Blood Father

20-09-2016

8.5

Blood Father (Bioscoop)

Na een zeer bewogen leven is John Link (Mel Gibson) sober en leidt hij een rustig bestaan onder het toeziend oog van zijn sponsor Kirby (William H. Macy). Zijn vrouw neemt nog amper de telefoon op en Links dochter Lydia (Erin Moriarty) is al een lange tijd spoorloos verdwenen. Tatoeëren vult een deel van de leegte en de gesprekken in de kerk houden hem rustig. Dan gaat de telefoon. Lydia leeft, zit in grote problemen en heeft dringend geld nodig. Links eerste instinct is om zijn dochter koste wat kost te beschermen, maar al snel groeit het besef dat ze elkaar eigenlijk amper kennen en elke misstap een enkele rit gevangenis kan betekenen.

Mel Gibson was in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw een van de grootste acteurs ter wereld. Met filmseries als Mad Max en Lethal Weapon naast successen als Braveheart en Hamlet toonde Gibson zich een bevlogen acteur die kon ontroeren, verblijden en intimideren. Buiten persoonlijke schandalen waardoor diens populariteit snel achteruit ging, heeft Mel Gibson zelf zich de laatste jaren vooral gericht op regisseren met The Passion of The Christ als financieel hoogtepunt. Acteren doet hij nog maar mondjesmaat, in kleinere producties als Blood Father, geregisseerd door Jean-Francois Richet (Assault of Precinct 13, Mesrine). Al snel wordt duidelijk dat Gibson niets van zijn acteertalent is verloren.

Blood Father is zeer strakke en snelle actiefilm met ruimte voor enige diepgang en een echte relatie tussen Lydia en haar vader. De personages zijn op papier behoorlijk cliché en het verhaal zelf wijkt nergens erg af van de gegeven normen van het genre. Alle personages zijn stereotypes die in de film soms extra benadrukt worden (Lydia wordt herhaaldelijk omschreven als een omhooggevallen Milennial), inclusief ongure types in een redneck-bar. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Taken is er echter wel tijd vrijgemaakt voor het uitdiepen van sommige personages. De charme en kracht van Blood Father komt van Gibson. Als kijker heb je niet veel nodig om te accepteren dat Link een zwaar wild leven heeft geleid en dit maar met moeite van zich af kan schudden (in een oogwink kan hij veranderen van een emotioneel persoon naar een agressieve bruut). Hierbuiten is het samenspel van hem en Erin Moriarty fantastisch om te zien, waarbij hun relatie zichtbaar verandert en ze zich steeds meer voor elkaar openstellen. Moriarty houdt zich goed staande en weet in verschillende scènes te ontroeren. Gibsons religie speelt een kleine rol in Blood Father, maar wordt zeer subtiel in beeld gebracht. De actie in de film is bruut maar nergens over de top, strak gechoreografeerd en mooi in beeld gebracht. Verwacht nergens grote explosies oid, maar (redelijk) realistisch geweld wat altijd voortkomt uit het verhaal. Al met al is Blood Father een zeer onderhoudende actiefilm die zeker het kijken waard is.

Jaar: 2016
Speelduur: 88 min

Link wordt gedwongen het leven wat hij met pijn en moeite heeft achtergelaten weer op te pakken om hiermee zijn dochter Lydia te beschermen. Blood Father is een strak gemaakte actiefilm met genoeg diepgang en zeer sterk acteerwerk van Mel Gibson en Erin Moriarty. Het verhaal zelf stelt niet veel voor, maar de manier waarop het verteld wordt, maakt al het verschil.