Room

27-07-2016

7.9

Room (Blu-ray)

Jack (Jacob Tremblay) kent alles uit Kamer; Bed, Garderobekast, Klapstoel 1, Klapstoel 2, Dakraam, Tafel en TV. De laatste zendt constant beelden uit van een fantasiewereld, immens groot. Vier jaar lang heeft Jack veel lol gehad en plezier beleefd met mama, die tot op de dag van vandaag dag en nacht voor hem zorgt. Nu hij vijf is geworden en moet hij volgens mama (Brie Larson) beginnen met volwassen worden en dappere volwassen-dingen doen. Voor Jack is het eigenlijk allemaal wel goed zo. Ze zijn toch gelukkig in Kamer? Een deel van hem wenst dat hij weer vier was, weer zonder gedoe, maar hij besluit toch braaf mama's aanwijzingen te volgen, hoe stom ook. Dan leert hij pas echt alles kennen.

Room, gebaseerd op het gelijknamige boek van Emma Donoghu (die ook het script voor haar rekening naam), is een film die ervaren moet worden. Lees en zie zo min mogelijk voordat je hem gaat kijken, zodat de impact van de film zo groot mogelijk is. Het verhaal is vrij simpel, maar het gaat om de personages, hun emoties en relaties. Er zijn verschillende beslissingen die worden genomen, handelingen die worden gedaan, waarbij je als kijker altijd de ruimte krijgt je eigen mening te vormen. Dit is hoe deze moeder en haar kind met elkaar omgaan, natuurlijk kun je hier iets van vinden, maar hoe zou jij je in die situatie gedragen. De film begint wat traag, maar krijgt steeds meer momentum waarna er ook genoeg gebeurd. Wanneer Room opnieuw gekeken wordt, blijkt het begin een duidelijke (emotionele) opbouw te zijn, wat de film nog meer emotionele impact geeft. Het acteerwerk is heel sterk, hoewel debutant Jacob Tremblay af en toe wat te veel schreeuwt in plaats van acteert. Brie Larson zet een zeer diverse en innemende rol neer, waarvoor ze terecht een Oscar heeft gewonnen. Je ziet haar worsteling met de keuzes die ze moet/denkt te moeten maken omwille van Jack, de vastberadenheid in het ene moment en de totale verslagenheid in de ander. Alle andere acteurs zijn zeer sterk ondanks hun korte tijd op het scherm. Al met al is Room een zeer geslaagde dramafilm waarin zeer complexe aspecten van het leven zoals de relatie tussen moeder en kind en de keuzes die je als ouder moet maken worden blootgelegd. Hoewel voor sommigen misschien wat traag, is Room het kijken meer dan waard.

Jaar: 2015
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Braziliaans Portuguees
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Latino
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Universal
EAN: 5053083068523

• Making Room
  • Recreating Room
  • 11x11

Room is op deze BD-uitgave te bekijken in het originele 2.40:1 beeldformaat met een 1080p beeldtransfer. De film staat op een 50GB dubbellaagse disc, die bijna volledig is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. De film oogt vrij vlak en simpel, wat een bewuste keuze is geweest. Er wordt voor het grootste deel gebruik gemaakt van bruin en grijstinten, hoewel dit later in de film verandert naar een kleurrijker palet. Alle aanwezige kleur is vrij verzadigd, hoewel altijd ingetogen, en er is sprake van een vrij hoog contrast en zwartwaarde. In Room is gebruik gemaakt van simpele belichting, in lijn met het sobere thema van de film. Hierdoor ogen veel scènes echter erg donker en is soms moeilijk te zien wat er gebeurt en vallen details snel weg. Buiten dergelijke plekken waar ook de scherpte van de beelden iets te lijden lijkt te hebben, zijn alle beelden goed scherp en vol detail. Hierbuiten zijn er sporen van ruis en edge-enhancement te bespeuren, hoewel nergens storend. Een redelijke beeldkwaliteit.

Naast een Engelstalig DTS-HD MA 5.1-audiotrack staan er op deze Blu-ray Disc ook Frans-, Spaans-, Duits-, Braziliaans-Portugees-, Italiaanstalig en Latino Dolby Digital 5.1-audiosporen. Hier zal alleen het eerstgenoemde track behandeld worden. Het geluids is zeer ingetogen, passend bij de stijl van de film zelf. Het gesproken woord is zoals gebruikelijk via het middenkanaal te horen, voor het grootste deel scherp en helder. De geluidseffecten zijn niet heel erg gelaagd, maar afdoende. Hetzelfde geldt voor de omgevingsgeluiden. Wat Room een extra punt geeft is de begeleidende muziek die precies voor afdoende sfeer zorgt waar nodig en het verhaal perfect ondersteund zonder ergens de aandacht op te eisen. Al met al een simpel, maar geslaagde geluidskwaliteit.

In het stationaire hoofdmenu van Room kan er naast de film integraal af te spelen er ook gekozen worden vanaf één van de hoofdstukken te starten. Hierbuiten kan de audio en ondertiteling ingesteld worden en zijn vanaf het menu de verschillende extra's te bekijken.

Audiocommentaar met Director Lenny Abrahamson, Cinematographer Danny Cohen, Editor Nathan Nugent and Production Designer Ethan Tobman
Niet vermeld op de hoes, maar zeker de moeite waard. Gedurende de film wordt er veel verteld over de verschillende aspecten van de film, waaronder het acteerwerk en manier van filmen.

Making Room (12 min.)
Een leuke Making Of waar er een focus ligt op de acteurs, de keuze(s) voor/van de regisseur.

11 x 11 (9 min.)
Hierin wordt dieper ingegaan op wat het met mensen doet als ze in één kamer moeten leven. Dit geeft de film zelf iets meer gravitas wanneer kijkers hierna de film nogmaals kijken.

Recreating Room (4 min.)
Een kort filmpje waarin de reconstructie van Kamer voor de premiere wordt getoond, zodat iedereen er een kijkje kan nemen.

Jack en mama wonen al jaren in Kamer. Nu Jack vijf is, is hij groot genoeg om over alles over de wereld te weten en volwassen te worden. Of hij wil of niet. Room is een aangrijpende en vooral sterk geacteerd drama dat niet alleen de band tussen moeder en kind blootlegt, maar ook hoe men de wereld ziet als kind en/of als moeder. Het beeld op deze BD-uitgave is wat donker, maar nergens storend. Het geluid is afdoende, hoewel nergens heel spectaculair. De aanwezige extra's zijn een leuke toevoeging, vooral het audiocommentaar. Voor fans van dramafilms is dit een regelrechte aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal.