Layla M.

Laurens van der Molen
10-04-2017

7.5

Layla M. (DVD)

De Amsterdamse Layla (Nora El Koussour) is van Marokkaanse afkomst. Ze zit in haar eindexamenjaar van het VWO en haar ouders zijn erg liberaal. Toch lijkt Layla wat te missen en begint ze zich steeds meer af te zetten tegen Nederland. Ze vind het beeld dat wordt geschetst over het Islamitische geloof te negatief en voelt zich om de haverklap gediscrimineerd. Ook is ze het niet eens met een boerkaverbod en ze besluit om samen met andere geradicaliseerde jongeren te protesteren. Dit tot groot ongenoegen van haar ouders. Layla wordt verliefd op de geradicaliseerde jongen Abdel (Ilias Addab) en besluit samen met hem naar het Midden-Oosten te vertrekken om daar een beter leven op te bouwen.

Layla M. is de nieuwste film van Mijke de Jong die eerder films maakte als Het zusje van Katja en Joy. Net als bij deze films behandelt ze een lastig onderwerp, in dit geval radicalisering van jongeren, door het persoonlijke verhaal te vertellen van één persoon. Dit zorgt ervoor dat het onderwerp een stuk toegankelijker is. Het karakter van Layla wordt gespeeld door nieuwkomer Nora El Koussour. Dit doet ze erg natuurlijk en overtuigend.  Het is pijnlijk om te zien hoe ze steeds verder afglijdt en steeds de verkeerde keuzes maakt. Je hebt erg met haar ouders en broertje te doen, die er duidelijk wel wat van willen maken in Nederland. Het contrast tussen Nederland en het Midden-Oosten is erg goed weergegeven. Er zijn een aantal instanties in Nederland waarbij je ziet waar de frustratie van Layla vandaan komt en ook de methode van Abdel om Layla steeds meer te laten radicaliseren wordt goed in beeld gebracht. Als een ware loverboy zorgt hij ervoor dat ze steeds verder afstand neemt van haar ouders en beste vriendin. De tweede helft van de film speelt zich af in het Midden-Oosten en geeft een mooi beeld van het leven dat een Nederlandse vrouw te wachten staat op het moment dat ze daarheen afreist om zich aan te sluiten bij IS. De gelijke rechten waar Layla in Nederland aan gewend is, raakt  ze in één klap kwijt. Layla M. is een erg interessante en mooi gemaakte film die eigenlijk zou moeten worden getoond aan jongeren die twijfelen aan hun loyaliteit aan Nederland. Na het zien van de film zullen ze zich wel twee keer bedenken voordat ze zich aan sluiten bij IS. Helaas is de waarheid dat deze jongeren deze film nooit te zien zullen krijgen en de film vooral zal worden bekeken door liefhebbers van arthouse-films. Voor deze kijkers is het vooral een kijkje in een wereld waar lang niet genoeg van bekend is.

Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Cinemien
EAN: 8717249484028

De DVD-uitgave van Layla M. heeft een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn prima. Ook het zwartniveau is goed. De kleuren zijn mooi vol.  De film bevat veel mooie beelden van Nederland en het Midden-Oosten. De film bevat Nederlandse ondertiteling voor de Arabische dialogen en deze is goed leesbaar onderin het beeld.

De DVD-uitgave van Layla M. bevat een Nederlandse/ Arabische Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de verschillende speakers, dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog. De subwoofer wordt gebruikt waar nodig, maar heeft geen grote rol. De film bevat veel Arabische muziek, die goed bij de sfeer past en op de juiste momenten in wordt gezet. Een uitstekende geluidstrack.

De DVD-uitgave van  Layla M. begint met een statisch menu waar kan worden gekozen om de film af te spelen, de ondertiteling te kiezen of de promotietrailers af te spelen. De DVD-uitgave van Layla M. bevat helaas geen extra’s.

De jonge Layla woont in Amsterdam met haar Marokkaanse ouders. Haar ouders zijn erg liberaal, maar Layla radicaliseert steeds meer en wordt verliefd op de geradicaliseerde jongen Abdel, met wie ze samen naar het Midden-Oosten vertrekt. Layla M. is een interessante film, die door middel van een persoonlijk verhaal een groter maatschappelijk probleem laat zien. Nieuwkomer Nora El Koussour, die Layla speelt, doet het erg goed en neemt de kijker mee met een meisje dat steeds verder afglijdt. Regisseur Mijke de Jong laat beide kanten van het verhaal zien en het zou dan ook goed zijn als twijfelende jongeren deze film zouden bekijken. Dit zal waarschijnlijk niet gebeuren en de film zal vooral worden bekeken door arthouse-liefhebbers. Deze zullen echter een mooi kijkje krijgen in een wereld waar nog genoeg vragen over zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cinemien.