Julieta

10-01-2017

8

Julieta (DVD)

Julieta (Emma Suárez en in haar jongere jaren Adriana Ugarte) staat op het punt om in Portugal een nieuwe leven te beginnen, maar er is één ding uit haar vorige waar ze geen afstaand van kan nemen. Het is al enige tijd geleden dat ze haar man (Daniel Grau) Xoan verloren heeft, maar ze heeft ook van haar dochter Antiá (Priscilla Delgado en Blanca Parés) al jaren niets meer gehoord. Dit laatste is iets wat ze nooit heeft kunnen verwerken. Julieta begint haar dochter te schrijven, zonder dat ze weet of die er ook maar iets van onder ogen krijgt. Hiermee haalt ze oude wonden open, die amper geheeld waren.

Pedro Almodóvar heeft zich ontwikkeld als één van de invloedrijkste regisseurs van Spanje. La Mala Educación, Volver, Hable Con Ella, La Piel Que Habito, stuk voor stuk films die iedere cinefiel minstens één keer gezien moet hebben. Kort gezegd past Julieta prima in dat rijtje.
Het verhaal is vanaf het eerste moment aangrijpend en heel persoonlijk. Almodóvar heeft naar eigen zeggen elke vorm van humor willen vermijden, waar dan ook niets van te bespeuren is. Het is de kracht van de regisseur en de acteurs dat Julieta echter nergens zwaar of melodramatisch aanvoelt. De film vloeit erg natuurlijk en er wordt vakkundig gewisseld tussen heden en verleden. Voor dit laatste moeten kijkers wel blijven opletten, omdat de twee tijdsvakken elkaar herhaaldelijk afwisselen. De ontwikkelingen die de personages doorgaan zijn voor het grootste deel begrijpelijk wat ook kijkers de ruimte geeft om zich in te leven, hoewel in sommige delen een belangrijk verhaalpunt wel erg kort door de bocht wordt behandeld. Niet alles en iedereen wordt even uitgebreid besproken, wat kijkers de ruimte geeft om hun eigen invulling aan verschillende aspecten van Julieta te geven.
Iedere acteur, hoe klein hun rol ook, weet een duidelijke impact te maken. Iedereen heeft iets intrigerends, waardoor je als kijker continu meer wilt weten, meer wilt leren over het leven en de keuzes van ieder personage. Emma Suárez en Adriana Ugarte spelen voor het grootste deel heel klein, maar daarom zo realistisch en menselijk. Er kan gesteld worden dat het een beetje ontbreekt aan oprechte emotie in Julieta, maar dit is allemaal aanwezig alleen niet uitgesproken. Daniel Grau komt wat koeltjes over maar dit is volledig in lijn met zijn personage en Rossy de Palma is zoals vanzelfsprekend een genot om naar te kijken.

Speelduur: 95 min
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083113434

• Interview met Pedro Almodovar en Adriana Ugarte
  • Achter de schermen

Julieta wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het anamorfe 1.85:1 beeldformaat. De film is zeer kleurrijk, zij alles vrij ingetogen. Het grootste deel van Julieta is klassiek gefilmd, hoewel Almodóvar hier geregeld een eigen twist aan weet te geven waardoor alles fris blijft ogen. De beelden kennen veel blauw, rood, geel en bruin, die allemaal redelijk verzadigd zijn. De zwartwaarde en het contrast zijn niet heel erg hoog, wat bijdraagt aan het realisme van de film. Alles oogt vrij scherp en gedetailleerd. Buiten enige ruis is er vrij weinig aan te merken.

Deze DVD-uitgave van Julieta kent maar één audiospoor, een Spaanstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. De gesproken woorden zijn scherp via het middenkanaal te horen en staan relatief hard in de mix waardoor iedereen helder te verstaan is. De geluidseffecten zijn ingetogen, maar behoorlijk gelaagd. Ditzelfde geldt voor de omgevingsgeluiden, die via de surroundkanalen worden gepresenteerd; niet al te opvallend, maar als je er op gaat letten vol detail. De muziek van componist Alberto Iglesias is voor een goed gedeelte niets om over naar huis te schrijven, maar op verschillende momenten weet hij feilloos aan verschillende hartsnaren te trekken.

De DVD start op met verschillende promotionele trailers, waarna het stationair Nederlandstalige hoofdmenu wordt getoond. Hier kan de film integraal of vanaf verschillende hoofdstukken afgespeeld worden en hier zijn de verschillende extra's te selecteren.

Interview met Pedro Almodóvar en Adriana Ugarte (5 min.)
Pedro Almodóvar gaat kort in op het verhaal en de intentie van de film, terwijl Adriana Ugarte haar liefde uit voor de regisseur vanwege diens eigenzinnigheid naast zijn gevoel voor detail en esthetiek. Erg kort, zeker doordat er clips van Julieta op verschillende momenten te zien zijn.

Achter de schermen (11 min.)
Bijna elf minuten aan B-roll waarin het opnemen van verschillende scènes wordt uitgelicht. Er is geen commentaar of ondertiteling bij, maar voor filmliefhebbers is het interessant om te zien hoe de scènes zijn opgenomen.

Trailer (2 min.)
Niet aangegeven op de DVD-hoes, maar een leuke toevoeging. De trailer van Julieta is een goede weerspiegeling, hoewel iets opgewekter dan de gehele film

Vlak voordat Julieta een nieuw leven wil beginnen, kijkt ze nog één keer lang terug naar het oude. Ze begint brieven te schrijven over haar leven aan Antià, haar verloren dochter. Julieta is een sterke dramafilm van de Spaanse Pedro Almodóvar. Het verhaal is simpel, maar enorm aangrijpend en de acteurs uit de film laten elk moment voelen. Deze DVD-uitgave kent een prima beeldkwaliteit. Qua geluid is er ook weinig op te merken. De extra's zijn wat mager, maar een goede toevoeging. Een regelrechte aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.