Louder Than Bombs

Laurens van der Molen
08-07-2016

7

Louder Than Bombs (DVD)

Gene (Gabriel Byrne) heeft sinds het overlijden van zijn vrouw Isabelle (Isabelle Huppert) een erg stroeve band met zijn zoons Jonah (Jesse Eisenberg) en Conrad (Devin Druid). Jonah is inmiddels volwassen en heeft een eigen gezin. Hoewel zijn kind net geboren is, lijkt het toch niet helemaal goed te zitten tussen hem en zijn vrouw. Conrad leeft nog thuis bij zijn vader, maar de twee spreken elkaar nauwelijks. Conrad is veel alleen en verliest zich in online gamen. Isabelle was een oorlogsfotograaf en drie jaar na haar overlijden wordt een grote tentoonstelling gehouden om haar te herdenken. Gene en zijn zoons moeten hiervoor samen het archief van Isabelle uitzoeken en zullen tegelijkertijd ook met hun gevoelens moeten leren omgaan.

Louder Than Bombs is de eerste Engels gesproken film van de Noorse regisseur Joachim Trier, bekend van de Noorse film Oslo, 31, August. De film vertelt het verhaal van een vader en zijn twee zoons, die alle drie nog niet het overlijden van hun vrouw en moeder hebben verwerkt. De film draait helemaal om de karakters en gelukkig zetten de drie hoofdrolspelers hun personages voortreffelijk neer. Jesse Eisenberg, die toch vaak hetzelfde soort karakter speelt, verrast erg. De typische Jesse Eisenberg trekjes die hij vaak aan zijn personages toevoegt, blijven (gelukkig) achterwege. De jonge Devin Druid heeft voor Louder Than Bombs slechts in één andere film een grote rol gespeeld en was verder te zien in een aantal gastrolletjes in tv-series. Hij krijgt dan ook heel veel verantwoordelijkheid van regisseur Joachim Trier en gaat hier uitstekend mee om. Gabriel Byrne doet het ook uitstekend, zoals we gewend zijn van deze ervaren acteur. Zoals aangegeven draait de film om de personages en helaas zijn deze niet allemaal even goed uitgewerkt. Als kijker blijf je met veel vragen zitten over verhaallijnen die slechts even worden aangestipt en daarna niet meer terugkomen. Dit is jammer, want dit zijn vaak wel interessante verhalen. Zo had ik graag meer gezien over de relatie van Gene en over wat er precies aan de hand was tussen Jonah en zijn vrouw. Desondanks geeft de film een mooi beeld over hoeveel verschillende manieren er zijn om met verlies om te gaan. De film duurt slechts 105 minuten en is nergens langdradig. De eindscène van de film rondt het verhaal goed af. Aanrader voor liefhebbers van uitstekende karakteracteurs. Als je echter op zoek bent naar een spannende thriller of een actiefilm is Louder Than Bombs niet de film voor jou.

Jaar: 2015
Speelduur: 105 min
Uitgever: Remain In Light
EAN: 9789461874474

De DVD-uitgave van Louder Than Bombs heeft een beeldverhouding van 1.85:1. De film is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. Louder Than Bombs is een echte karakterfilm en maakt dan ook veel gebruik van close-ups. De gezichten zien er bij deze close-ups uitstekend uit. Het zwartniveau en het contrast zijn goed en de transfer heeft mooie volle kleuren. De DVD bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onder in het beeld is weergegeven.

De DVD-uitgave van Louder Than Bombs heeft een Engels Dolby Digital 5.1 (448kb/s) geluidsspoor. Dat is van een goede kwaliteit. De film bestaat voornamelijk uit dialogen en deze zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers. De achtergrondgeluiden, zoals de onrust in de gangen van de school van Conrad, worden allemaal erg goed overgebracht en leiden nooit af van de dialoog. De subwoofer is vooral te horen tijdens de muziekscènes, bijvoorbeeld op het feest waar Conrad langs gaat. Louder Than Bombs is een rustige film zonder actiescènes en dit merk je natuurlijk in het geluidsspoor. Dat is weliswaar rustig, maar van een goede kwaliteit.

De DVD-uitgave van Louder Than Bombs bevat geen extra’s en begint meteen met de film. De DVD heeft dus ook geen menu. De ondertiteling is aan en uit te zetten met de afstandsbediening van de DVD-speler.

Drie jaar na het overlijden van oorlogsfotografe Isabelle hebben haar zoons Jonah en Conrad en echtgenoot Gene het er nog steeds erg moeilijk mee. De drie mannen hebben bovendien een stroeve band. Een expositie van de foto’s van Isabelle zorgt ervoor dat de drie hun gevoelens onder ogen moeten komen. Louder Than Bombs draait om de personages en hun manier van omgaan met het overlijden van hun moeder/vrouw. De drie hoofdrolspelers doen het uitstekend, wat zorgt voor een erg interessante film. Helaas krijgt niet elke verhaallijn evenveel aandacht. De DVD-uitgave van de film is prima met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de DVD-uitgave geen extra’s.  De film is een aanrader voor liefhebbers van goede karakteracteurs. Die zullen de film hoogstwaarschijnlijk meer dan één keer willen bekijken.