Vaiana

19-04-2017

8.9

Vaiana (Blu-ray)

Vaiana (Auli’i Cravalho) is de dochter van een Polynesisch stamhoofd (Temuera Morrison). Haar vader is ervan overtuigd dat het voor iedereen het veiligst is om op hun eiland te blijven, maar Vaiana heeft vanaf dat ze klein was al de behoefte om de wijde wereld in te trekken. Daarnaast heeft ze een band met de zee, die naar haar lijkt te luisteren en haar helpt met dingen. Wanneer haar eiland in gevaar is en de enige persoon die het eiland kan redden de halfgod Maui (Dwayne ‘The Rock’ Johnson)  is, besluit Vaiana op zoek te gaan naar de halfgod om hem om hulp te vragen. Samen moeten ze het hart van de godin Te Fiti terugbrengen om ervoor te zorgen dat de duisternis weer verdwijnt.

De nieuwste Disney-film heet in Amerika Moana, maar in Europa heeft de film de titel Vaiana gekregen. Disney heeft hiervoor gekozen omdat er een Europees bedrijf is met de naam Moana en Disney geen zin had in problemen met copyright. Vaiana is de 56ste Disney classic en is geregisseerd door Ron Clements en John Musker, die o.a verantwoordelijk waren voor klassiekers als The Little Mermaid en Aladdin. Zoals we van Disney gewend zijn, ziet de film er prachtig uit. De kleuren zijn mooi vol, de karakters bevatten veel details en de achtergronden zijn niet van echt te onderscheiden. Ook qua muziek zit het helemaal goed met Vaiana. Niet verwonderlijk als je je bedenkt dat de muziek is verzorgd door Lin Manuel Miranda, de man die de meest populaire musical van dit moment, Hamilton, op zijn naam heeft staan. Met name het terugkerende nummer van Vaiana is erg mooi, maar ook het nummer van Maui is zeker een hoogtepunt. De stemacteurs doen het erg goed. Dwayne ‘The Rock’ Johnson steelt de show als Maui, maar nieuwkomer Auli’i Cravalho die de stem van Vaiana voor haar rekening neemt, doet niet voor hem onder. Zoals we gewend zijn van Disney heeft de heldin in deze film niet één maar twee schattige dierlijke sidekicks die voor de vrolijke noot zorgen. Met name de haan Hei Hei zorgt voor een aantal komische momenten. Vaiana is wel een typische Disney-film, die zich grotendeels aan de Disney-formule houdt. Dit realiseert Disney zich echter ook  en met dit gegeven maken ze een van de leukste grappen van de film. Vaiana is opnieuw een erg sterke Disney-titel, die ervoor zorgt dat de trend van sterke animatiefilms na RapunzelWreck it RalphFrozenBig Hero 6 en Zootropolis door is gezet. Vaiana is een aanrader voor jong en oud en een must-see voor elke Disney-liefhebber.

Genre: Animatie, Avontuur, Familie, Komedie
Jaar: 2016
Speelduur: 107 min
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Uitgever: Walt Disney Company Benelux
EAN: 8717418498634

• Korte bioscoopfilm: Inner Workings
  • Maui min-movie: gaan vissen
  • Stemmen van de eilanden
  • Wat je niet wist over: Ron, John, Auli’i
  • Eilandmode
  • De elementen van…
  • They know the way: de muziek voor Vaiana
  • Niet gebruikte song: “Warrior Face”
  • Vissen naar “Easter eggs”
  • Niet-gebruikte scènes
  • “How far i’ll go” uitgevoerd door Alessia C
  • “How far i’ll go” wereldwijd

De Blu-ray Disc-uitgave van Vaiana heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Digitale animatiefilms hebben vaak al als voordeel dat de kwaliteit uit de computer komt. Hierdoor is het doorgaans goed tot zeer goed. Vaiana voldoet aan deze hoge verwachtingen en overtreft ze daarna ruimschoots. Veel beter dan dit wordt het niet. Het helpt daarbij dat de film zich afspeelt in een tropische omgeving. Hierdoor zijn de beelden heel helder en kleurrijk. De kleuren spatten van je scherm en zelfs de kleinste details zijn uitstekend zichtbaar. Dit is een transfer van wereldformaat. Een van de beste op BD en misschien wel de beste in het animatiegenre. Simpelweg perfect.

Vaiana wordt ondersteund door een Engelstalige DTS-HD Master 7.1-track (24-bit/48khz). Ook op de kwaliteit van het geluid zijn geen concessies gedaan. Het klinkt als één grote streling voor de oren. De hele mix aan geluiden wordt goed gepositioneerd in het geluidsbeeld. Dialogen krijgen de vereiste prioriteit. De muziek vult dit aan en de omgevingseffecten erbij maken het geheel tot meer dan som der delen. De track is goed in balans en alle onderdelen werken goed samen. Van defecten is er geen sprake. Ook het geluid op deze BD-uitgave krijgt van ons niets minder dan de volle punten. Voor de liefhebber is natuurlijk ook de Nederlandse vertaling inbegrepen, zowel in Dolby Digital (Vlaams) als DTS (Nederlands) formaat.

Vanuit het hoofdmenu zijn een drietal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder nader omschreven. De beeldkwaliteit is in HD, de audio is Dolby Digital 2.0 (384 kb/s) en de extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Korte bioscoopfilm: Inner Workings (7 min.)
Na een korte introductie kun je hier een korte film kijken. Deze staat verder los van de hoofdfilm, maar is een extraatje van de makers. Een mooie voortzetting van de traditie die bij Pixar is begonnen.

Maui min-movie: gaan vissen (2 min.)
Een korte animatie waarin we zien dat het voor Maui nog niet zo makkelijk is om vissen te vangen.

Stemmen van de eilanden (31 min.)
De filmmakers zijn naar de eilanden in de Stille Oceaan geweest. Hier vertellen ze hoe deze ervaring voor hen is geweest en wat daarvan de betekenis is geweest voor het maken van de film.

Wat je niet wist over: Ron, John, Auli’i (4min.)
Je komt hier wat triviale feitjes te weten over cast en crew. Bijvoorbeeld hun gewoonten, favoriete eten, favoriete attractie in Disneyland en nog veel meer.

Eilandmode (5 min.)
Als je geïnteresseerd bent in hoe men de kostuums voor de film heeft bedacht, dan ben je hier aan het juiste adres.

De elementen van… (14 min.)
Deze extra bevat eigenlijk 4 delen. Er wordt steeds omschreven hoe de animatie van een bepaald element is gedaan. Het betreft achtereenvolgens: het maken van mini-maui, het animeren van water, lava en haar.

They know the way: de muziek voor Vaiana (13 min.)
Hier wordt echt even de tijd genomen om dieper in te gaan op de muziek die in de film gebruikt wordt.

Niet gebruikte song: “Warrior Face” (4 min.)
Deze wordt voorafgegaan door een introductie van songwriter Lin-Manuel Miranda. Er wordt wat ruwe animatie getoond om beelden te hebben waarmee het nummer kan worden ondersteund.

Vissen naar “Easter eggs” (3 min.)
Je komt meer te weten over sommige van de geheimen van de film.

Niet-gebruikte scènes (26 min.)
Hier is maar liefst een klein half uur aan verwijderde scènes te zien. Dat is inclusief een optioneel inleidend commentaar door de regisseurs John Musker en Ron Clements. Het gaat in totaal om zeven verwijderde scènes.

“How far i’ll go” uitgevoerd door Alessia Cara (3 min.)
Een muziekvideo.

“How far i’ll go” wereldwijd (3 min.)
Hetzelfde nummer als hierboven, maar dan gezongen in meerdere talen, waarbij de overgangen naadloos verwerkt zijn. Inventief!

De regisseurs hebben dit commentaar ingesproken en bespreken allerlei aspecten rondom het maken van de film. Een must voor wie nog meer en meer diepgaande informatie wil. En daarvoor de tijd wil nemen.

Vaiana is de dochter van een Polynesisch stamhoofd. Haar vader is ervan overtuigd dat het voor iedereen het veiligst is om op hun eiland te blijven, maar Vaiana heeft vanaf dat ze klein was al de behoefte om de wijde wereld in te trekken. Als het voortbestaan van haar eiland in gevaar komt, vertrekt ze op een queeste om dat te redden. Vaiana is opnieuw een erg sterke Disney-titel, die ervoor zorgt dat de trend van sterke animatiefilms door is gezet. Vaiana is een aanrader voor jong en oud en een must-see voor elke Disney-liefhebber. De BD-uitgave is heel compleet. De beeld- en geluidskwaliteit behoort tot het beste dat we tot nu toe gezien hebben op het medium. En daarnaast is er een heel compleet pakket aan extra’s te vinden. Een prima aankoop dus!