Krigen

17-08-2016

9

Krigen (DVD)

De Deense commandant Claus Pedersen (Pilou Asbæk) en zijn mannen zijn uitgezonden naar Afghanistan om te strijden tegen de Taliban. Er vallen regelmatig slachtoffers en het is voor Pedersen lastig om zijn manschappen gemotiveerd te houden. Ook het thuisfront heeft het moeilijk. Maria (Tuva Novotny), de vrouw van Claus, probeert in haar eentje het gezin draaiende te houden. Haar drie kinderen missen hun vader erg. De oudste is daardoor erg recalcitrant en heeft problemen op school. Tijdens een van de gevechten met de Taliban wordt een soldaat geraakt en moet zo snel mogelijk geëvacueerd worden. Claus staat onder hoge druk om de juiste beslissingen te nemen. Want luchtsteun oproepen kan de gevechten snel tot een einde brengen, maar het kan ook leiden tot vele burgerslachtoffers. En dat is iets wat altijd voorkomen moet zien te worden.

Tobias Lindholm is een van de meest aansprekende regisseurs en scenarioschrijvers van het moment in Denemarken. Hij schreef afleveringen voor de succesvolle serie Borgen, maakte furore met Kapringen - zeg maar het Deense Captain Phillips - schreef het scenario van het imposante Jagten en levert nu het indrukwekkende Krigen af. Zijn nieuwste film, die genomineerd werd voor een Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film, gaat over oorlog. De internationale titel is dan ook A War. Zelf heeft Lindholm nooit gevochten, is geen soldaat geweest. Hij heeft daarom gesproken met veel (ex)soldaten en diens families, Talibanstrijders en vluchtelingen. Dit alles om een zo natuurgetrouw mogelijk beeld te schetsen van de strijd in Afghanistan en het thuisfront. Daarom heeft hij in het Afghaanse deel van de film slechts drie professionele acteurs in zijn cast opgenomen, de rest zijn veteranen die in Afghanistan gevochten hebben.
In feite borduurt Lindholm verder aan het thema wat hem ook al in Jagten en Kapringen bezig hield: hoe reageren mensen als ze onder grote druk komen te staan? In Krigen staan de soldaten en vooral hun commandanten elke dag onder zo’n enorme druk. Elke beslissing die ze nemen kan een fatale zijn of op een later moment nog enorme gevolgen hebben. En hoe hou je de troepen gemotiveerd als er regelmatig soldaten uit je team sneuvelen? Die druk is bijna onhoudbaar. Krigen geeft een uitzonderlijk aangrijpend beeld van deze gevoelens. Pilou Asbæk is indrukwekkend als commandant Claus Pedersen. Hij probeert zijn manschappen te motiveren door zelf mee naar de frontlinie te gaan. Dat wordt niet door iedereen gewaardeerd, want een commandant hoort boven de troepen te staan. Maar Pedersen wil het voortouw nemen. Maar ook hij is maar een mens en mist zijn gezin; z’n vrouw en drie kinderen. En zij missen hem. Dat is een andere boeiende insteek van Krigen. Het is niet alleen het front waar de oorlog gevoerd wordt. De achterblijvers voeren ook een strijd. De angst dat het telefoontje kan komen dat je man is gesneuveld. Of je kinderen die recalcitrant worden, omdat ze hun vader zo enorm missen. Probeer daar als ouder maar eens op een zorgvuldige manier mee om te gaan. Krigen is geen film die wil laten zien of een oorlog goed of slecht is, maar observeert de mensen die er mee te maken hebben. Het gaat er volgens Lindholm niet om te oordelen, maar om het begrijpen ervan. Hij wil laten zien wat voor consequenties een oorlog in een ver, afgelegen land heeft. Op zowel de soldaten als ook op het thuisfront. En daarin is hij uitzonderlijk goed geslaagd.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2015
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862847

• Promotietrailers

Krigen heeft een anamorfe 1.85:1 beeldtransfer op DVD. De film is rauw van opzet, met in het begin voornamelijk uit de hand gedraaide opnames. Dat beweegt en schokt, maar is in dit geval ook heel functioneel. In het laatste deel is het allemaal een stuk rustiger en is ook de camera veel stabieler. Het beeld gaat mee in deze sferen. Men is bijvoorbeeld erg terughoudend gebleven in het gebruik van kleuren. Als het gaat om scherpte, contrast en detaillering is deze beeldtransfer prima in orde, zonder tot grote hoogten te stijgen. Dat komt ook door de natuurlijke belichting, die alleen datgene extra belicht wat noodzakelijk is. Op wat lichte posterisatie na zijn storende elementen niet aanwezig. Daarom is een dikke voldoende hier op z’n plaats.

De enige geluidstrack op de DVD van Krigen is een Deenstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Deze geluidstrack is op momenten indrukwekkend. Men weet de hectiek tijdens de gevechtsituaties via het geluid een extra impuls te geven. Geschreeuw van de soldaten en de kogels komen van alle kanten. Dialogen beperken zich ook niet tot alleen het middenkanaal, maar gaan van links naar rechts en soms naar achter in de surroundkanalen. In de rustigere scènes, en dan vooral in het laatste deel van de film, is het allemaal wat minder spannend. Dan gaat het eigenlijk alleen nog maar om de dialogen. Die klinken allemaal wat scherp en ruw, mogelijk door het gebruik van de zendermicrofoontjes. Tijdens de actiescènes heb je daar niet zo veel last van, maar als het alleen om het gesproken woord gaat begint het wat op te vallen. Muziek is slechts spaarzaam aanwezig en is minimaal van opzet, deze treedt nergens nadrukkelijk op de voorgrond.

De DVD begint met een aantal trailers, waarna de film begint te spelen. In het statische menu kun je de ondertiteling selecteren of de trailers nogmaals bekijken. Verder zijn er geen extra’s beschikbaar op deze DVD.

Een Deense compagnie vecht in Afghanistan tegen de Taliban. De druk op commandant Claus Pedersen is hoog. Hoe houdt hij z’n manschappen gemotiveerd als er regelmatig slachtoffers vallen? Ook het thuisfront heeft het zwaar. Gezinnen moeten het maanden zonder hun vader doen. Het Deense Krigen is een indrukwekkende film die heel sterk de druk die op de schouders van uitgezonden militairen ligt weet te verbeelden. Het ziet er levensecht uit. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar er staan geen extra’s op.