Alice Through the Looking Glass

08-11-2016

6.6

Alice Through the Looking Glass (Blu-ray)

Alice Kingsleigh (Mia Wasikowska) heeft de bijzondere wereld van Wonderland achter zich gelaten voor de echte wereld. Aldaar probeert ze naam en faam te maken als vrouwelijk kapitein van een schip. Niet bepaald gebruikelijk in die tijd. Veel van de gevestigde mannelijke orde zijn van mening dat ze zich maar beter tot het runnen van een huishouden kan beperken. Deze problemen worden allemaal relatief wanneer Alice hoort dat haar vriend Hatter (Johnny Depp) dringend haar hulp nodig heeft. Alice moet door de tijd reizen om hem te kunnen helpen. De Red Queen (Helena Bonham Carter) zit hier weer eens achter. En daarnaast is er nog een gevaarlijke partij om rekening mee te houden, genaamd ‘Tijd’ (Sasha Baron Cohen). De Mat Hatter is nog maar een schim van zichzelf. Hij heeft zijn fantasie en dwaasheid verloren. Nu is het aan Alice om dit alles terug te draaien, voor het te laat is.

Het eerste deel van de herziening van het beroemde verhaal van Alice in Wonderland stamt alweer uit 2010. Toen nam de vermaarde Tim Burton de regie op zich. Je kunt je er dan van verzekerd zijn dat de film in ieder geval qua uiterlijk zeer creatief is. Vrijwel altijd het bekijken waard. Voor dit vervolg geeft Burton het stokje door aan iemand anders. Zijn opvolger in deze is James Bobin, vooral bekend als schrijf en regisseur van The Muppets en schrijver van Flight of the Concords. Er is wel continuïteit gezocht in het scenario, dat opnieuw door Linda Woolverton is geschreven. Ook zien we de voorzetting terug in het terugkeren van de belangrijkste castleden, met daarnaast ook wat nieuwe toevoegingen. Regisseur Bobin is duidelijk geïnspireerd door Tim Burton en heeft voortzetting van diens visuele uiterlijk hoog in het vaandel staan. Hierdoor sluit de film qua stijl mooi aan bij het vorige deel. Het is wederom een lust voor het oog. De zeer fantasierijke werelden en de uitmuntende special effects zijn eigenlijk alleen al voldoende reden om deze film te gaan kijken. Gelukkig maar, want verder valt er niet zo heel veel te genieten. De castleden hebben stuk voor stuk veel in hun mars, maar lijken hier redelijk op de automatische piloot te acteren. Ze doen het zeker verdienstelijk, maar ook niet meer dan dat. Er zit geen passie in. Dit geldt ook voor het verhaal, dat er wat aan de haren bijgesleept lijkt te zijn. Er moest duidelijk een vervolg komen, waarschijnlijk om commerciële redenen, waarna er ietwat geforceerd een verhaal bij verzonnen is. Wel is dit verhaal nog verrassend onderhoudend. De film duurt bijna twee uur, maar er zit genoeg tempo in om het leuk te houden. Alice Through the Looking Glass is een ietwat overbodig vervolg op de film uit 2010, maar er valt nog wel voldoende te genieten met de mooie werelden die hier gecreëerd zijn.

Genre: Avontuur, Familie, Fantasy
Jaar: 2016
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Kazachs
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Russisch
Uitgever: Walt Disney Company Benelux
EAN: 8717418489106

• Achter de Spiegel
  • Geen steek laten vallen: de kostuums
  • Personages van onderland
  • Het is tijd…
  • Alice door de spiegel: scène onder de loep
  • Alice en het kasteel: scène onder de loep
  • Muziekvideo
  • Achter de muziekvideo
  • Deleted scenes met audiocommentaar

De Blu-ray Disc-uitgave van Alice Through the Looking Glass heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Zo nu en dan kom je eens een transfer tegen die echt dat ‘WOW’-gevoel bij je oproept. Deze weergave van Alice Through the Looking Glass is hier een mooi voorbeeld van. De hoeveelheid detail is werkelijk uitmuntend. Doordat de transfer digitaal is en er ook nog eens veel special effects zijn, kan het allemaal wat de klinisch overkomen. Dit is gelukkig niet het geval, het beeld heeft een mooie filmische uitstraling. De warme kleuren en het scherpe contrast dragen ook zeker bij aan de uitstekende kijkervaring. Het zwartniveau en schaduwdetail zijn prima op orde en heel nauwkeurig precies afgestemd op wat de scène nodig heeft. Er zijn geen tekortkomingen aanwezig in wat voor vorm dan ook. Deze transfer laat alles zien dat het BD-medium te bieden heeft en kan dan ook niet anders dan de volle punten meekrijgen.

Alice Through the Looking Glass wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master 7.1-track (24bit/48kHz). De specificaties zijn veelbelovend. Is dit ook te merken in de uitwerking? Het antwoord daarop een volmondig ja. De film biedt met al haar spectaculaire actie dan ook voldoende mogelijkheid om de grote dynamiek van deze audiotrack in volle glorie te laten uitkomen. Al het geluidsgeweld blijft wel altijd goed in balans. Het wordt nergens overdreven en dialogen zijn ook gewoon prima verstaanbaar. De muziek krijgt tenslotte ook een passende plaats in het geheel. Er zijn geen defecten in het geluid te bespeuren. Deze audiotrack mag zich meten met de uitmuntende kwaliteit van het beeld. Met deze uitgave haal je het beste van het beste in huis.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (320 kb/s) en Nederlandse ondertiteling, tenzij anders wordt vermeld.

Achter de Spiegel (9 min.)
Hier wordt een heel scala aan onderwerpen in sneltreinvaart behandeld. Van het verhaal tot de betrokkenheid van Tim Burton bij deze film. En van de cast tot de filmsets. Deze extra heeft het meest brede onderwerp van alle extra’s.

Geen steek laten vallen: de kostuums (4 min.)
Zoals de titel al suggereert. Gaan we hier dieper in op hoe de bijzondere kostuums voor deze film gemaakt zijn. Deze kostuums zijn gemaakt door ontwerpster Colleen Atwood.

Personages van onderland (5 min.)
We komen hier wat meer te weten over wat van de karakters van enkele bijrollen uit de film.

Het is tijd… (2 min.)
Het personage tijd vertelt hier over wat van zijn gedachtes rondom deze film.

Alice door de spiegel: scène onder de loep (2 min.)
De regisseur laat hier zien hoe een belangrijke scène uit de film tot stand is gekomen.

Alice en het kasteel: scène onder de loep (2 min.)
Idem als hierboven, maar dan met een andere scène als onderwerp.

Muziekvideo (4 min.)
Het betreft hier het nummer ‘Just Like Fire’ van P!nk. Deze muziekvideo heeft geen ondertiteling.

Achter de muziekvideo (3 min.)
Hier krijg je een korte blik op hoe bovengenoemde muziekvideo is gemaakt.

Regisseur James Bobin ontleed hier als het ware de hele film. Het is dan ook de meest diepgaande extra, voor wie hier het geduld voor heeft. Inhoudelijk gaat de track alle kanten op, waardoor je een heel breed beeld van de film krijgt. De grootste aanrader van dit extra pakket. Voor de geduldige fans. De audio heeft een iets lagere bitrate dan de rest van de extra’s (192 kb/s). Daarnaast is een goede beheersing van de Engelse taal voor deze extra een vereiste. Er is namelijk geen (Nederlandse of Engelse) ondertiteling beschikbaar bij het audiocommentaar.

Deleted scenes met audiocommentaar (9 min.)
Een verzameling verwijderde scènes duurt in totaal ongeveer negen minuten. Het gaat in totaal om een vijftal scènes. Ze kunnen optioneel beluisterd worden met commentaar door de regisseur. Bij de versie zonder commentaar is Nederlandse ondertiteling beschikbaar. Bij de versie met audiocommentaar door de regisseur is geen ondertiteling beschikbaar.

Alice had de wereld van Wonderland achter zich gelaten. Ze voelt zich echter geroepen om terug te keren wanneer ze hoort dat het niet goed gaat met haar vriend Hatter. Dit komt wederom door toedoen van de Red Queen. Daarnaast is er een nieuwe factor om rekening mee te houden, genaamd ‘Tijd’. Dit wat overbodige vervolg op de film uit 2010 is vermakelijk door een prima tempo en fantasierijke werelden die prachtig in beeld zijn gebracht. Qua verhaal is het echter niet om over naar huis te schrijven en de terugkerende cast speelt op de automatische piloot. De BD-uitgave is zeer de moeite waard. Beeld en geluid zijn allebei technisch uitmuntend en krijgen van ons de volle punten. Daarnaast is er een heel compleet pakket aan extra’s beschikbaar. Schijn bedriegt wel een beetje, want de meeste extra’s duren maar een paar minuten. Voor wie tijd en zin heeft is er echter en diepgaand audiocommentaar door de regisseur beschikbaar. Deze uitgave van Alice Through the Looking Glass is qua techniek en extra’s zeker de aankoop waardig, mits de film je interessant genoeg lijkt.