Star Trek Beyond

15-12-2016

7.9

Star Trek Beyond (Blu-ray)

De U.S.S. Enterprise, haar kapitein James T. Kirk (Chris Pine) en crew hebben jarenlang de ruimte verkend. Zelfs hier lijkt routine in te kunnen slijten, waardoor Kirk zijn keuze voor het kapiteinschap in twijfel trekt. Het overlijden van Ambassadeur Spock (Leonard Nimoy) brengt de jongere Mr. Spock (Zachary Quinto) op een kruispunt in zijn leven, wat duidelijk invloed heeft op zijn relatie met communicatieofficier Uhura (Zoe Saldana). Een bezoek aan de gloednieuwe ruimtebasis Yorktown moet voor wat afwisseling zorgen. Niet lang na de aankomst van de Enterprise komt er noodsignaal binnen; voorbij een nabijgelegen nevel is een schip aangevallen. Snel wordt duidelijk dat het het enige schip is met een navigatiesysteem dat modern genoeg is om door de nevel te gaan. En met de vakkundige dokter McCoy (Karl Urban), ingenieur Scotty (Simon Pegg) en roergangers Sulu (Jo Chen) en Chekov (wijlen Anton Yelchin) aan boord, wat zou er mis kunnen gaan?

Star Trek Beyond is de derde film sinds J.J. Abrams' reboot in 2009 en valt samen met de vijftigste verjaardag van Star Trek als franchise. Terwijl Star Trek en Star Trek Into Darkness succes hadden, lag de focus op actie en niet op sterke personages en verhaallijnen waar Star Trek voor het grootste deel zo populair mee is geworden. Voor Star Trek Beyond nam Justin Lin (Fast and Furious 3 t/m 6) de regisseursstoel over van Abrams en kwamen er verschillende actie georiënteerde trailers uit, wat deed vermoeden dat de vijftigste verjaardag vooral een weerspiegeling is van de nieuwe “Trek”. De uiteindelijke film doet gelukkig veel meer dan dat. Het is de makers van Star Trek Beyond gelukt actie te combineren met sterke personages, leuke interacties, interessante/diepgaande dialogen en een simpel maar solide verhaal. Het is een ode aan de gehele franchise en een goed gemaakte actiefilm. Schrijvers Doug Jung en Simon Pegg hebben een verhaal neergezet vol humor waar afdoende ruimte is voor de filosofieën van Star Trek bedenker Gene Roddenberry. Diens boodschap van hoop is gedurende de gehele film aanwezig, maar zelden opgedrongen. Nergens zorgt Star Trek Beyond voor grote verrassingen, maar het weet wat het wil bereiken en doet dit zeer geslaagd. In de vakkundige handen van Justin Lin heeft alle actie in de film een duidelijke motivatie. Waarin Star Trek en Star Trek Into Darkness personages wat eendimensionaal leken, is het hier gelukt om de personages nuttig te laten zijn en te laten stralen. Het komt mooi naar voren waarom vooral McCoy, Spock en Kirk al vijftig jaar drie van de meest geliefde personages in sci-fi zijn. Maar ook Uhura, Scotty, nieuweling Jaylaw maken een prima indruk. Star Trek Beyond mist wel een echte dreiging, hoewel Idris Elba's acteerwerk zeer sterk is en diens personage Krall een redelijke motivatie heeft. Meer tijd met Krall zou de film waarschijnlijk (nog) stukken beter maken. Het einde van Star Trek Beyond komt wat geforceerd over, maar dit is duidelijk gedaan vanwege de verjaardag.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2016
Speelduur: 122 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083075330

• Deleted scenes
  • Beyond the darkness
  • Enterprise takedown
  • Divided and conquered
  • A warped sense of revenge
  • Trekking in the desert
  • Exploring strange new worlds
  • New life, new civilizations
  • To live long and prosper
  • For Leonard and Anton
  • Gag reel

De Blu-ray Disc-uitgave van Star Trek Beyond heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p-resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit is technisch dik in orde. Scherpte en detaillering zijn van een bijzonder hoog niveau. Er is soms veel te zien in het beeld dichtbij en ver weg, maar alles is goed te onderscheiden. Er zijn ook wat donkere stukken in de film. Op die momenten is er minder te zien, maar het schaduwdetail is wel voldoende. De kleuren zijn accuraat, hetzij wel wat ingetogen. Af en toe zijn er wat uitschieters maar het algemene palet is niet echt uitgesproken. Dit is echter meer een eigenschap van de film dan van de transfer. Defecten, in wat voor vorm dan ook, zijn niet te bespeuren.

Star Trek Beyond wordt ondersteund door een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack (24-bit/48kHz) met Dolby Atmos-extensie. Het geluid klinkt goed tot zeer goed en er wordt bij moment ook heel goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Dolby Atmos biedt. Het geluid is zeer dynamisch te noemen. De effecten komen vanaf overal je kant op. Dialogen blijven wel goed verstaanbaar en de muziek neemt een gedetailleerde maar passende rol in het geheel. Evenals met het beeld is er ook hier geen sprake van tekortkomingen.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (224 kb/s) en Nederlandse ondertiteling. De extra’s worden hieronder nader omschreven.

Deleted scenes (1 min.)
Deze extra mag eigenlijk geen naam hebben. Het betreft slechts twee scènes.

Beyond the darkness (10 min.)
Een veelvoud aan interessante en voor de film en franchise relevante onderwerpen passeren de revue. De hoeveelheid in combinatie met de korte speelduur maakt wel dat er niet echt diepgang kan worden bereikt.

Enterprise takedown (5 min.)
Deze extra geeft nogal wat spoilers weg en kun je dus het beste alleen na afloop kijken. Er wordt dieper ingegaan op een belangrijke gebeurtenis uit de film.

Divided and conquered (8 min.)
We leren hier hoe de hoofdpersonages van elkaar kunnen worden onderscheiden tijdens de actie. En hoe hun acties hun ieder een eigen karakter geven.

A warped sense of revenge (5 min.)
We krijgen hier een beter beeld van de slechterik uit deze film.

Trekking in the desert (3 min.)
Deze extra gaat wederom dieper in op een bepaalde scène, waarvoor gefilmd werd in Dubai.

Exploring strange new worlds (6 min.)
We komen hier meer te weten over het werk van degene die voor deze film de sets heeft ontworpen.

New life, new civilizations (8 min.)
Voor deze film moesten er nieuwe aliens bedacht worden. Hier zie je hoe dat in zijn werk ging.

To live long and prosper (8 min.)
Deze is echt leuk voor de fans. We zien namelijk een montage van scènes uit de geschiedenis van Star Trek films en er wordt een analyse gedaan van wat de films symboliseren en wat er in de toekomst nog aan zit te komen.

For Leonard and Anton (5 min.)
Twee van de acteurs uit deze film zijn gestorven nog voordat de film uit kwam. In deze extra krijgen zij gepaste aandacht.

Gag reel (5 min.)
De grappen en grollen van de set zijn hier te zien. Leuk voor de liefhebber.

De U.S.S. Enterprise, haar kapitein James T. Kirk en crew hebben jarenlang de ruimte verkend. Er is een schip aangevallen en de Enterprise is de enige die modern genoeg is om te kunnen helpen. Star Trek Beyond is de derde film sinds J.J. Abrams' reboot in 2009 en valt samen met de vijftigste verjaardag van Star Trek als franchise. Het einde van Star Trek Beyond komt wat geforceerd over, maar dit is duidelijk gedaan vanwege de verjaardag. De kwaliteit van het beeld en geluid zijn erg goed en er is een vrij compleet pakket aan extra’s inbegrepen.