Don't Breathe

Laurens van der Molen
10-03-2017

8.2

Don't Breathe (Blu-ray)

De vader van Alex (Dylan Minnette) werkt bij een bedrijf voor het beveiligen van huizen. Omdat Alex graag een beter leven voor zichzelf wil, gebruikt hij stiekem zijn vaders sleutels om in te breken bij de klanten van zijn vader. Hij doet dit samen met Rocky (Jane Levy), die hij erg leuk vindt, en haar vriend Money (Daniel Zovatto). Wanneer Money een tip krijgt van zijn heler dat er een oude blinde man (Stephen Lang) in een verlaten wijk woont die een grote schadeuitkering heeft gekregen na het overlijden van zijn dochter, besluiten de drie dit geld te stelen, zodat ze daarna nooit meer hoeven in te breken. Wat een makkelijke klus leek, wordt echter een stuk moeilijker wanneer blijkt dat de blinde man door heeft dat de jongeren in zijn huis zijn en alle uitgangen afsluit. Het kat-en-muisspel is begonnen, maar wie is wie?

Don’t Breathe is een redelijk frisse wind in het horror-/thrillergenre, die het bekende verhaal net wat anders aanvliegt door het ook te benaderen door de ogen van de inbrekers en niet alleen het slachtoffer. Doordat de karakters van de inbrekers al aan het begin van de film uitgewerkt zijn, ben je als kijker constant aan het twijfelen voor wie je nou eigenlijk bent. Don’t Breathe bevat een aantal sterke verrassingen die je als kijker niet aan ziet komen, maar waar wel subtiele hints voor waren eerder in de film. Hierdoor voelen de verrassingen niet goedkoop en vergezocht. De film begint rustig, maar vanaf het moment dat Alex, Rocky en Money het huis van de blinde man binnendringen zit je als kijker op het puntje van je stoel. Het lukt regisseur Fede Alvarez, die eerder de remake van Evil Dead maakte, om deze spanning tot het einde van de film vast te houden.  Hoewel de film erg spannend is, bevat deze niet veel gore zoals sommige films (bijvoorbeeld Saw of Texas Chainsaw Massacre) in het genre. Dit maakt Don’t Breathe niet minder spannend, maar wel toegankelijker voor een groter publiek. De acteurs uit Don’t Breathe zijn allemaal niet megabekend en  hebben vooral veel tv-series op hun naam staan, maar dit neemt niet weg dat ze hun rollen prima neerzetten. Er is geen enkel moment dat je de karakters niet gelooft of dat je als kijker uit het verhaal wordt gehaald door slechte acteerprestaties. Stephen Lang, de bekendste acteur van de cast die eerder in films als Conan en Avatar te zien was, speelt de rol van de blinde man (zijn karakter krijgt geen naam). Hij zet een zeer angstaanjagend personage neer met wie je als kijker medelijden hebt, maar tegelijkertijd ook bang van wordt. Als kijker kan je Don’t Breathe het beste zien met zo min mogelijk voorkennis, zodat de twists in de film ook daadwerkelijk verrassingen zijn. Iedereen die zin heeft in een spannende horror-/thrillerfilm met niet te veel gore kan Don’t Breathe zeker een kans geven.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Engels
  • DTS-HD 5.1 - Duits
  • DTS-HD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609607642

• No Escape
  • Man in The Dark
  • Meet the Cast
  • Creating the Creepy House
  • The Sound of Horror

De Blu-ray Disc-uitgave van Don’t Breathe heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080/24p-resolutie. De beeldkwaliteit is uitstekend. Het is een erg donkere film, waarvan het grootste deel zich afspeelt in het donkere huis van de blinde man. Maar door het uitstekende detail- en zwartniveau is alles perfect te volgen. Ook de kleuren zijn mooi natuurlijk, wat bijvoorbeeld erg goed te zien is in de gezichten van de personages. De details zijn prachtig en de oplettende kijker kan dan ook veel extra details in het huis vinden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kleine beschadigingen aan de tv van de blinde man. Iets waar hij natuurlijk geen last van heeft, omdat hij blind is. De transfer bevat tenslotte geen storende beeldfouten. Don’t Breathe bevat optionele Nederlandse ondertiteling die onderin het beeld wordt weergegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van Don’t Breathe bevat een Engelstalige, Franse en Duitse DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. Voor deze recensie is de Engelstalige track gebruikt en deze is van een uitstekende kwaliteit. Een belangrijk onderdeel van de film Don´t Breathe is de instrumentale soundtrack, die de spanning perfect opbouwt. Deze wordt perfect gepresenteerd. De dialogen zijn altijd goed te volgen door de daarvoor bestemde speakers, ook wanneer er wordt gefluisterd of als er harde omgevingsgeluiden zijn. De omgevingsgeluiden voegen veel aan de sfeer toe en zijn soms subtiel te horen en soms zeer indringend aanwezig, net wat de film verlangt. Een uitstekende geluidstrack.

De Blu-ray Disc-uitgave van Don´t Breathe begint met een aantal promotietrailers en laat de kijker vervolgens vanuit een interactief menu kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s.

No Escape (3 min.)
De crew bespreekt de belangrijkste locatie van de film, het huis van de blinde man. Erg interessant, met name om te horen voor welke belichting is gekozen.

Man in The Dark (3 min.)
Stephen Lang en de rest van de cast bespreken het karakter de blinde man en zijn motivatie om te doen wat hij doet. Interessant voor een keertje, maar het is wel belangrijk dat de kijker eerst de film ziet.

Meet the Cast (4 min.)
Korte stukjes over de verschillende personages en hun beweegredenen in de film. Leuk voor een keertje.

Creating the creepy house (4 min.)
De crew over het huis van de blinde man. Wat vooral interessant is om te zien, is dat alles in het huis is opgenomen is op set en dat daar het volledige huis is nagebouwd. De scènes rondom het huis zijn wel allemaal op locatie opgenomen.

The Sound of Horror (2 min.)
Een aantal mensen aan het woord over de instrumentale soundtrack. Leuk om te zien dat de soundtrack is gemaakt met instrumenten in en rondom het huis, zoals bijvoorbeeld blikjes en hout.

Deleted Scenes (15 min.)
Acht deleted scenes die kunnen worden bekeken met en zonder audiocommentaar van de regisseur. Vooral het audiocommentaar is leuk, omdat je daarin mee wordt genomen met de beweegredenen van de regisseur. De scènes zijn leuk om te zien, maar passen inderdaad niet in het verhaal van de uiteindelijke film.

Het audiocommentaar met de regisseur Fede Alverez, schrijver Rodo Sayagues en acteur Stephen Lang. Een leuk en informatief audiocommentaar. Zeker voor liefhebbers van de film een absolute aanrader. Leuk is dat het commentaar ook Nederlands ondertiteld is.

In Don´t Breathe breken drie jongeren in bij een oude blinde man, die na het verongelukken van zijn dochter een schadeuitkering heeft ontvangen. De jongeren verwachten een makkelijke prooi, maar eenmaal in het huis aangekomen, blijkt niets minder waar. Don´t Breathe is een verfrissende film in het horrorgenre, die geen gore nodig heeft om een uitermate spannend verhaal over te brengen. De cast is uitstekend en de film is vanaf het moment dat de jongeren het huis binnengaan erg spannend. Don´t Breathe bevat een aantal sterke plottwisten, die voor de oplettende kijker niet uit het niets komen. De Blu-ray Disc-uitgave van Don’t Breathe is uitstekend met een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook bevat de Blu-ray Disc-uitgave een flink aantal extra’s waarbij met name het audiocommentaar zeker de moeite waard is. Don’t Breathe is dan ook een aanrader voor liefhebbers van een goede horror-/thrillerfilm.