Captain Fantastic

27-02-2017

8.2

Captain Fantastic (Blu-ray)

Waar het bij veel mensen enkel een droom blijft, hebben Ben (Viggo Mortensen) en Leslie Cash (Trin Miller) er lang geleden voor gekozen om met hun gezin buiten de 'gevestigde samenleving' een leven op te bouwen. In de bossen leren ze hun zes kinderen Bo (George Mackay), Kielyr (Samantha Isler), Vespyr (Annalise Basso), Rellian (Nicholas Hamilton), Zaja (Shree Crooks) en Nai (Charlie Shotwell) echt belangrijke dingen zoals jagen, sport en filosofie. Een manier om niet op te gaan in de gecommercialiseerde wereld waar het enkel gaat om uiterlijk en geld. Wanneer Leslie dusdanig ziek wordt dat ze moet worden opgenomen, neemt Ben de taak op zich de kinderen alleen op te voeden. Niet veel later wordt hij geconfronteerd met enkele keiharde realiteiten, waaronder de vraag wie er daadwerkelijk baat heeft bij een leven buiten alle conventies.

Captain Fantastic is een semi-autobiografische film van schrijver/regisseur Matt Ross en een prachtige tragikomedie die zowel op je lachspieren werkt als aan je hartsnaren trekt. Het verhaal is simpel, maar stelt verschillende diepgaande vragen; wat doe je uit liefde voor een ander, wat is de kern van iemands bestaan als je alle opsmuk weghaalt en hoeveel opsmuk is er toch nodig om niet als 'freak' bestempeld te worden in de huidige maatschappij? Wanneer laat je iemand gaan? Hierbuiten is Captain Fantastic vooral een heel menselijk drama waarbij de liefde binnen het gezin en later binnen de gehele familie centraal staat en op mooie wijze wordt uitgediept. De meeste motivaties zijn niet zwart-wit en daarom zeer herkenbaar. Je doet wat je het beste lijkt op het moment, ondanks de consequenties. Hier en daar komen sommige plotontwikkelingen iets te geforceerd over, maar dit is nergens storend. De humor van Captain Fantastic komt vooral uit het rebelse karakter van Ben en zijn kinderen; ze zeggen waar het op staat en handelen vanuit duidelijke overtuigingen. De momenten waarop dit direct tegenover een gechargeerde versie van de huidige samenleving wordt gezet, levert dit leuke momenten op. Geen huisje is te heilig.

Hoewel Captain Fantastic zowel een 'coming-of-age'-film vanuit de ogen van George Mackay of een ensemblefilm te noemen is, wordt hij toch gedragen door de immer briljante Viggo Mortensen. Alle interacties gaan via hem, wat Mortensen de kans geeft een breed scala aan emoties te tonen en hem terecht nominaties voor een Golden Globe en Oscar heeft opgeleverd. De spagaten waar hij zich in wringt om alles in controle te blijven hangen en het besef dat het soms iets te veel is of zijn keuzes niet de beste zijn, maken een blijvende indruk. Hoogtepunt is de interactie van Mortensen met Frank Langella, die op zijn beurt een op het oog ongenadige bruut speelt maar onderhuids veel pijn met zich meedraagt en enkel het beste met iedereen voor heeft. Alle kind-acteurs spelen zeer natuurlijk en hebben voor het grootste deel ook echt een eigen personage. George MacKay komt soms wat ongemakkelijk over waarbij het de vraag is hoeveel hiervan intentioneel is.

Captain Fantastic is innemend, persoonlijk en aangrijpend die zoals elke goede film een traan, een lach en een boodschap weet te brengen. Een film die bijblijft en misschien zelfs verandering teweeg kan brengen. Kijken dus.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083115957

De Blu-ray Disc-uitgave van Captain Fantastic heeft de originele beeldverhouding van 2.40:1. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De film springt voor het grootste deel van het scherm af. Door het hoge contrast komen alle kleuren goed naar voeren in deze zeer kleurrijke productie. Er is door het hoge contrast sprake van een hoge zwartwaarde, maar af en toe ook een wat fletse beelden. Captain Fantastic oogt heel scherp en zit vol detail, zo ook in de schaduwen en achtergronden. Geregeld wordt er mooi gespeeld met de belichting, die voornamelijk bestaat uit natuurlijk licht. Hier is wat ruis te bespeuren, maar hierbuiten is de film vrij van artefacten.

Captain Fantastic kent op deze BD-uitgave zowel een Engels- als Franstalig DTS-HD Master Audio 5.1 track (24-bit/48kHz). Hier zal het eerstgenoemde, oorspronkelijke track beoordeeld worden.

De film kent veel dialogen, die scherp en helder via het middenkanaal te horen zijn, ook bij de iets drukkere scènes. Een groot pluspunt uit de film is het moment waarop de leden van het gezin één voor één beginnen met zingen van Guns and Roses' Sweet Child of Mine en de stemmen prachtig samenkomen. De omgevingsgeluiden zijn de absolute ster van deze BD-uitgave, die via de surroundkanalen kijkers in de film houden door resoluut aanwezige en gelaagde geluiden. Het komt de sfeer van Captain Fantastic erg ten goede. De geluidseffecten zijn iets minder gelaagd, maar zeker afdoende.

Bij het afspelen van deze BD-uitgave van Captain Fantastic is er de keuze voor Nederlands- of Franstalige ondertiteling, waarna de film gelijk begint af te spelen. Wanneer men via de BD-afstandsbediening naar het hoofdmenu gaat, is hier de enige aanwezige extra af te spelen.

Trailer (2 min.)
Een trailer die de sfeer en boodschap van Captain Fantastic er goed weet over te brengen.

Ben en Leslie hebben met hun zes kinderen een leven opgebouwd buiten de verdorven, door opsmuk vervuilde samenleving. Wanneer Ben door de harde realiteit alleen achterblijft, wordt hij toch gedwongen die vervuilde samenleving nogmaals te betreden, dit maal samen met zijn kinderen. Captain Fantastic vertelt een ontroerend en persoonlijk drama waarbij humor, grofheid en filosofische vraagstukken niet worden geschuwd. Dit resulteert in een niet perfecte, maar zeer solide film die zeker impact weet te maken. Qua beeldkwaliteit is er niets te klagen. Ook het geluids is op deze BD-uitgave prima. De extra's zijn helaas miniem. Een regelrechte aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.