Prejudice

05-07-2016

6.8

Prejudice (DVD)

Cedric (Thomas Blanchard) woont ondanks dat hij de dertig al gepasseerd is bij zijn zachtaardige vader (Arno) en gepassioneerde moeder (Nathalie Baye). Voor een grote familiebarbecue komen zus Caroline (Ariane Labed), haar vriend Gaetan (Eric Caravaca) en schoonzus Cyrielle en neefje Nathan (Cathy Ming Jung en Arthur Bols) langs. Grote broer Laurent (Julien Baumgartner) zit nog in een vergadering, maar zal zo wel komen. Carolines aangekondigde aanstaande moederschap zorgt voor veel blije gezichten, maar doet Cedric knappen. Zijn broer en zus hebben alles wat ze maar willen; een carrière, een geliefde, een kind.... Wat heeft degene waarvan niemand ooit gehouden heeft? Hoe verdeel je twee appels over drie kinderen? Cedric grijpt zijn kans om de avond naar zijn hand te zetten en in alle wonden zout te smeren. Nu kan het, voordat Laurent er is.

Prejudice is het debuut van Antoine Cuypers en ondanks de kleine setting is de film groots in zijn emoties. Het verhaal is flinterdun, waar je je als kijker ook niet stuk op moet kijken. Prejudice draait om de personages en hun interactie, waar de film hoge ogen mee gooit. De dialogen zijn sterk en komen overal zeer realistisch over. De relaties tussen de verschillende personages zijn wat gechargeerd, maar iedereen met een enigszins disfunctionele (schoon)familie zou zich goed moeten kunnen inleven. Ondanks dit realisme is de enscenering en cameravoering geregeld erg gestileerd waaronder verschillende extreme close-ups en een indrukwekkende slow-motion scène. Wellicht dat dit een manier is om aan de kijkers duidelijk te maken hoe Cedric de wereld ziet aangezien dit vooral voorkomt met hem (letterlijk) in het middelpunt. Prejudice betreedt nergens nieuwe grond, maar heeft een geheel eigen stijl die de grens tussen drama en psychologische thriller doet vervagen. De film kent verschillende natuurlijke eindes, maar om een onverklaarbare reden kabbelt de laatste 5-10 minuten nodeloos in enkele vrij clichématige scènes wat de vaart en de spanning er volledig uithaalt. Was hij iets korter, dan was Prejudice stukken beter geweest. Het manische spel van Thomas Blanchard is zeer intens en indringend. Hij gaat helemaal op in zijn rol en zet een vrij gelaagd personage neer. Nathalie Baye en Ariene Labed krijgen hierbuiten de meeste ruimte om te schitteren, wat ze prima doen. Vooral de scènes tussen de twee dames en Baye en Blanchard, maken veel indruk. Hierbuiten veel lof voor Arno, die met zijn kleine, simpele acteerwerk een intrigerend personage neerzet. Al met al is Prejudice een sterk geacteerd en intens drama, wat ook veel wegheeft van een psychologische thriller. Leuk voor fans van Frans drama.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 103 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083107204

• Autonomie de la Volunté
  • A New Old Story

Prejudice is op deze DVD-uitgave te bekijken in het anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Kort samengevat is het een zeer grauwe en donkere film. Gedurende de gehele 103 minuten wordt er gebruik gemaakt van zeer ingetogen kleuren, voornamelijk bruin en grijstinten. Het contrast is redelijk contrast is redelijk, evenals de zwartwaarde, ondanks dat er vrij weinig echt van het scherm spat. Qua belichting is de film vrij constant en vlak. De makers hebben waarschijnlijk een zeer realistisch beeld willen neerzetten van een familiediner met zeer simpele belichting. Een scène die zich overduidelijk in het hoofd van Cedric afspeelt, kent volop kleur en is een leuke afwisseling. Alle beelden zijn redelijk scherp, hoewel hier en daar de details (in de achtergrond) wat wegvallen. Schaduwen kennen ook niet al te veel detail. Hier en daar zijn ruis, compressieblokken en lichte edge-enhancement te bespeuren, gelukkig nergens heel erg storend. Al met al wat sober, maar een redelijke beeldkwaliteit.

Deze DVD-uitgave van Prejudice kent het originele Franstalige Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s). Zoals gebruikelijk wordt het gesproken woord via het middenkanaal gepresenteerd, dit maal zeer scherp en helder. Dit is heel fijn, omdat een aanzienlijk deel van Prejudice uit dialogen beslaat. Hierbuiten zijn er via de surroundkanalen af en aan omgevingsgeluiden te horen, die voor afdoende sfeer zorgen. De kwaliteit en gelaagdheid hiervan wisselt wel af en aan. De aanwezige geluidseffecten zijn behoorlijk gelaagd en dragen ook bij aan de filmbeleving. De echte intensiteit van de Prejudice wordt naast het acteerwerk en de enscenering bewerkstelligd door de geregeld aanwezige en experimenteel aanvoelende begeleidende muziek die de gekte van Cedric en diens familie gestalte geven. Complimenten!

Vanuit het geanimeerde hoofdmenu kan Prejudice vanaf een van de tien hoofdstukken of integraal afgespeeld worden. Hier kan men ook de ondertiteling instellen en ook de verschillende extra's selecteren.

Autonomie de la Volunté (15 min)
Een vrij experimentele en minimalistische korte film waar het allemaal gaat om de geluiden en bewegingen. Intrigerend.

A New Old Story (23 min.)
Een tweede korte film van Antoine Cuypers' hand, waar de intensiteit in tempo en enscenering al veel weg heeft van Prejudice. Zeer zeker de moeite waard, om het verhaal en Arno die hier de hoofdrol speelt.

Trailer Prejudice (2 min.)
De trailer van de film die zich iets te veel focust op het drama van de film en de psychologische thriller die in Prejudice schuilt negeert.

Een familiediner mondt uit in een psychologische thriller wanneer de dertiger Cedric zijn familie emotioneel gijzelt omdat hij eindelijk een keer zijn zin wil. Prejudice is een indringend drama met sterke dialogen, goed acteerwerk en geregeld indrukwekkende enscenering. De film kent een goede intensiteit, hoewel de laatste 5-10 minuten misschien beter weggelaten hadden kunnen worden. De beeldkwaliteit op deze DVD-uitgave is redelijk, hoewel er verschillende artefacten te bespeuren zijn. Qua geluid is er niet veel op te merken. De aanwezige extra's zijn leuk om een keer te bekijken. Concluderend is Prejudice zeker een keer de moeite waard, hoewel kijkers zich er wel van bewust moeten zijn dat de emoties hoog oplopen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.