Star Trek Beyond

25-07-2016

8.3

Star Trek Beyond (Bioscoop)

De U.S.S. Enterprise, haar kapitein James T. Kirk (Chris Pine) en crew hebben jarenlang de ruimte verkend. Zelfs hier lijkt routine in te kunnen slijten, waardoor Kirk zijn keuze voor het kapiteinschap in twijfel trekt. Het overlijden van Ambassadeur Spock (Leonard Nimoy) brengt de jongere Mr. Spock (Zachary Quinto) op een kruispunt in zijn leven, wat duidelijk invloed heeft op zijn relatie met communicatieofficier Uhura (Zoe Saldana). Een bezoek aan de gloednieuwe ruimtebasis Yorktown moet voor wat afwisseling zorgen. Niet lang na de aankomst van de Enterprise komt er noodsignaal binnen; voorbij een nabijgelegen nevel is een schip aangevallen. Snel wordt duidelijk dat het het enige schip is met een navigatiesysteem dat modern genoeg is om door de nevel te gaan. En met de vakkundige dokter McCoy (Karl Urban), ingenieur Scotty (Simon Pegg) en roergangers Sulu (Jo Chen) en Chekov (wijlen Anton Yelchin) aan boord, wat zou er mis kunnen gaan?

Star Trek Beyond is de derde film sinds J.J. Abrams' reboot in 2009 en valt samen met de vijftigste verjaardag van Star Trek als franchise. Terwijl Star Trek en Star Trek Into Darkness succes hadden, lag de focus op actie en niet op sterke personages en verhaallijnen waar Star Trek voor het grootste deel zo populair mee is geworden. Voor Star Trek Beyond nam Justin Lin (Fast and Furious 3 t/m 6) de regisseursstoel over van Abrams en kwamen er verschillende actiegeorienteerde trailers uit, wat deed vermoeden dat de vijftigste verjaardag vooral een weerspiegeling is van de nieuwe “Trek”. De uiteindelijke film doet gelukkig veel meer dan dat.
Het is de makers van Star Trek Beyond gelukt actie te combineren met sterke personages, leuke interacties, interessante/diepgaande dialogen en een simpel maar solide verhaal. Het is een ode aan de gehele franchise en een goed gemaakte actiefilm. Schrijvers Doug Jung en Simon Pegg hebben een verhaal neergezet vol humor waar afdoende ruimte is voor de filosofieën van Star Trek bedenker Gene Roddenberry. Diens boodschap van hoop is gedurende de gehele film aanwezig, maar zelden opgedrongen. Nergens zorgt Star Trek Beyond voor grote verrassingen, maar het weet wat het wil bereiken en doet dit zeer geslaagd. In de vakkundige handen van Justin Lin heeft alle actie in de film een duidelijke motivatie. Waarin Star Trek en Star Trek Into Darkness personages wat eendimensionaal leken, is het hier gelukt om de personages nuttig te laten zijn en te laten stralen. Het komt mooi naar voren waarom vooral McCoy, Spock en Kirk al vijftig jaar drie van de meest geliefde personages in sci-fi zijn. Maar ook Uhura, Scotty, nieuweling Jaylaw maken een prima indruk. Star Trek Beyond mist wel een echte dreiging, hoewel Idris Elba's acteerwerk zeer sterk is en diens personage Krall een redelijke motivatie heeft. Meer tijd met Krall zou de film waarschijnlijk (nog) stukken beter maken. Het einde van Star Trek Beyond komt wat geforceerd over, maar dit is duidelijk gedaan vanwege de verjaardag. Concluderend is de film een bezoekje aan de bioscoop meer dan waard.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2016
Speelduur: 122 min

De Enterprise en haar crew beleven een van de in- en aangrijpendste avonturen sinds jaren waarin iedereen op elkaar is aangewezen en hoop en optimisme centraal staat. Star Trek Beyond is een mooie ode aan de vijftig jaar Star Trek en combineert moderne actie met Gene Roddenberry's oorspronkelijke karakters en ideeën. Nergens heel diepgaand, maar met liefde gemaakt. Kijken!