Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

02-02-2017

7

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (Blu-ray)

Jake (Asa Butterfield) heeft geen bijzondere klik met zijn vader Frank (Chris O’Dowd). Maar zijn opa Abe (Terence Stamp) is misschien wel de belangrijkste persoon uit zijn jeugd. Zijn grootvader vertelt de kleine Jake de meest avontuurlijke verhalen over een weeshuis vol ‘eigenaardige’ kinderen. Deze hebben allemaal een buitengewone gave die hen bijzonder maakt, maar ook kwetsbaar voor veroordeling en vervolging door de maatschappij. Het zooitje ongeregeld vormt een hecht team dankzij de bezielende leiding van Miss Peregrine (Eva Green). Wanneer Abe iets vreselijks overkomt, voelt Jake een sterke behoefte om naar de locatie af te reizen waar het weeshuis zou staan. Eenmaal daar aangekomen blijkt het al tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd en compleet verwoest te zijn. Heeft zijn opa hem dan toch al die tijd voorgelogen met fantasierijke verhalen? Of zit er meer achter deze eerst indruk? Feit blijft dat er iets erg gebeurd is en dat de kwade Barron (Samuel L. Jackson) hier een rol in speelt. Maar kan Abe de rest van de wereld hiervan overtuigen en eigenhandig dit kwaad bestrijden? Of krijgt hij toch nog hulp uit onverwachtste hoek?

Tim Burton is een regisseur met een sterke eigen visie. Als je een van zijn films zou zien zonder te weten dat hij de regisseur is, dan laat het zich vaak toch wel raden. Dit geldt in het bijzonder voor Miss Peregrine’s Home for Peculiair Children (vanaf hier afgekort naar Miss Peregrine). Dit huzarenstukje is zijn beste werk in jaren. Het doet regelmatig denken aan de meest succesvolle en fantasierijke films uit zijn oeuvre, zoals Big Fish. De film is gebaseerd op een boekverfilming, maar Burton heeft eerder met onder andere Charlie and the Chocolate Factory en Batman wel bewezen dat hij aan origineel bronmaterieel een heel eigen draai kan geven. Wat maakt dan dat deze film zo’n schot in de roos is? Allereerst ziet alles er geweldig uit. Je kijkt je ogen uit in deze wonderlijke wereld. De overgangen van de moderne wereld naar het verleden en naar de fantasiewereld maken dit zeer afwisselend. Daarbij is er ontzettend veel oog voor detail en een grote visuele fantasie wordt voor je ogen geëtaleerd. Maar Miss Peregrine is meer dan alleen een lust voor het oog. De casting is ook uitstekend gedaan. Asa Butterfield, geboren in 1997, is nog een jongeman, maar duidelijk niet zonder de nodige acteerervaring. Hij zet een subtiele rol neer met een heel mooie en geleidelijke ontwikkeling van onzekere jongen naar de held van het verhaal. Ook de romance met Emma (Ella Purnell) is hartverwarmend, al worden de kansen hier niet ten volle benut. Er zijn tevens wat kleine bijrollen van onder andere Judi Dench en Rupert Everett, waarbij men best wat meer gebruik had mogen maken van hun acteertalent. Samuel L. Jackson is dan weer perfect gecast en zet een maniakale schurk neer. Een onbetwist meesterwerk is Miss Peregrine dan weer niet. De visuele vondsten zijn prachtig en het verhaal altijd onderhoudend, maar het is en blijft een kinderfilm in hart en nieren. Hierdoor is er nooit echt sprake van gevaar of spanning. Ook worden volwassen thema’s slechts licht geraakt en ontbreekt echte diepgang. Hierdoor is de film toch vooral licht vermaak, zij het van een hoog visueel niveau. Fans van Tim Burton mogen deze film absoluut niet missen. Maar eigenlijk iedereen die wel eens zou willen ontsnappen naar een fantasiewereld kan deze film een kans geven. En zoals genoemd, je kinderen, kleinkinderen of kleine neefjes of nichtjes kunnen gerust aanschuiven.

Genre: Avontuur, Drama, Familie
Jaar: 2016
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
3D: Ja
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
  • Dolby Digital 5.1 - Urdu
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626088219

• Het eigenaardige verhaal
  • De bijzondere kinderen
  • Hollows en ex-hollows
  • Kaart der dagen
  • Muziekclip
  • Bioscooptrailers

De Blu-ray Disc-uitgave van Miss Peregrine heeft een originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p-resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

2D
Het beeld van Miss Peregrine is onder alle omstandigheden van hoog niveau. Het is heel gevarieerd qua kleurstelling en stijleffecten, maar scherpte en detaillering zijn uniform van hoog niveau. De scènes met veel CGI hebben een iets softere aanblik. Dit geldt in het bijzonder voor een lange onderwatersequentie. Maar zelfs op die momenten is de kwaliteit ruim voldoende. Er zijn ook wat grimmige en donkere stukken waarbij er minder detail zichtbaar is, maar nooit te weinig. Er zijn geen defecten in wat voor vorm dan ook te vinden. Gewoonweg een prima transfer dus.

3D
Op een aparte disk is de film tevens in 3D te bekijken. De kwaliteit hiervan doet absoluut niet onder voor de 2D presentatie. Soms willen kleuren en dergelijke in 3D nog wel eens iets fletser overkomen. Dat is hier niet het geval. Daarnaast voegt het 3D ook echt iets toe voor deze film. Er zit een mooie dieptewerking in het beeld. De 3D-effecten zijn zeker aanwezig, maar dan wel op een subtiele en goed in het geheel geïntegreerde geheel. Of je Miss Peregrine nu in 2D of in 3D gaat kijken, met deze uitgave zit je altijd goed.

Miss Peregrine wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 7.1-audiotrack (24-bit/48kHz). Het lovende verhaal mag nog even verder gaan, want ook het geluid op deze uitgave van Miss Peregrine is van hoge kwaliteit. Het klinkt helder en vol dynamiek. Daarnaast wordt er goed gebruik gemaakt van alle surroundmogelijkheden. Tijdens actie is dit soms behoorlijk krachtig en op meer rustige momenten zijn er ook meer subtiele surroundeffecten. Tekortkomingen zijn er simpelweg niet. Een uitstekende geluidservaring dus.

Vanuit het hoofdmenu zijn er een aantal extra’s te bekijken. Deze zijn allemaal in HD. Ze zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 audio (224 kb/s) en Nederlandse ondertiteling. De extra’s worden hieronder nader omschreven.

Het eigenaardige verhaal (13 min.)
Deze extra bevat een aantal informatieve interviews waarin we dieper ingaan op het verhaal van deze film.

De bijzondere kinderen (65 min.)
We krijgen hier uitgebreide informatie over de achtergronden van de verschillende eigenaardige kinderen.

Hollows en ex-hollows (9 min.)
In deze extra gaan we dieper in op de angstaanjagende slechteriken uit de film.

Kaart der dagen (18 min.)
Deze extra behandelt het tijdreis-aspect, dat een belangrijke rol speelt in de film.

Muziekclip (2 min.)
Het betreft het nummer “Wish you were here” van Florence + the Machine. Dit is een nummer speciaal geschreven voor de film.

Hier zijn foto’s van de film te bekijken en schetsen van Tim Burton zelf.

Bioscooptrailers (5 min.)
We krijgen hier twee trailervarianten van de hoofdfilm te zien.

Jake is een doodgewone jongen wiens jeugd wordt opgeleukt door de verhalen die zijn opa hem vertelt over een alternatieve wereld met een weeshuis vol kinderen met bijzondere gaven. Na een ingrijpende gebeurtenis vertrekt Jake op een zoektocht om te achterhalen of het alleen verhalen waren of dat er werkelijk iets van waar is. Met Miss Peregrine's Home for Peculiar Children maakt Tim Burton een van zijn beste films in jaren. Je kijkt van de eerste tot de laatste minuut je ogen uit. Het gebrek aan diepgang -  doordat het toch echt een familiefilm betreft - neem je daarbij op de koop toe. De BD-uitgave is heel compleet met uitstekend beeld- en geluidskwaliteit en een vrij uitgebreide verzameling aan extra’s.