X-Men: Apocalypse

17-10-2016

7.7

X-Men: Apocalypse (Blu-ray)

In de tien jaar na de bekendmaking dat er mutanten onder de 'gewone' mensen rondlopen, is er bar weinig verandert. Iedereen die anders is, wordt nog steeds opgejaagd, gevangen genomen en bestudeerd. Raven/Mystique (Jennifer Lawrence) heeft het haar missie gemaakt zoveel mogelijk mutanten te bevrijden en voor te bereiden op oorlog, Professor Xavier (James McAvoy) heeft zijn school weer opengesteld en is nog altijd heilig overtuigd van een vredige oplossing. Wanneer hun oude vriend Erik Lensher/Magneto (Michael Fassbender) in de problemen raakt, moeten ze krachten bundelen om hem te redden. Tot hun grote schrik leidt hij ze naar de eeuwenoude mutant Apocalypse (Oscar Isaac) die samen met zijn vier ruiters – Angel (Ben Hardy), Storm (Alexandra Shipp), Psylocke (Olivia Munn), en Magneto – de wereld wil zuiveren.

X-Men: Apocalypse is een simpele actiefilm waar veel dingen die in eerdere X-Men films werkten terugkomen. Eerst het positieve. Het acteerwerk is wederom zeer sterk. De kern van het verhaal heeft betrekking op Mystique, Xavier en Magneto. De laatste twee hebben enkele zeer aangrijpende scènes, die het kijken van X-Men: Apocalypse alleen al de moeite waard maken. De chemie tussen Mystique en Beast (Nicholas Hoult) is er nog steeds en wordt hier en daar subtiel aangekaart. De film heeft een serieuze toon, maar kent hier en daar een goed geplaatste grap zodat het niet te zwaar wordt. Het is noemenswaardig dat Bryan Singer er bij X-Men:Apocalypse er voor gekozen heeft om bij de personages te blijven. Er worden geen grote vragen gesteld, maar kijkers krijgen juist een zeer persoonlijk verhaal voorgeschoteld; Hoe ver ga je om degenen van wie je houdt te beschermen? Een groot onpersoonlijk gevecht a la The Avengers of Transformers is er dan ook niet, hoewel de geregelde actie uit de film er prima uitziet.

De negende X-Men film leent veel van eerdere successen. Hierdoor is een vermakelijke film haast gegarandeerd, maar blijft er voor kijkers vrij weinig nieuws om zich in vast te bijten. X-Men: Apocalypse speelt zich af en in de jaren '80, maar buiten de muziek en simpele referenties, blijkt dit nergens uit. Quicksilver krijgt natuurlijk een slow-motion scène, maar deze maakt minder indruk dan zijn optreden in X-Men: Days of Future Past, omdat het al een keer is gedaan. Een veel kleinere scène waar Quicksilvers krachten op een andere manier gebruikt worden werkt onmiddellijk verfrissend. Hier en daar is het camera- en montagewerk wat verwarrend, hoewel dit niet voor iedereen storend zal zijn. Hoewel X-Men: Apocalypse vooral focust op de personages zijn alle nieuwkomers helaas vrij eendimensionaal. Oscar Isaac komt visueel indrukwekkend over, maar krijgt als Apocalypse teleurstellend weinig te doen waardoor hij niets meer is dan een gemiddelde Marvel-slechterik. Sophie Turner en Tye Sheridan krijgen als Jean Grey en Cyclops iets meer achtergrondverhaal en ruimte om te schitteren, maar helaas te weinig om echt indruk te maken. De rest is puur vuller, hoe leuk Kodi Smit-McPhee ook is als Nightcrawler.

X-Men: Apocalypse lijkt een duidelijke opzet te geven voor de Phoenix Saga, het verhaal wat Bryan Singer wilde vertellen na X2. Wanneer Mystique, Xavier en Magneto een stap naar achteren nemen en de nieuwe personages een kans krijgen om zich echt te laten zien, zou dit misschien kunnen werken. Tot die tijd is Apocalypse leuk voor tussendoor.

Genre: Actie, Speelfilm
Jaar: 2016
Speelduur: 144 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 7.1 - Frans
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626093268

• Audiocommentaar van Bryan Singer en Simon Kinberg
  • Verwijderde/verlengde scènes
  • Bloopers
  • Video Slotfeest
  • X-Men Apocalypse Onthuld

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt X-Men: Apocalypse gepresenteerd in het originele 2.40:1-beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De Blu-ray disc is dubbellaags en vrijwel volledig beschreven.

Ondanks dat de film zich in de jaren '80 afspeelt, dat bekend stond om zijn felle kleuren, is X-Men: Apocalype een vrij donkere film op enkele kitscherige scènes en verscheidene kleurenaccenten na. De belichting is simpel en effectief, voornamelijk bestaande uit blauw- en geeltinten, maar is nergens bewonderenswaardig. Door de hoge zwartwaarde en verzadiging springen de kleuren wel van het scherm af. Een nadeel hiervan is wel dat sommige shots erg nep overkomen, omdat achtergrond en voorgrond niet goed lijken te zijn samengevoegd. Zeker de beelden tijdens de climax van de film, waarbij Psylocke en Storm op het toneel verschijnen, lijden hieronder. Alles oogt zeer scherp en zit vol detail, waardoor sommige special effects, zoals in de Quicksilver-scène en sommige sets, wel wat goedkoop overkomen. Andere, kleinere effecten zien er prima uit. Er zijn geen artefacten te bespeuren. Al met al een prima beeldkwaliteit.

Deze BD-uitgave van X-Men: Apocalypse bevat een Engelse- en Franstalige DTS-HD Master Audio 7.1-audiotrack (16bit/48kHz). De kwaliteit is indrukwekkend te noemen. Het gesproken woord is scherp en duidelijk via het middenkanaal te horen. Er wordt continu gespeeld met de stem van Apocalypse, wat hem een stuk onvoorspelbaarder maakt. De geluidseffecten zijn zeer gelaagd en zorgen voor een imposante dynamiek. Het LFE-kanaal is geregeld te horen bij de verscheidene actiescènes, zeker tijdens de finale. Omgevingsgeluiden zijn via de surroundkanalen te horen en geven scènes iets meer sfeer, maar zijn altijd wel ondergeschikt aan de vaak aanwezige instrumentale muziek van John Ottman. Hier en daar wordt er gebruik gemaakt van pop- en klassieke muziek om X-Men: Apocalypse meer sfeer te geven. Hoewel behoorlijk clichématig in de muziekkeuzes, dragen ze goed bij aan de film. Concluderend, een geluidskwaliteit om van te smullen.

In het geanimeerde BD-menu is de film integraal of vanaf verschillende hoofdstukken af te spelen, is het geluid en de ondertiteling in te stellen en is er de mogelijkheid de verschillende extra's te selecteren.

Audiocommentaar van Bryan Singer en Simon Kinberg
Een extra die niet op de BD-hoes genoemd wordt, maar juist erg leerzaam is. Net als bij X-Men: Days of Future Past gaan regisseur/producent Singer en schrijver/producent Kinberg diep in op hun keuzes tijdens de productie, de ontwikkeling van het verhaal en de acteerprestaties van de verschillende acteurs. Een must-hear!

Verwijderde/verlengde scènes (28 min.)
Verschillende scènes die verwijderd of verlengd zijn, met optionele introductie van Bryan Singer. Sommige scènes hadden X-Men: Apocalypse iets meer diepte kunnen geven

Bloopers (8 min.)
Een zeer leuke reeks bloopers waar er naast de gebruikelijke “Wat was mijn tekst ook al weer?”-stukjes ook duidelijk te zien is dat de acteurs veel met elkaar hebben zitten sollen.

Video Slotfeest (5 min.)
Een korte video die gespeeld is tijdens de 'wrap up' van de film. Leuk om een keer te zien.

X-Men Apocalypse Onthuld (64 min.)
In zes featurettes van ca. 10 minuten per stuk wordt er aandacht besteed aan de verschillende personages, de make-up, de speciale effecten, de keuzes voor Apocalypse als slechterik, de ontwikkeling voor het verhaal, het zeer hechte team wat de film gemaakt heeft en nog veel meer. De interviews met cast en crew toont het enthousiasme voor de productie.

Trailers (7 min.)
De drie verschillende trailers voor X-Men: Apocalypse . Niet de beste trailers aangezien ze niet echt enthousiasmeren om de film te kijken.

Een reeks afbeeldingen van concept-art en productiestills. Een interessante toevoeging.

Ontwaakt na verschillende eeuwen tracht de mutant Apocalypse vier volgelingen te vinden en de wereld over te nemen. De X-men moeten alles op alles zetten om dit te stoppen.  X-Men: Apocalypse is de derde film uit de X-Men-prequels en hoewel een stuk minder indrukwekkend, nog altijd zeer vermakelijk. Het verhaal is erg simpel en veel personages zijn eendimensionaal, maar het sterke acteerwerk en de enkele zeer indringende scènes zorgen voor een leuke rit. De beeldkwaliteit van deze BD-uitgave is prima, ook op het geluid is er weinig aan te merken. De extra's zijn de aanschaf zeker waard. Leuk voor X-Men-fans.