Reign - Seizoen 2

19-08-2016

7

Reign - Seizoen 2 (DVD)

Na de dood van koning Henry staan Mary (Adelaine Kane) en Francis (Toby Regbo) aan het hoofd van Frankrijk, met (schoon)moeder Catherine (Megan Follows) dichtbij. Het zijn zware tijden. De pest is in het land en dat kost duizenden mensen het leven en ook aan het hof vallen slachtoffers. Door een conflict met Lord Narcisse (Craig Parker) is er hongersnood onder de bevolking en dreigt er een opstand onder de boeren. De spanningen tussen katholieken en protestanten lopen op en een confrontatie lijkt niet meer te vermijden. Intussen gaan de persoonlijke intriges aan het hof door. Vrienden worden vijanden en vijanden worden bondgenoten. Mary heeft nog steeds geen kind gebaard, dus er is nog geen troonopvolger. Dat wrikt bij Francis en Catherine, hoewel deze laatste er ook weer kansen door ziet voor haar eigen machtsspelletjes.

Het  Amerikaanse televisienetwerk The CW Network is erg tevreden over het succes van Reign. Inmiddels is men toe aan het vierde seizoen, maar hier wordt nu seizoen 2 uitgebracht op DVD. Het borduurt in grote lijnen verder op het eerste seizoen. De mysterieuze Clarissa was halverwege het eerste seizoen al zo goed als verdwenen en komt ook nu niet meer terug. Haar plaats wordt ingenomen door een andere geest, waardoor de mystiek nog steeds aanwezig is. Dat werkt verfrissend in deze serie. De ontwikkelingen gaan best traag, zoals gebruikelijk in soapachtige series, waar je Reign ook zeker onder kunt scharen. Doordat het plot vol zit met verschillende verhaallijnen is het soms toch lastig te volgen welk verhaal nu ook alweer bij welk personage hoort. Zeker als dat deel over verschillende afleveringen is verspreid. Door de vele cliffhangers aan het einde van de afleveringen blijft de spanning echter hoog en is de wens aanwezig om direct de volgende aflevering te kijken. Knap schrijfwerk van de scenarioschrijvers. De setting is nog steeds interessant. Het Franse hof van de 16e eeuw zit vol met intriges en vetes en het is een politiek schaakspel. Een vroege voorloper van House of Cards, zou je kunnen stellen. Maar dan voor een veel jonger publiek. Reign richt zich nog steeds, ondanks de leeftijdsaanduiding van 16 jaar en ouder, op de vrouwelijke tieners. Die weten de vele verliefdheden, haat en nijd en gepassioneerde strijd wel te waarderen. Het meest in het oog springend verschil in karakters tussen het eerste en tweede seizoen is dat de nieuwe koningin (Mary van Schotland) een veel menselijk karakter heeft dan koning Henry of koningin Catherine. Een wijziging die de sympathie voor Mary heel goed doet. Dat had de serie ook wel nodig, want de haat en nijd onderling was zo groot dat het lastig was om enige sympathie voor een personage op te brengen. Dat is in dit tweede seizoen een stuk beter, wat het kijkplezier ten goede komt. Wie het eerste seizoen interessant vond zal zich met dit tweede seizoen dan ook zeker weer kunnen vermaken. Of er nieuwe zieltjes gewonnen kunnen worden is echter zeer de vraag. Daarvoor heeft de serie toch een te hoog soapgehalte.

Genre: Drama, Historie, Televisie
Jaar: 2014
Speelduur: 882 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, Noors, Zweeds
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888221341

• Playing by her Rules

De serie Reign staat in het voor televieseries gebruikelijke beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD-uitgave. In vergelijking met het eerste seizoen is de kwaliteit er goed op voorruit gegaan. Vooral de scherpte en het contrast zijn een stuk beter geworden. Het contrast is nu misschien zelfs wat aan de hoge kant. Daardoor loopt het zwart soms wat dicht, wat weer z’n invloed heeft op het schaduwdetail. De kleuren spatten nog steeds van het scherm, die zijn mooi verzadigd. Men heeft sowieso gekozen voor veel kleur in de kleding en decors. Een goede verbetering dus ten opzichte van het eerste seizoen.

Ook het geluid is nu beter. De voornaamste vooruitgang is dat er nu een Dolby Digital 5.1 (348kb/s) geluidstrack beschikbaar is in plaats van het DD 2.0 van seizoen 1. Dat zorgt voor een veel betere ruimtelijke werking. Vooral dialogen krijgen veel meer diepte, omdat in de galmende kamers van het kasteel de echo's van de dialogen niet alleen uit het middenkanaal, maar ook uit de front- en surroundkanalen komen. Ook worden de achterste kanalen veelvuldig gebruikt voor de muziek en omgevingsgeluiden. Dialogen staan wat veel op de voorgrond ten opzichte van de rest van het geluid. Dat verhoogt de verstaanbaarheid, maar het klinkt wel wat onnatuurlijk. Wederom worden er geregeld moderne liedjes gebruikt in de muziektrack, wat enigszins vervreemdend werkt. Maar dat neemt niet weg dat het geluid er op deze uitgave er in ieder geval flink op vooruit is gegaan.

De DVD-uitgave van Reign bestaat uit vijf discs, die een statisch menu met achtergrondmuziek hebben. De extra’s op deze uitgave zijn een stuk minder dan bij het eerste seizoen. Naast de verwijderde scènes is er maar een andere extra, die op disc 5 staat. De extra's zijn weer voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (16 minuten)
Bij elf afleveringen zijn een of meerdere verwijderde scènes te bekijken. In het menu wordt door middel van het symbool van een schaar aangegeven bij welke afleveringen deze verwijderde scènes zijn te bekijken. Op disc drie staan de meeste afleveringen met verwijderde scènes.

Disc 5

Playing by her Rules: Een dagje op de set met een koningin en haar hofhouding (7 min)
Adelaide Kane, die Mary van Schotland speelt, laat zien hoe een draaidag er ongeveer uitziet. Vroeg opstaan om naar de kleding en make-up te gaan, daarna de scène repeteren en opnemen. En dan door naar de volgende opname. Gelukkig is er op de set ook tijd om plezier te hebben.

Mary en Francis staan aan het roer van de Franse natie, maar het zijn roerige tijden met de pest, hongersnood en een confrontatie tussen katholieken en protestanten. Ondertussen zit het hof vol met persoonlijke intriges en ruzies. Het tweede seizoen van Reign heeft iets meer inhoud dan het eerste seizoen en is daardoor ook iets boeiender. Niet in het minst door een betere karakterontwikkeling, vooral bij Mary van Schotland. Ook de beeld- en geluidskwaliteit van deze DVD-uitgave van seizoen 2 is beter dan het eerste seizoen. De extra’s zijn daarentegen wat minder geworden. Toch zullen de liefhebbers van de serie niet teleurgesteld worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Bros. Home Entertainment.