Morgan

28-02-2017

7

Morgan (DVD)

Na jarenlange experimenten is het verschillende wetenschappers gelukt om een genetisch gemodificeerd “mens” te produceren. Morgan (Anya Taylor-Joy) is een zeer intelligent en op het eerste gezicht goedbedoelend prototype. Wanneer na een incident besloten wordt het/haar in de observatiekamer op te sluiten en niet meer naar buiten te laten gaan, komt bij vlagen een heel ander karaktereigenschap naar boven. Vanuit de organisatie die de wetenschappers financiert komt Lea Weathers (Kate Mara) naar voren met de taak om te bepalen of het project doorgaat of permanent wordt opgeheven. Zodra Weathers Morgan ontmoet, (b)lijkt de situatie onhoudbaar.

Morgan is het debuut van Luke Scott – zoon van de befaamde Ridley Scott die de film ook geproduceerd heeft – en in het kort een simpele horrorfilm omhooggehouden door sterk acteer- en filmwerk. Zeker met het kaliber van de aanwezige acteurs, zou men een psychologisch gelaagde thriller kun verwachten waar de spanning/het mysterie wordt opgebouwd en zich ontvouwt (zie bijvoorbeeld John Carpenters In the Mouth of Madness of Ridley Scotts Alien). Hoewel Morgan alle elementen voor een dergelijke film bevat, vormt het nooit een solide geheel. Qua verhaal is er vrijwel niets nieuws onder de zon; globaal is de film Mary Shelley's Frankenstein in scifi-vorm. Er worden verschillende interessante psychologische en filosofische ideeën aangekaart, maar deze komen helaas nergens tot uiting. Ondanks een onderwerp met de mogelijkheid voor een gelaagde thriller kiest Luke Scott voor de simpele actie. Morgan bevat enkele leuke twists, maar voor veel kijkers zullen deze te laat komen om ze echt te kunnen waarderen.

Alle personages, waar er vrij veel van zijn, zijn minder dan eendimensionaal en enkel intrigerend door de A-acteurs die voor Morgan zijn komen opdraven. Sommigen weten een duidelijke impact te maken en binnen hun beperkte rol een gevarieerd personage neer te zetten, vooral Paul Giamatti en Anya Taylor-Joy. Anderen, zoals Kate Mara, Toby Jones en Rose Leslie, doen het beste met wat ze is gegeven, maar krijgen zeer spijtig niet te ruimte om te ontwikkelen en zich te laten zien. Iedereen hier buiten maakt vrijwel geen indruk en verdwijnt in de grote berg doelloze personages.

Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Hindi, Spaans
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626078258

• Gemodificeerd organisme: De wetenschap achter Morgan (19 min)
  • Verwijderde scènes met optioneel audiocommentaar (6 min)
  • Loom met optioneel audiocommentaar (20 min)
  • Trailers (4 min)

Morgan is op deze DVD-uitgave te bekijken in een anamorf 2.39:1 beeldformaat. De film kent een hoog contract en zwartwaarde, waardoor er een gevoel van verhoogde realiteit wordt opgeroepen. Er wordt gebruik gemaakt van zowel grijs-, blauw- als roodtinten, die naarmate de sfeer van Morgan verandert elkaar afwisselen. Dit, naast de scènes die zich buitenshuis (bijvoorbeeld in het bos) afspelen, zorgt voor de nodige variatie. Desalniettemin kan Morgan toch wat eentonig en somber ogen. Alles is zeer gestileerd, wat verschillende mooie shots oplevert. Qua artefacten is er lichte ruis en edge-enhancement te bespeuren. Toch al met al een prima beeldkwaliteit.

Qua geluidskwaliteit op deze DVD-uitgave van Morgan is er weinig te klagen. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. Soms staat het gesproken woord iets te zacht, maar nergens storend. De geluidseffecten zijn niet heel vaak aanwezig, maar wel erg gelaagd. De omgevingsgeluiden via de surroundkanalen hebben eenzelfde gelaagdheid en geven de scènes buitenshuis meer diepte. De geregeld aanwezige muziek is afdoende, maar nergens indrukwekkend.

Het stationaire hoofdmenu geeft toegang tot de film, de verschillende scènes waarin Morgan is opgeknipt en biedt de mogelijkheid om audio en ondertiteling in te stellen. Ook zijn vanuit hier de verschillende extra's die deze DVD-uitgave bevat te bereiken.

Regisseur Luke Scott bespreekt in de loop van de film alle aspecten van de creatie van Morgan, de acteurs, de keuzes voor bepaalde scènes en de omstandigheden waarin gewerkt moest worden. Een vrij intrigerende extra. Het audiocommentaar is ondertiteld in het Nederlands, Engels, Frans en Spaans.

Gemodificeerd organisme: De wetenschap achter Morgan (19 min.)
Een kleine blik op de wetenschappelijke ontwikkelingen die recentelijk gedaan zijn wat te kennen geeft dat het idee van Morgan helemaal niet zo vergezocht is als men zal denken. Een leuke toevoeging.

Verwijderde scènes met optioneel audiocommentaar (6 min.)
Verschillende verwijderde scènes die afzonderlijk en integraal afgespeeld kunnen worden. Luke Scott geeft duidelijke motivatie waarom bepaalde scènes het eindproduct niet gehaald hebben.

Loom met optioneel audiocommentaar (20 min.)
Een zeer gestileerde, door Luke Scott geregisseerde, korte film uit 2012 met Giovanni Ribisi in de hoofdrol. Zeer indringend om naar te kijken en een mooie extra.

Een reeks 4:3 stills van de film, naast een enkele foto waar regisseur Luke Scott aan het werk is. Let op: Spoilers!

Trailers (4 min.)
Teaser- en hoofdtrailer voor Morgan die de beoogde sfeer van de film duidelijk overbrengen.

Wanneer een experiment met genetische manipulatie eindelijk zijn vruchten lijkt af te werken, vertoont het prototype genaamd Morgan opeens ongewenste afwijkingen. Het is aan Lea Weathers om te bepalen of het prototype bestaansrecht heeft of niet. Morgan is een snel, visueel spektakel dat weet te vermaken en vol zit met goede acteurs, maar die veel van zijn potentie niet waar weet te maken. Wat overblijft is een oppervlakkige thriller die ondanks de twists weinigen lang bij zal blijven. Op deze DVD-uitgave kent Morgan een goede beeldkwaliteit en is de audio prima. De uitgebreide en geregeld inhoudelijk sterke extra's zijn een zeer gewenste toevoeging.