Sleepwalker, The

20-02-2017

5

Sleepwalker, The (DVD)

Kaia (Gitte Witt) woont met haar vriend Andrew (Christopher Abbott) in het huis van haar niet zo lang geleden overleden vader. Het ligt heel afgelegen in een bosrijke omgeving in Massachusetts. Het koppel werkt hard om het huis te vernieuwen, want het is niet meer in een goede staat. Op een nacht belt zomaar Christine (Stepahnie Ellis) op, de halfzus van Kaia, met de mededeling dat ze op het station staat. Kaia haalt haar in huis en de volgende ochtend komt Ira (Brady Corbet), de vriend van Christine, ook over. De relatie tussen Kaia en Christine is niet goed en dat heeft met hun beider vader en een gebeurtenis in het verleden te maken. Christine wil graag vrede, maar Kaia vindt het moeilijk om te vergeven. De spanningen tussen het viertal lopen steeds hoger op. Vooral als blijkt dat Christine ’s nachts door het huis loopt te slaapwandelen en in de slaapkamer van Kaia en Andrew komt. Het is beter als Christine en Ira zouden vertrekken, maar zelf denken die daar anders over.

The Sleepwalker is de debuutfilm van de Noorse regisseuse Mona Fastvold. Het scenario heeft ze mede geschreven met co-acteur Brady Corbet (Melancholia). De bedoelingen zijn vast goed geweest, maar het verhaal komt zelden goed uit de verf. De gehele lengte is nog geen anderhalf uur, maar The Sleepwalker lijkt eindeloos te duren. Het wil maar niet spannend worden en de film kruipt langzaam naar het einde toe. Mona Fastvold lijkt een karakterstudie te willen maken van twee koppels die tegenover elkaar staan, terwijl ze zoeken naar aanknopingspunten om de relatie te herstellen.  En dat lukt niet. De karakters zijn eentonig en eendimensionaal. Fastvold weet daar niet voldoende sturing aan te geven, terwijl het verhaal er wel om vraagt. Er blijven teveel elementen uit het verhaal onbeantwoord. Nu hoeft een film niet altijd of overal een antwoord op te hebben, maar in dit geval blijft alles tot het einde toe in het ongewisse. Zelfs een expliciet gepland spanningselement - een mes als verjaardagscadeau - leidt uiteindelijk nergens naar toe.
Het spel komt ook niet goed uit de verf. Niemand van het acteerkwartet is een beginneling en met Christopher Abbott (James White, A Most Violent Year) en Brady Corbet heeft Fastvold zelfs acteurs met enige faam in huis gehaald. Maar van enige chemie tussen de acteurs is nauwelijks sprake. Zelfs tijdens de seksscènes aan het begin van de film lijkt het wel dat men het doet om de ander te plezieren dan om er zelf enig genot aan te hebben. Ook het einde is onbevredigend en laat de kijker met een ietwat onbehaaglijk gevoel achter. The Sleepwalker is niet de film geworden waar we op hoopten.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 20014
Speelduur: 88 min
Uitgever: Remain In Light
EAN: 97894618746270

Het beeld op de DVD van The Sleepwalker betreft een anamorfe transfer in 2.35:1-formaat. Het eerste dat opvalt is een zeer matig zwartniveau en ondermaats schaduwdetail. De scherpte is prima en de kleuren zijn, ondanks de wat vale beleving van het beeld, vrij sfeervol. De belichting ziet er heel natuurlijk uit, behalve bij de lange eetscène in de avond, daar is het erg warm van tint en behoorlijk verzadigd. Niet zelden oogt het beeld heel onrustig door de vele kleine compressiefoutjes, wat macroblocking tot gevolg heeft (zie screenshot 5). Alsof er kleine deeltjes door het beeld dansen. Geen sterke beeldtransfer dus en in deze moderne tijd hadden we beter verwacht.

De enige geluidstrack op de DVD van The Sleepwalker is een Engelstalige Dolby Digital 5.1-track. Het geluid van de film wordt geroemd om het geluidsontwerp, maar dat komt er op DVD helemaal niet uit. Allereerst is het volume veel te laag. De volumeknop op de receiver moet opvallend veel opengedraaid worden om een acceptabel geluidsniveau te creëren. En daarmee is zo’n beetje de gehele dynamiek in het geluid verloren gegaan. En daardoor zijn de dialogen soms maar moeilijk te verstaan. Het pompt allemaal een beetje. De geluidsman op de filmset heeft het moeilijk gehad en dat hoor je terug in het eindresultaat. De surroundkanalen worden redelijk bedient en de enige keer dat het LFE-kanaal van zich laat horen is als componist Sondre Lerche tijdens zijn wat experimentele muziek een pulserende toon ten gehore brengt. En dat is niet voldoende om deze geluidstrack aan een voldoende te helpen.

De DVD heeft een eenvoudig statisch menu. Er staan geen extra’s op de DVD.

Het stel Kaia en Andrew zijn bezig om het huis van Kaia’s overleden vader te verbouwen als ineens halfzus Christine met haar vriend Ira op de stoep staan. De zussen hebben veel verwijten naar elkaar, wat allemaal met het verleden te maken heeft. The Sleepwalker is een rommelige film die maar niet spannend wil worden. Het einde is daarbij heel onbevredigend. De beeld- en geluidskwaliteit weten geen voldoende te halen en er staan helemaal geen extra’s op deze DVD-uitgave. In alles dus een teleurstellende release.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.