Genius

Laurens van der Molen
01-03-2017

7

Genius (DVD)

De flamboyante Thomas Wolfe (Jude Law) heeft zijn manuscript al naar talloze uitgevers gestuurd, maar ontvangt alleen maar afwijzingen. Totdat zijn manuscript bij uitgever Maxwell Perkins (Colin Firth) belandt. Maxwell vertegenwoordigt succesvolle schrijvers als Ernest Hemingway (Guy Pearce) en F. Scott Fitzgerald (Dominic West) en ziet in het chaotische manuscript van meer dan 1000 pagina’s van Wolfe een parel. Hij besluit om samen met Thomas het manuscript te bewerken tot een boek dat geschikt is voor het grote publiek. Tijdens dit proces ontstaat er een sterke vriendschap tussen de twee totaal verschillende mannen, die hun passie voor het geschreven woord delen. Dit tot ongenoegen van Aline Bernstein (Nicole Kidman), de vriendin van Thomas, die steeds minder tijd voor haar heeft. Thomas is een graag geziene gast bij Maxwell, zijn vrouw Louise (Laura Linney) en hun dochters. Maxwell heeft altijd al een zoon gewild en ziet in Thomas de kans om deze wens in vervulling te laten gaan.  De vraag is alleen of de chaotische Thomas in staat is om zo’n relatie te onderhouden.

Genius is gebaseerd op de biografie Max Perkins: Editor of Genius, geschreven door A. Scott Berg en vertelt het verhaal van uitgever Max Perkins en zijn speciale relatie met een aantal van de grootste auteurs uit de Amerikaanse geschiedenis. In Genius wordt gefocust op zijn relatie met schrijver Thomas Wolfe, maar ook zijn relatie met F. Scott Fitzgerald en Ernest Hemingway wordt kort behandeld. Verreweg het beste aan de film is de geweldige cast. Met name Colin Firth en Jude Law spelen hun rol fantastisch en zijn een genot om naar te kijken. Hierdoor vergeef je als kijker regisseur Michael Grandage, waarvan dit de eerste speelfilm is, makkelijker dat hij soms iets te ver afdwaalt van de interessante relatie tussen schrijver en auteur en teveel focust op randzaken als het schrijversblok van F Scott Fitzgerald en het toneelstuk van Aline Bernstein. Er wordt ook net iets te vaak in de tijd gesprongen, waardoor bepaalde gebeurtenissen minder impact hebben. De film is met zijn 104 minuten speelduur zo voorbij en had wel een half uurtje langer mogen duren. Genius geeft een mooi beeld van de flamboyante schrijver Thomas Wolfe en geeft een boeiend kijkje in zijn onstuimige leven. De jaren ’30 worden mooi in beeld gebracht en Wolfe vraagt zich ook terecht af in hoeverre zijn boeken belangrijk zijn in het grotere geheel, waar vele mensen honger lijden en afhankelijk zijn van voedseldepots. Daarnaast is het ook erg interessant om de relatie tussen een auteur en zijn uitgever te zien.  De manier waarop Maxwell Thomas helpt bij het bijschaven van zijn boek werkt erg inspirerend. Genius is een aanrader voor liefhebbers van goede acteerprestaties die van mooie biografische films houden. Ook geeft de film een uniek kijkje in de uitgeverswereld in de jaren ’30. Als dit je als kijker aanspreekt dan is Genius, ondanks de paar kleine minpuntjes, zeker de moeite waard.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2016
Speelduur: 104 min
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033362

Het beeld van de DVD-uitgave van Genius wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is redelijk. De kleuren zijn helaas wat flets en het zwartniveau is net voldoende. Het beeld bevat geen storende compressiefoutjes, maar er is wel een aantal keer moire zichtbaar, met name in de kleding van de personages. De film bevat erg veel close-ups en de gezichten worden hierbij goed in beeld gebracht. Daarnaast bevat de film ook aardig wat mooie shots van New York in de jaren ’30, waarvan de kwaliteit goed is, wat echt toevoegt aan de sfeer. De DVD-uitgave bevat Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Genius bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een erg goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers en worden nooit overstemd door de omgevingsgeluiden, die ook veelvuldig aanwezig zijn. Met name in de drukkere scènes, bijvoorbeeld in de jazzclub, wordt de subwoofer prima gebruikt. De film draait om de karakters en hun dialogen en bevat geen wilde actiescènes, dus de subwoofer heeft niet heel veel te doen. De film bevat een uitstekende instrumentele soundtrack, die erg goed bij de sfeer van de film past. Daarnaast wordt er in een belangrijke scène in een jazzclub live muziek gespeeld, die ook daadwerkelijk helpt bij de ontwikkeling van het karakter van Maxwell. Een uitstekend audiospoor, dat goed bij de film past.

Bij het opstarten van de DVD van Genius kan de kijker kiezen voor Nederlands of Frans. Na deze keuze start de film op met de gekozen ondertiteling. De DVD-uitgave van Genius bevat geen extra’s.

Genius vertelt het verhaal van de relatie tussen de flamboyante auteur Thomas Wolfe en uitgever Maxwell Perkins. Perkins ziet in het ruim 1000 pagina tellende manuscript van Wolfe een parel en besluit samen met hem het manuscript te bewerken tot een  boek  geschikt voor het grote publiek. Al snel ontstaat er een speciale vriendschap tussen de twee totaal verschillende mannen. Verreweg het best aan Genius zijn de acteerprestaties van Colin Firth en Jude Law. De twee zorgen ervoor dat de kijker de kleine minpuntjes over het hoofd kan zien. De DVD-uitgave van Genius heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s. Liefhebbers van goede acteerprestaties kunnen Genius met een gerust hart een kans geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Films.