Fences

Emnet Assefa
15-02-2017

7.5

Fences (Bioscoop)

Troy Maxson (Denzel Washington) had ooit de droom om een honkballer te worden, maar door zijn donkere huidskleur is hem dat nooit gelukt. Nu werkt hij in Pittsburgh als een vuilnisman om zijn gezin te onderhouden. Naast het feit dat Troy een hardwerkende man is, heeft hij nooit zijn mening over het politieke systeem en de maatschappij onder stoelen of banken gestoken. Zijn buitenechtelijke zoon Lyons (Russell Hornsby) komt regelmatig bij hem op bezoek om geld te lenen. Troy vindt dat Lyons juist z'n dromen na moet jagen en niet op z'n lauweren moet rusten. Zelf geld verdienen en een eigen leven opbouwen. Zoon Cory (Jovan Adepo) krijgt mogelijk de kans om te tekenen bij een American Footballteam, maar Troy is bang dat Cory vanwege zijn huidskleur hetzelfde lot wacht als hemzelf. Rose (Viola Davis), Troy's vrouw, vraagt hem een schutting rond hun huis te plaatsen. Troy eist dat Cory hem helpt, maar die weigert, omdat dit niet past bij zijn football-aspiraties. De conflicten in huize Maxson lopen steeds hoger op.

Fences is een adaptatie van het gelijknamige, door August Wilson geschreven, toneelstuk. De hoofdrol wordt gespeeld door Oscarwinnaar Denzel Washington. Viola Davis speelt Rose, de vrouw van Troy Maxson (Washington). De twee wonnen beiden een Tony Award voor hun rollen in Fences op Broadway. Naast het spelen van de hoofdrol regisseerde en produceerde Washington de film ook. Voor hem gaat Fences over gebroken dromen. Wat gebeurt er met je als je goed genoeg was, maar toch de top niet haalde? Troy Maxson probeert een goede vader en man te zijn.  Een echte familieman die zijn kinderen wil geven wat hij zelf nooit had. Maar hij brengt ze ook bij dat niets voor niets komt en dat je er hard voor moet knokken. Zo hoopt hij dat zij een beter leven krijgen dan hij heeft. Hij slaagt niet altijd in z'n opzet, maar hij geeft nooit op en probeert z'n eigen zwaktes altijd buiten beeld van z'n gezin te houden. We willen hem graag aardig vinden, maar dat lukt niet altijd. Hij blijft maar hangen in z'n gebroken dromen, waardoor hij zichzelf kwijtraakt. Je bent geraakt door de verhalen die hij vertelt en je begrijpt ook wel waar z'n frustraties vandaan komen. Maar hij ondergraaft te vaak de moraal en waarden waar hij zelf zo prat op gaat. Dat maakt hem hypocriet. De sympathie gaat vooral naar Rose, mooi geportretteerd door Viola Davis, een sterke familievrouw en een belangrijke pilaar in de familie. Ze steunt haar man en kinderen door dik en dun, ondanks dat haar hart in het verleden door Troy is gebroken. Zij is juist degene die liefde boven haat kiest, waar Troy dat vaak anders doet. Viola Davis krijgt in Fences de kans om voluit te gaan. Ze kruipt volledig in de huid van Rose en haar emoties gaan van boosheid via compassie naar frustratie. Het hele spectrum komt aan bod. Volgens Davis lukte dat door de eerlijke en directe regie van Denzel Washington. Hij maakte van Rose een groter karakter dan ze zelf voor ogen had. Het leverde haar in ieder geval een Golden Globe en Bafta Award op en ze heeft ook een Oscarnominatie voor Beste Actrice in een Bijrol op zak.
Doordat het verhaal van Fences geschreven is voor toneel is het een erg locatiegebonden en dialooggeoriënteerde film geworden. Er gebeurt best veel in de film, maar dat krijgen we niet te zien. We horen dat alleen via de dialogen tussen Troy en zijn gezin. Dat maakt de film vrij statisch, maar door het krachtige spel, vol met emoties, blijft het wel degelijk boeiend. Fences is dan ook, naast de nominatie voor Viola Davis, nog genomineerd in drie categorieën bij de Oscars; Beste Film, Beste Acteur (Washington) en Beste Scenario (August Wilson).

Jaar: 2016
Speelduur: 139 min

Troy Maxson werkt nu als vuilnisman, waar hij vroeger ooit droomde van een carrière als honkballer. Maar door zijn donkere huidskleur is dat er nooit van gekomen. Zijn frustraties over toen staan nu de dromen van zijn kinderen in de weg. Fences is een krachtige, sterk geacteerde film van en met Denzel Washington. Doordat het oorspronkelijk als toneelstuk is geschreven is de setting vrij statisch, maar het krachtige spel, vol emoties, zorgen toch voor een boeiende film.