GVR, De / BFG, The

04-12-2016

8.2

GVR, De / BFG, The (Blu-ray)

Het weesmeisje Sofie (Ruby Barnhill) lijdt aan slapeloosheid en midden in de nacht dwaalt ze nog klaarwakker door het weeshuis. Nadat ze buiten wat gestommel hoort ziet ze vanaf het balkon een reus (Mark Rylance). Die kan het zich niet veroorloven dat Sofie aan de grote klok gaat hangen dat ze een reus gezien heeft, dus hij ontvoert haar. Hij neemt haar mee naar het verre Reuzenland, waar nog meer reuzen wonen. Sofie heeft niets te vrezen van de Grote Vriendelijke Reus of GVR, zoals Sofie hem noemt. GVR doet geen vlieg kwaad. Dat geldt niet voor diens soortgenoten, want dat zijn mensbaksel-eters en zouden Sofie maar al te graag oppeuzelen. GVR is vegetariër, eet alleen maar fropskottel en houdt zich met hele andere zaken bezig dan mensbaksels eten. GVR verzamelt dromen, die hij bewaart in potjes en 's nachts uitdeelt aan slapende mensen. Sofie en GVR worden beste maatjes, maar de dreiging van de overige reuzen groeit. Het wordt tijd om daar eens en voor altijd een einde aan te maken, dus Sofie en GVR zoeken hulp in de hoogste kringen.

Het is dit jaar precies honderd jaar geleden dat de beroemde schrijver Roald Dahl werd geboren. Hij overleed in 1990, een groot oeuvre vol met succesvolle boeken achterlatend. Zijn meeste successen haalde hij met zijn kinderboeken. In 1982 schreef hij GVR - De Grote Vriendelijke Reus, dat in 1989 al eens als tekenfilm verscheen. Steven Spielberg maakte in 1982 zijn beroemde E.T. en waagde zich ruim dertig jaar later aan het beroemde verhaal van Roald Dahl. Qua verhaal past het uitstekend in Spielbergs repertoire en roept herinneringen op aan E.T. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het team dat verantwoordelijk was voor die kaskraker ook betrokken was bij De GVR/The BFG (Big Friendly Giant). Dahls verhalen gaan vaak over vriendschap, het goed en kwaad. Het leven is niet altijd makkelijk en soms zelfs beangstigend. Die thema's komen we ook regelmatig tegen in Spielbergs werk en in De GVR/The BFG laat hij zien dat hij deze tot in de puntjes beheerst. De GVR/The BFG gaat over twee eenzame zielen. Sofie als weesmeisje, dat geen vriendinnetjes heeft in het weeshuis en GVR als kleinste onder de reuzen, die geen mensbaksels eet en vaak als speelbal wordt gebruikt door de andere reuzen. De twee vinden elkaar en worden beste maatjes.
De GVR/The BFG is geschikt voor jong en oud. Voor de jongsten in Nederland en België is er een Nederlands of Vlaams gesproken versie uitgebracht. Hierin wordt de bijzondere (war)taal van GVR goed overgebracht, net als in de Nederlandstalige ondertiteling. GVR spreekt namelijk z'n eigen taal en Mark Rylance (Bridge of Spies) weet dat op een perfecte manier over te brengen. Door hem geloof je dat reuzen echt bestaan! De elfjarige debutante Ruby Barnhill is even ontwapenend als brutaal als het weesmeisje Sofie, die in het begin wel bang is van GVR, maar hem uiteindelijk aanzet om niet langer met zich te laten sollen. Visueel is De GVR/The BFG ook prachtig. De animaties van de reus zijn zeer gedetailleerd en versterken het gevoel dat je zo'n reus ergens in de nacht op straat tegen zou kunnen komen. Alleen tijdens de scène in Dromenland is de fantasie enigszins op hol geslagen. Maar de scène in Buckingham Palace met de koningin is daarentegen weer hilarisch. De legendarische status van E.T. zal De GVR/The BFG niet krijgen, maar Steven Spielberg is er wederom in geslaagd een leuke en onderhoudende familiefilm te maken.

Genre: Familie, Fantasy
Jaar: 2016
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 – Vlaams
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045248093

• Bringing The BFG to Life
  • The Big Friendly Giant and Me
  • Gobblefunk: The Wonderful Words of the BFG
  • Giants 101
  • Melissa Mathieson: A Tribute

De GVR staat in een beeldformaat van 2.39:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 45GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De beeldtransfer is nagenoeg perfect. De schoonheid van het beeld komt uitstekend over op Blu-ray Disc. De vele CGI en de gefilmde scènes vloeien naadloos in elkaar over. De details in het gezicht tijdens de close-ups van de reus laten zien hoe goed de scherpte en de detaillering van het beeld zijn. Door het perfecte contrast is het schaduwdetail ook optimaal, waardoor alles heel goed te zien blijft, in welke lichtomstandigheid een scène zich ook afspeelt. De beeldtransfer is bij de meeste internationale uitgaven identiek en gelukkig kan Nederland ook genieten van deze prachtige beeldtransfer.

Het geluid van De GVR wordt ten gehore gebracht via een Engelstalige Dolby True-HD 7.1-track met Dolby Atmos-extensie. Wie de film in het Nederlands of Vlaams wil horen is er een DTS-HD Master Audio 5.1-track beschikbaar. Ook is er nog een Engelstalige Audiodescriptie beschikbaar en een, enigszins overbodige, DTS-HD Master Audio 2.0-stereotrack. Het geluid is uitstekend gedetailleerd en ruimtelijk van opzet. Hierdoor worden alle kanalen veelvuldig gebruikt, al krijgen de frontkanalen iets meer de overhand. Het laag is mooi, maar gaat niet zo heel diep, terwijl er wel een paar momenten in de film zijn die daar wat meer punch van zouden krijgen. Indrukwekkend zijn de zware, maar toch subtiele, voetstappen van de reus als hij door het landschap rent. De Dolby Atmos/Dolby TrueHD-track is iets gedetailleerder en dynamischer dan de DTS-HD Master Audio-tracks en dialogen klinken wat warmer in het Engels. Toch zullen ook de liefhebbers van de Nederlands/Vlaams gesproken dialogen kunnen genieten van een fraaie geluidstrack.

Van De GVR is zowel een 2D- als 3D-versie uitgebracht op Blu-ray Disc. Op de 2D-uitgave staan een aantal extra's, maar wie de 3D-versie wil kijken moet het helaas zonder extra's stellen. De extra's op de 2D-uitgave zijn HD-resolutie. Een nadeel is dat er geen Nederlandse ondertiteling aanwezig is.

Bringing The BFG to Life (27 min)
Ruby Barnhill, die Sofie speelt in De GVR, hield tijdens de opnames een aantal videodagboeken bij. Daarin vertelt ze hoe het filmen op de set ging. Ook zijn er interviews te zien met makers en de dochter van Roald Dahl, waarin ze herinneringen ophalen aan het boek en het verhaal van De GVR. Ook gaat men onder meer verder in op de casting, de decors, geluidseffecten, de kostuums, rekwisieten en de manier van motion-capture-filmen.

The Big Friendly Giant and Me (2 min)
Een korte animatiefilm, verteld vanuit het perspectief van de jongen die eerder bij GVR verbleef. De jongen vertelt in het kort wie GVR is en wat hij kan en doet.

Gobblefunk: The Wonderful Words of the BFG (3 min)
Een korte uitleg van het bijzondere taalgebruik van GVR. Weet jij welk Mensenwoord bedoeld wordt van deze Gobblefunk woorden? Wel lastig voor diegenen die het Engels niet zo machtig zijn.

Giants 101 (5 min)
Naast GVR leven er nog negen reuzen in Reuzenland. De makers vertellen over hoe lastig het was om deze reuzen te casten. Ook krijg je nog te zien hoe de dialogen en bewegingen van de reuzen werden opgenomen, waarna ze overgezet werden naar de geanimeerde karakters.

Melissa Mathieson: A Tribute (6 min)
Scenarioschrijfster van De GVR, Melissa Mathieson, schreef onder meer het script van E.T. en The Indian in the Cupboard. Voordat De GVR in de bioscoop kwam overleed Melissa Mathieson. In dit item spreken de makers van De GVR lovende woorden over de schrijfster. Vooral de woorden van Steven Spielberg maken indruk.

Weesmeisje Sofie wordt ontvoerd door een reus, die haar meeneemt naar reuzenland. Na in het begin angstig te zijn voor de gigant beseft ze dat deze Grote Vriendelijke Reus geen vlieg kwaad doet. GVR/BFG is een prachtige, onderhoudende film van Steven Spielberg naar het gelijknamige boek van Roald Dahl. Na ruim dertig jaar krijgt dit boek eindelijk een waardige verfilming, die geschikt is voor het hele gezin. De beeld- en geluidskwaliteit van de Blu-ray Disc-uitgave zijn uitstekend en er is ook een mooi pakket aan extra's beschikbaar. Naast de hier besproken 2D-uitgave is er ook een 3D-uitgave beschikbaar, maar daar ontbreken de extra's.