Hello, My Name is Doris

Laurens van der Molen
19-09-2016

7

Hello, My Name is Doris (Blu-ray)

Doris (Sally Field) zorgt haar hele leven al voor haar zieke moeder. Wanneer haar moeder overlijdt  blijft Doris alleen achter in haar ouderlijk huis. Haar broer en zijn vrouw willen graag dat Doris het huis verkoopt en in de stad gaat wonen, maar die moet er niet aan denken. Dan ontmoet ze haar veel jongere nieuwe collega John (Max Greenfield), op wie ze direct verliefd wordt. Ze doet er alles aan om bij hem in de buurt te zijn. De twee ontwikkelen een vriendschap waardoor Doris steeds meer gaat leven, maar is John ook verliefd op haar?

Hello, My Name is Doris vertelt het verhaal van Doris, een vrouw rond de zestig die eigenlijk altijd zichzelf heeft weggecijferd voor anderen. Haar ontmoeting met John zorgt ervoor dat ze weer begint ‘te leven’. De film is geregisseerd door Michael Showalter, die ook het script heeft geschreven. De rol van Doris wordt gespeeld door Sally Field, die dit erg goed doet. John wordt gespeeld door Max Greenfield, vooral bekend als de arrogante Schmidt uit de tv-serie New Girl. Ook hij zet zijn karakter overtuigend neer en ondanks het grote leeftijdsverschil is er wel een chemie tussen de twee. Het is dan ook niet raar dat Doris denkt dat hij interesse in haar heeft. De rest van de cast is ook uitstekend, maar de 13-jarige Tyne Daly, die de kleindochter van de beste vriendin van Doris speelt, is de grootste verrassing. Hoewel haar rol klein is, is de chemie tussen haar en Sally Field perfect en zorgen hun scènes voor de leukste momenten van de film. Het feit dat Doris de hulp inroept van een 13-jarige voor advies in de liefde laat goed zien in welke fase van haar leven ze terecht is gekomen. Het is leuk om te zien hoe Doris steeds meer begint te leven, met als hoogtepunt haar bezoek aan het concert van Baby Goya. Toch is de film niet bepaald een feel good-film. De film bevat genoeg leuke momenten, maar het feit dat Doris de eerste zestig jaar van haar leven eigenlijk nooit echt heeft kunnen leven, is een deprimerende gedachte. Ook de manier waarop haar collega’s, zeker aan het begin, met haar omgaan is een, hoewel realistisch, verdrietig beeld. Hello, My Name is Doris is volgens de kijkwijzer dan wel geschikt voor alle leeftijden, maar jongere kijkers zullen er weinig aan vinden. De film is vooral geschikt voor de wat oudere kijker, die zich meer in de karakters kan verplaatsen. Of je als kijker tot de doelgroep behoort, is iets wat je zelf zal moeten bepalen. Hello, My Name is Doris is een goede film, maar wel eentje die je moet liggen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2015
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609606430

• - Deleted en Extended Scenes
  • - Audiocommentaar Michael Showalter

De Blu-ray Disc-uitgave van Hello, My Name is Doris  heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080p/24p-resolutie. De beeldkwaliteit is uitstekend. De film bevat veel details en de kleuren zijn mooi vol. Het zwartniveau is goed, waardoor ook de donkere scènes goed te volgen zijn. De volle kleuren komen vooral goed naar voren in de schreeuwerige kleding van Doris in het tweede deel van de film. Het concert van Baby Goya is ook een goed voorbeeld van de uitstekende kwaliteit van het beeld, met de vele neon lampen en kleding die de concertgangers dragen. Het beeld bevat geen storende beeldfouten. De film bevat Nederlandse ondertiteling die onderin het beeld wordt weergegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van Hello, My Name is Doris heeft een Engelstalige, Spaanse en een Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. Voor deze recensie is geluisterd naar de Engelstalige track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn altijd goed te volgen door de daarvoor bestemde luidsprekers. Ook tijdens de wat drukkere scènes zijn de dialogen altijd goed te volgen. De subwoofer wordt met name gebruikt tijdens de scènes in clubs en tijdens het concert en doet zijn werk hier goed. De omgevingsgeluiden zijn goed te horen en voegen bij aan de sfeer van de film. De soundtrack van de film is uitstekend en bevat een aantal nummers die perfect bij de transitie passen die Doris doorgaat.

De Blu-ray Disc-uitgave van Hello, My Name is Doris begint met een aantal promotietrailers, om de kijker vervolgens in een statisch menu te laten kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s.

Deleted en Extended Scenes (25 min.)
De Blu-ray Disc bevat maar liefst 16 deleted of extended scenes. De meeste van deze scènes hebben te maken met de versie van het verhaal waar de moeder van Doris pas later in de film dood gaat. Uiteindelijk is ervoor gekozen om de film hiermee te openen en daardoor zijn er een aantal scènes vervallen. Deze zijn allemaal afgemaakt en interessant om een keertje te zien.

Audiocommentaar Michael Showalter
Het audiocommentaar van regisseur Michael Showalter is interessant en laat zien dat hij een duidelijke visie heeft op het verhaal. Vooral aan het begin praat hij non-stop, maar later in de film neemt dit wel iets af en vallen er meer stiltes. Toch zorgt het audiocommentaar er wel voor dat de kijker op een andere manier naar de film gaat kijken.

De 60+-jarige Doris wordt verliefd op haar veel jongere nieuwe collega John. Er ontstaat een onwaarschijnlijke vriendschap tussen de twee en voor het eerst in haar leven doet Doris wat ze zelf wil. Alleen: is John ook verliefd op haar? Hello, My Name is Dolly wordt gedragen door hoofdrolspeelster Sally Field, maar ook de ondersteunende cast doet het erg goed. De film is niet geschikt voor iedereen en is zeker niet alleen maar een feel good-film. Maar wanneer de plot je aanspreekt kan je de film zeker een kans geven. De Blu-ray Disc-uitgave is uitstekend met een erg goede beeld- en geluidskwaliteit. Er staan twee extra’s op deze uitgave, die een leuke toevoeging zijn.