Een man die Ove heet (En man somer hete Ove)

Jaap Stolze
08-11-2016

7.5

Een man die Ove heet (En man somer hete Ove) (DVD)

Ove (Rolf Lassgard) is een humeurige man die in zijn buurt commentaar geeft op zijn medeburgers en hun wijst op hun gedrag. Hij is gefrustreerd en koppig en houdt iedereen op afstand. Nadat zijn vrouw Sonja (Ida Engvoll) is overleden heeft Ove geen levenslust meer en wil hij eigenlijk niet meer verder in het leven. Totdat er nieuwe overburen komen wonen in zijn straat die hem wat doen ontdooien en waarbij hij zich steeds meer openstelt naar de mensen om hem heen. Vooral de buurvrouw Parvaneh (Bahar Pars), een zeer opgewekte Iraanse vrouw, betrekt Ove bij haar activiteiten met haar gezin. Langzaam maar zeker komen we er door flashbacks naar het verleden achter waarom Ove de man is geworden die hij nu is.

De Zweedse film En Man som heter Ove (Een man die Ove heet) is een tragische komedie over de mopperpot Ove. Telkens als hij een zelfmoordpoging onderneemt (een terugkerend element in de film) wordt hij gestoord door de deurbel of een gebeurtenis op straat, waardoor hij weer in een andere activiteit terechtkomt. Des te meer we te weten komen over deze chagrijnige Ove, des te beter we zijn gedrag kunnen verklaren. Via flashbacks krijgen we steeds fragmenten te zien uit zijn leven, het vroege overlijden van zijn moeder, de eerste ontmoeting met zijn toekomstige vrouw, etc. Nadeel van deze verhaalstructuur is dat grote emotionele gebeurtenissen even worden aangestipt, maar te kort van duur zijn om echt impact te krijgen op de toeschouwer. Er worden telkens grote sprongen gemaakt door zijn leven en dan loopt het verhaal weer verder in de huidige tijd. Vooral het eerste half uur is echt grappig met vele leuke, ironische opmerkingen van Ove naar zijn medeburgers toe. Door de ontmoeting met zijn overburen raakt dit wat op de achtergrond. Hierna komen er toch wat cliché's langs in de film die we al vaker in andere films hebben gezien. Het idee van een koppige oude man die door nieuwe mensen te leren kennen en zichzelf openstelt voor nieuwe ervaringen een leuker mens wordt, is niet bepaald origineel. Toch ga je vanzelf mee in het verhaal door de snelle wendingen en vele karakters in de film en leef je mee met Ove. Een leuke en bij vlagen hilarische film (let vooral even op de scène met de clown) waarbij je het (soms) suikerzoete sentiment op de koop toe moet nemen.

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 112 min
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862922

• Diverse Trailers

De DVD-uitgave van De Man die Ove Heet bevat een 2.35:1 anamorfe beeldtransfer. Het beeld is mooi scherp met een redelijk contrast. De kleuren zijn zeer helder en het beeld bevat geen artefacts of compressiefouten. De vele buitenopnames zijn zeer mooi voorzien van licht en ook de close-ups van de acteurs zijn scherp van detail. Een erg scherpe beeldtransfer die een lust voor het oog is.

De DVD-uitgave van De Man die Ove Heet bevat een Zweedse Dolby Digital 5.1 surround geluidsspoor. De dialogen komen helder uit de centerspeaker en de geluidseffecten worden goed weergegeven door de frontspeakers. Ook de buitengeluiden (automotoren, treinen) zijn goed hoorbaar via de surroundspeakers. De muziek is goed aanwezig en wordt mooi weergegeven door alle speakers.

De DVD bevat een statisch hoofdmenu zonder muziek en bevat geen hoofdstukindeling.

Trailer (2 min)
De trailer van de film die Nederlands is ondertiteld en de inhoud prima weergeeft.

Diverse trailers

In de tragikomedie En man som heter Ove volgen we de norse Ove die na het overlijden van zijn vrouw weinig levenslust meer heeft en zich bezighoudt met zijn geklaag op zijn medeburgers in zijn woonwijk en hun gedrag. Het is een film met een lach en een traan die vooral in de tweede helft wat meer richting drama gaat en je echt mee laat voelen met het hoofdpersonage. Het verhaal heeft een vlotte vertelstructuur en springt van heden naar verleden en zit vol met amusante personages en gebeurtenissen. Een aanrader voor een leuke filmavond, maar geen film die lang zal blijven hangen. De DVD-uitgave bevat een sterke beeld-en geluidskwaliteit die goed hun taak verstaan. Qua extra's moeten we het helaas alleen met een trailer doen.