat een vervolg dan onvermijdelijk is. Dat is echter de commerciële kant van het verhaal. Qua waardering kreeg het eerste deel een forse onvoldoende van critici en ook de gemiddelde kijker gaf niet meer dan een krappe voldoende. Voor het nieuwe deel zijn de kritieken vergelijkbaar. Maar we raden eenieder altijd aan om vooral ook een eigen mening te vormen. Ice Cube en Kevin Hart hadden er in ieder geval weer zin in en werken voor de tweede keer samen in de hoofdrollen. Het ‘buddy cop’ subgenre is al decennia lang zeer populair in de bioscopen. Deze films maken hier schaamteloos gebruik van. En toegegeven mag worden, de chemie tussen beide heren is soms best aanstekelijk. Daarmee is meteen ook wel het enige positieve punt aan deze film benoemd. De productie straalt een bepaalde vorm van gemakzucht uit. Het verhaal is cliché en springt van de hak op de tak. Er zit geen duidelijke lijn in en je raakt er als kijker zeker niet (emotioneel) bij betrokken. Daarbij helpt het niet dat de acteurs allemaal op routine lijken te spelen en soms schaamteloos overacten of juist geen emotie laten zien. Een voorbeeld is wanneer Ben wordt neergeschoten en dit zijn partner en toekomstige zwager James echt totaal niet lijkt te deren. Kan de actie de film dan nog redden? Helaas niet. Deze is zo luchtig en farce-achtig opgezet, dat het geen impact meer heeft op de kijker. En echt grappig is het ook niet. Een gevalletje vlees noch vis dus. Al met al is er bar weinig positiefs te melden over Ride Along 2. Het is een productie die volledig op routine is gemaakt en dit straalt het eindresultaat dan ook uit.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 102 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5053083068448

• Ride Along With Us
  • Gag Reel
  • Behind the Scenes of Ride Along With Us
  • Kevin & Cube: Brother’s-In-Law
  • Inside Black Hammer Vision

De Blu-ray Disc-uitgave van Ride Along 2 heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Dit is een lichte afwijking op de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

We kunnen kort zijn over deze beeldpresentatie. Het beeld is mooi helder en scherp. Alle details zijn goed zichtbaar, van close-ups tot de wijde omgevingen. Het contrast is ook dik in orde en de kleuren zien er mooi uit. Er is geen sprake van defecten in welke vorm dan ook. Feitelijk is dit vrijwel een feilloze transfer. Het is net geen demonstratiemateriaal, de reden daarvoor is moeilijk concreet te maken, maar voldoet meer dan ruim aan de standaard voor een recente titel.

Ride Along 2 wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 5.1-audiotrack (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De film biedt meer dan genoeg mogelijkheden voor speciale effecten en deze komen mooi ruimtelijk uit alle speakers. Ook de muziek speelt een grote rol en komt ruimtelijk en met een diep laag de huiskamer binnen. Leuk is ook dat er aandacht is voor kleinste details in omgevingsgeluiden. Hierdoor komt het geheel echt goed tot leven. Te midden van al dit geweld krijgen de dialogen de juiste prioritering.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder omschreven. Ze zijn in HD beeldkwaliteit, hebben Dolby Digital 2.0 (192kb/s) audio en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. Het aantal van zes extra’s lijkt heel wat, maar de speelduur is heel kort. Op de andere uitgaves staan nog iets meer en andere extra’s, maar ook met korte speelduur.

Deleted Scenes (9 min.)
Je kan hier zes verwijderde scènes bekijken. Afzonderlijk, of je kunt ze allemaal achter elkaar afspelen.

Ride Along With Us (2 min.)
Hier horen we over hoe leuk het is om voor de politie van Atlanta te werken.

Gag Reel (4 min.)
De obligate grappen en grollen.

Behind the Scenes of Ride Along With Us (1 min.)
Meer bloopers.

Kevin & Cube: Brother’s-In-Law (7 min.)
De film draait natuurlijk om de verhouding tussen de twee hoofdrolspelers en dat is precies waar deze extra over gaat.

Inside Black Hammer Vision (3 min.)
Er zit een scène in de film in videogame stijl. Hier zien we hoe die gemaakt is.

Ben en James worden binnenkort schoonfamilie van elkaar, maar werken eerst nog samen aan een operatie om een drugsbaron te arresteren. Daarbij bloeit hun haat-liefde verhouding weer op en moeten ze een manier vinden om samen te werken. Het matige Ride Along uit 2014 bracht veel geld in het laadje en dus moest er wel een vervolg komen. Helaas is deze zo mogelijk nog slechter. De film ontbeert elke vorm van inspiratie en passie en is daardoor niet echt een genot om naar te kijken. De BD-uitgave steekt technisch wel goed in elkaar met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s lijkt het in aantal heel wat, maar de speelduur is kort en de diepgang beperkt.