Toni Erdmann

10-11-2016

6.2

Toni Erdmann (Bioscoop)

Twee dingen waar Winfried Conradi (Peter Simonischek) zielsveel van houdt zijn het maken van (vaak ongepaste) grappen en zijn dochter Ines (Sandra Hüller). Jammer genoeg zien vader en dochter elkaar steeds minder, maar zij is dan ook erg druk met haar werk voor een grote oliemaatschappij. Als Winfrieds hond komt te overlijden besluit hij op de bonnefooi zijn dochter te gaan bezoeken, Ines heeft nauwelijks tijd en wordt geleefd door het bedrijf voor wie ze 24/7 klaar moet staan. Al snel is Winfried van mening dat het zo niet verder kan. Er is weinig wat je op zo'n moment als vader kunt doen, maar wat als een figuur als Toni Erdmann op het toneel verschijnt?

Toni Erdmann is een innemende Duitse komedie, waar de relatie tussen vader en dochter prachtig wordt blootgelegd en er een duidelijke kritiek is op het haastige constant werkende leven.

Toni Erdmann is een mooie mix tussen drama en humor waardoor de film nergens te zwaar of als een farce overkomt. Het is de makers van de film gelukt een zeer realistische wereld neer te zetten en hierin de humor te vinden. Alle personages en hun ontwikkeling is voor het grootste deel heel natuurlijk waardoor het drama wat zich ontwikkeld en de keuzes die personages maken volkomen geloofwaardig zijn. Het is vrij makkelijk om als kijker met de verschillende personages mee te leven omdat iedereen zich in een dergelijke positie bevinden/hebben bevonden. De humor is bij vlagen zeer absurdistisch, maar voor een goed deel komt het voort uit het verhaal zelf. Nergens wordt een situatie echt belachelijk gemaakt, maar wordt enkel een spiegel voorgehouden of de realiteit iets verhoogd. De makers geven nergens een overduidelijke boodschap over wat wel/niet zou moeten, waardoor kijkers zelf een mening kunnen vormen. Een grote pluim is er voor Peter Simonischek en Sandra Hüller wie acteerwerk en chemie Toni Erdmann tot een succes maakt. Simonischek verkoopt de rol van een vader die alles wil doen om zijn dochter 'te redden' subliem hoewel het personage van Toni Erdmann wellicht iets meer ontwikkeld had kunnen worden. Hüller kan wonderbaarlijk goed schakelen tussen het spelen van een felle feeks (zoals vanuit haar werk van haar gevraagd wordt) en wat het beste te omschrijven is als een volwassen meisje die haar vader en vrijheid ongelooflijk mist. Toni Erdmann is wat lang, maar dit lijkt een bewuste keuze van de makers. Net als in het echte leven hoeft niet alles strak afgebakend of allemaal een concreet doel hebben. Desalniettemin maakt vrijwel elke scène – hoe bizar ook – deel uit van het geheel.

Toni Erdmann is een charmante, persoonlijke en bij vlagen hilarische komedie die voor altijd bewijst dat onze oosterburen wel degelijk over humor beschikken. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is zeer sterk en de film bevat een duidelijke boodschap zonder deze ergens op te dringen. Zeker het kijken waard