Rock the Kasbah

Laurens van der Molen
18-10-2016

8

Rock the Kasbah (DVD)

Richie Lanz (Bill Murray) is een talentscout bij wie het, na een succesvolle carrière, niet meer lijkt te lukken. Hij heeft nog één overgebleven talent (Zooey Deschanel), dat hij in kleine barretjes op laat treden. In één van deze barretjes raakt hij aan de praat met een manager die artiesten boekt voor de troepen in Afghanistan. Richie ziet hier wel iets in en vertrekt samen met zijn talent naar Afghanistan. Daar aangekomen merkt hij al snel dat hij een grote fout heeft gemaakt. Wanneer hij zonder paspoort en geld alleen achter wordt gelaten in zijn hotel, moet hij hulp zoeken bij een huurling (Bruce Willis), een prostituee (Kate Hudson) en twee oorlogsuitbuiters (Danny McBride en Scott Caan).  Maar niet alles zit Richie tegen, want hij ontdekt het geweldige zangtalent Salima Khan (Leem Lubany). Er is alleen één probleempje: Salima is een vrouw en het is voor vrouwen verboden om te zingen in Afghanistan.

Rock the Kasbah is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een Afghaanse zangeres die haar talent niet langer verborgen wilde houden en derde werd bij de zangshow Afghan Star. Behalve de zangeres is de rest van de film fictie, hoewel Bill Murray wel heeft aangegeven zijn karakter te hebben gebaseerd op de oude manager van Van Morrison. De hoofdrol van Richie Lanz is voor Bill Murray en hij maakt de film. Hij heeft een tijd wat meer dramatische rollen gespeeld, maar met Richie Lanz zet hij na lange tijd weer een echt komisch karakter neer, zoals we van hem gewend zijn in films als Ghostbusters of Groundhog Day. De overige cast is ook erg goed en grappig. Met name Bruce Willis is, ondanks dat zijn rol beperkt is, een erg mooie toevoeging aan de film. De film heeft een fijn tempo en blijft de volledige 102 minuten boeien. Zeker wanneer Richie in Afghanistan aankomt, wordt de kijker meegenomen van de ene naar de andere bizarre en grappige gebeurtenis. De film behandelt een aantal gevoelige onderwerpen, met name de rechten van vrouwen in landen als Afghanistan, op een grappige, maar goede manier. Het is erg mooi om te zien dat, ondanks de oorlog die er woedt, mensen nog steeds hun leven zo goed mogelijk leiden en dat ze net als wij programma’s als Idols hebben. De muziek in de film past erg goed bij de sfeer en wisselt golden oldies af met Arabische instrumentale muziek. Het contrast tussen het leven van Richie in Amerika en het leven waarin hij terechtkomt in Afghanistan is erg mooi in beeld gebracht en de locaties waar de film is op genomen dragen hier aan bij. Regisseur Barry Levinson is er in geslaagd om met Rock the Kasbah een grappige, originele en oprechte film af te leveren die elke liefhebber van Bill Murray met een gerust hart op kan pikken.

Genre: Komedie
Jaar: 2015
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549079587

• Man and the Music
  • Making of
  • B-roll
  • Interviews

Het beeld van de DVD-uitgave van Rock the Kasbah wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.40:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De film heeft mooie kleuren, waardoor de woestijn, waar een groot deel van de film zich afspeelt, goed uitkomt. Ook de gezichten van de karakters hebben mooie natuurlijke kleuren. Het zwartniveau is goed, ook in de donkere scènes is altijd goed te volgen wat er gebeurt. Het beeld heeft geen storende compressiefoutjes. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Rock the Kasbah bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels en Duits audiospoor.  Voor de recensie is gebruik gemaakt van het Engelse audiospoor en dat is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen komen uit de daarvoor bestemde speakers en de achtergrondgeluiden voegen toe aan de sfeer. De film speelt zich af in een oorlogsgebied en vaak zijn op de achtergrond dan ook schoten of ontploffingen te horen. Dit gaat echter nooit ten koste van een dialoog. De subwoofer wordt gebruikt in de actiescènes en doet zijn werk prima. De film bevat een mooie instrumentale soundtrack gemengd met een aantal klassieke nummers die goed passen bij de carrière van Richie Lanz.

Bij het opstarten van de DVD van Rock the Kasbah krijgt de kijker een aantal trailers voorgeschoteld. Vervolgens kan er vanuit een interactief menu worden gekozen om de film af te spelen of om een scène te selecteren, om een aantal promotietrailers  of één van de korte extra’s te bekijken.

Man and the Music (2 min.)
Een korte trailer voor een nepdocumentaire over de talentenscout Richie Lanz, waarin ook een aantal echte sterren aan het woord komt. Erg leuk, maar helaas wel erg kort.

Making of (3 min.)
Deze extra heet Making of, maar zou dit eigenlijk niet mogen heten. Een aantal leden van de cast en de crew zegt lovende woorden over Bill Murray en dan is het alweer afgelopen. Er wordt niet gesproken over het maken van de film.

B-roll (1 min.)
Beelden zonder uitleg van de cast op de première van de film.

Interviews (2 min.)
Een aantal zeer korte antwoorden van acteurs uit de film op vragen die de kijker niet te horen krijgt. Ook dit is helaas een erg magere extra.

Na een succesvolle carrière komt talentenscout Richie Lanz door omstandigheden in Afghanistan terecht zonder geld en paspoort. Hier ontmoet hij zangtalent Salima Khan, van wie hij denkt een ster te kunnen maken. Er is alleen één probleem: zingen is voor vrouwen verboden in Afghanistan. Rock the Kasbah is de terugkeer van Bill Murray in een hoofdrol in een komedie en dat doet hij geweldig. Regisseur Barry Levinson behandelt een gevoelig onderwerp op een uitstekende manier. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en een nog betere geluidskwaliteit, maar bevat helaas slechts een aantal verwaarloosbare extra’s. Toch mogen fans van Bill Murray deze film niet missen.