Inferno (2016)

12-10-2016

6.2

Inferno (2016) (Bioscoop)

Volgens de theorie van miljardair Betrand Zobrist (Ben Foster) stevent de mensheid af op uitsterven. Alleen als er een groot offer wordt gedaan, waarbij op korte termijn meer dan een miljard mensen overlijden, zal de rest kunnen overleven. Voordat Zobrist tot uitvoering van zijn plan kan komen overlijdt hij. Nog geen twee dagen later ontwaakt Robert Langdon (Tom Hanks) in een ziekenhuis in Florence. Hij is gewond aan zijn hoofd en lijdt aan geheugenverlies. Hij heeft daardoor geen idee hoe hij in het ziekenhuis terechtgekomen is. Als een politieagente al schietend op Langdon afkomt helpt dokter Sienna Brooks (Felicity Jones) hem om te ontsnappen. Ze duiken onder in het huis van Brooks, waar Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een kleine capsule, dat een bijzondere versie van een tekening van Dante Alighieri bevat. Langdon en Brooks ontdekken geheime codes op de tekening. De codes lijken te wijzen op de uitbraak van de pest in de Middeleeuwen waarbij een groot deel van de bevolking overleed. Ook de naam van Zobrist prijkt op de tekening en de link met diens theorieën is al snel gelegd. Langdon en Brooks gaan op zoek naar wat Zobrist van plan was. Maar zelf wordt Langdon achterna gezeten door de Wereld Gezondheidsorganisatie. Want blijkbaar weet Langdon veel meer dan hij zelf op dit moment beseft. Het probleem is alleen dat Langdon niet weet wie hij kan vertrouwen.

De Italiaanse dichter en schrijver Dante Alighieri schreef in het begin van de 14e eeuw de uit drie delen bestaande La Divina Commedia (De Goddelijke Komedie), waarin hij een fictieve reis beschrijft door de drie rijken van het hiernamaals: Inferno (Hel), Purgatorio (Vagevuur) en Paradisio (Paradijs). Het eerste deel heeft schrijver Dan Brown gebruikt als thema voor zijn vierde boek in de reeks rond professor Robert Langdon met als titel Inferno. Na het wereldwijde succes van The Da Vinci Code (2006) en Angels & Demons (2009) is Inferno de derde film in de reeks (het derde boek The Lost Symbol is nog steeds niet verfilmd).  Voor Inferno zat Ron Howard wederom op de regisseursstoel en kroop Tom Hanks voor de derde keer in de huid van Robert Langdon. Een bewezen succesformatie en dat zal met deze nieuwe film ook vast het geval zijn. Inferno is het Latijnse woord voor hel en zo begint de film ook; duister, donker en vol vuur. Deze film is veel minder toegankelijk dan The Da Vinci Code of Angels & Demons. De hel uit Dante's Inferno spreekt mogelijk toch wat minder tot de verbeelding dan de schilderijen van Leonardo Da Vinci of het Vaticaan. Het gevoel bekruipt namelijk dat de film niet helemaal geslaagd is. Vernieuwend is het niet, op het duistere begin na. De puzzel is dit keer erg complex, met personages die flinterdun zijn en lang niet allemaal even duidelijk zijn. Je weet daarbij ook niet of het om het goede of het kwade gaat. Dat laatste kun je ook als een positief punt zien, want dat houdt de spanning er enigszins in. Maar er moet veel uitgelegd worden en ook de geloofwaardigheid van het plot laat deze keer veel te wensen over. Het vermeende geheugenverlies van Robert Langdon is wel heel snel verdwenen als het om het opnoemen van historische feiten gaat. Waar The Da Vinci Code en Angels & Demons het vooral moesten hebben van het mysterie is Inferno veel meer een thriller, met achtervolgingen en schietpartijen. Alleen in het eerste deel van de film overheerst de mystiek, maar de eindscène is eigenlijk niet meer dan een standaard ontknoping als in een traditionele thriller.
Wie van de cultuur van de Italiaanse stad Florence houdt komt in deze film zeer zeker aan z'n trekken. De locaties door de stad heen zijn bijzonder fraai, met het Palazzo Vecchio en de Boboli-tuinen als hoogtepunten. In Florence zijn al de bekende Dan Brown-tours te volgen, maar of de film daar een extra impuls aan gaat geven is zeer de vraag. Daarvoor is Inferno eigenlijk niet interessant genoeg. Zoals gezegd is de vertelstructuur vrij complex en daardoor heeft Inferno een zekere herkijkwaarde. Maar het gaat te ver om hier te spreken van een waardige opvolger van The Da Vinci Code en Angels & Demons.

Genre: Mysterie, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 122 min

Robert Langdon ontwaakt in een ziekenhuis in Florence met een hoofdwond en is zijn geheugen kwijt. Hij blijkt in het bezit te zijn van een capsule met daarin een aangepaste tekening van Botticelli's Kaart van de Hel. Er wordt jacht op Langdon en deze capsule gemaakt en Langdon moet alles uit de kast halen om zijn achtervolgers voor te zijn en het geheim van de capsule te achterhalen. Inferno van Ron Howard is na The Da Vinci Code en Angels & Demons de derde film in de reeks boeken van Dan Brown rond professor Robert Langdon, wederom met Tom Hanks in de hoofdrol. Deze film haalt het niet bij z'n illustere voorgangers, vooral omdat het verhaal minder spannend, te complex en ongeloofwaardig is. De mystiek is minder en heeft plaatsgemaakt voor een vrij standaard thrillerstijl.