Jane Got a Gun

Laurens van der Molen
26-07-2016

5.8

Jane Got a Gun (DVD)

Jane Hammond (Natalie Portman) is getrouwd met Bill Hammond (Noah Emmerich) en ze leven samen met hun dochtertje op een afgelegen boerderij. Het gezin wordt echter al jaren lang gezocht door John Bishop (Ewan McGregor) en zijn bende en deze komen nu wel erg dichtbij. Wanneer Bill halfdood thuiskomt nadat hij is beschoten door de bende, besluit Jane de hulp in te schakelen van Dan Frost (Joel Edgerton). Jane en Dan hebben  een verleden dat niet goed is afgelopen, maar Dan besluit toch om Jane te helpen. Samen zullen ze de zwaar gewonde Bill moeten beschermen tegen John Bishop en zijn mannen.

Jane Got a Gun vertelt het verhaal van Jane en doet dit door middel van flashbacks. Hoe verder de film vordert, hoe beter je de karakters en hun motivaties begint te begrijpen. Dit is goed gedaan. Toch is de film soms wel wat langdradig, wat opmerkelijk is aangezien hij slechts 94 minuten duurt. De film bouwt op naar een eindgevecht en dit is vanaf de eerste minuut al duidelijk. Gelukkig stelt dit gevecht absoluut niet teleur. De film is geregisseerd door Gavin O’Connor, bekend van films als Warrior en Pride and Glory. De cast is uitstekend, maar doordat het script middelmatig is, komen de acteurs niet echt tot hun recht. Met name bij Ewan McGregor voelt het alsof er veel meer in had gezeten, als de regisseur hem hier de kans voor had gegeven. Natalie Portman draagt de film en doet dit naar behoren. Haar chemie met zowel Noah Emmerich als Joel Edgerton is uitstekend en als kijker begrijp je haar keuzes. Jane Got a Gun heeft een erg lange ontwikkelingstijd gehad. De film is in 2013 al opgenomen, maar pas in 2016 verschenen. Ook qua acteurs hebben er veel veranderingen plaatsgevonden. Oorspronkelijk zou Michael Fassbender de rol van Dan Frost vertolken, maar door onenigheid met de regisseur, die niet veel later ook is vervangen, heeft hij de productie verlaten. Ook de rol van Ewan McGregor was oorspronkelijk voor iemand anders, namelijk Bradley Cooper. Hij moest van de rol afzien, doordat het niet samenging met andere projecten in zijn agenda. Dat dit soort perikelen een film geen goed doen, laat Jane Got a Gun duidelijk zien. Hoewel de film soms wat langdradig is, bevat deze wel een aantal uitstekende scènes. Met name het eindgevecht, maar ook de shoot-out in het bordeel is erg memorabel en zorgen ervoor dat de film de moeite waard is om een keertje te zien. Jane Got a Gun biedt echter weinig nieuws, zeker niet voor liefhebbers van westerns.

Genre: Western
Jaar: 2016
Speelduur: 94 min
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549073721

• geen

Het beeld van de DVD-uitgave van Jane Got a Gun wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De film heeft mooie volle kleuren, waardoor het landschap goed uitkomt. Om aan te geven wanneer het om een flashback gaat, wordt het beeld iets vervaagd. Dit werkt uitstekend. Het zwartniveau is goed, ook in de donkere scènes is altijd goed te volgen wat er gebeurt. Het beeld heeft geen storende compressiefoutjes. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Jane Got a Gun bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. En ook dit is van een goede kwaliteit. De dialogen komen uit de daarvoor bestemde speakers en de achtergrondgeluiden voegen toe aan de sfeer. Een goed voorbeeld hiervan  is wanneer twee karakters `s avonds laat een gesprek hebben en je op de achtergrond de paarden hoort. Subtiel en nergens storend. De subwoofer wordt weinig gebruikt, behalve in de actiescènes en dan doet hij zijn werk prima. De film bevat een mooie instrumentale soundtrack, die goed past bij de sfeer en een echt western-gevoel heeft.

Bij het opstarten van de DVD krijgt de kijker een aantal trailers voorgeschoteld. Vervolgens kan er vanuit een interactief menu worden gekozen om de film af te spelen of om een scène te selecteren, of om nogmaals de promotietrailers te bekijken. De DVD-uitgave van Jane Got a Gun bevat helaas geen extra’s.

Jane moet om haar huidige man te redden de hulp inschakelen van een oude geliefde. Samen nemen ze het op tegen John Bishop en zijn bende. Jane Got a Gun is een aardige film met een sterk spelende Natalie Portman in de hoofdrol. De film heeft een lastige productie gehad en dit is er helaas aan af te zien.,Toch is de film, met name door een aantal uitstekende actiescènes en de acteerprestaties van Portman, leuk voor een keertje. De DVD-uitgave is prima, met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de DVD-uitgave geen extra’s. Liefhebbers van westerns zullen niets nieuws in de film ontdekken, maar zij zullen zich wel anderhalf uur vermaken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.