Echte Vermeer, Een

24-04-2017

8

Echte Vermeer, Een (DVD)

Han van Meegeren (Jeroen Spitzenberger) is een talentvol schilder, maar hij wordt in kunstkringen nogal verguisd. Vooral kunstcriticus Abraham Bredius (Porgy Franssen) doet minachtend over het werk van Van Meegeren. Iemand die het talent van Van Meegeren wel weet te waarderen is kunsthandelaar Theo van der Pas (Roeland Fernhout). Hij vindt dat het werk van de schilder veel overeenkomsten vertoond met de Oude Meesters en dan met name dat van Johannes Vermeer. Als de mooie Jólanka Lakatos (Lize Feryn) ten tonele verschijnt is Van Meegeren direct verliefd, maar zij blijkt de vrouw van Bredius te zijn. Dat weerhoudt Van Meegeren er niet van om avances te maken, waardoor een jaloerse Bredius de schilder nog meer belachelijk maakt. Van Meegeren besluit om met hulp van Van der Pas het roer rigoureus om te gooien en wil een ‘nieuwe’ Vermeer schilderen, om zo de kunstwereld op z’n kop te zetten. Dat hij er daarbij financieel ook niet op achteruit gaat is mooi meegenomen. De consequenties van zijn werk kan hij op dat moment echter nog niet overzien.

Han van Meegeren is een illuster figuur in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Hij werd bekend als vervalser van oude meesters. Hij schilderde geen bestaande kunstwerken na, maar creëerde 'nieuwe' werken van vermaarde schilders als Johannes Vermeer. Hij deed dit in eerste instantie om aan te tonen dat kunstcritici onwetend zouden zijn. Hij verachtte kunstcritici en met name Abraham Bredius, die hem een paar keer publiekelijk heeft gekleineerd. Na de oorlog werd Van Meegeren verdacht van collaboratie met de Duitsers en werd gearresteerd. Daar begint de film Een Echte Vermeer, dat daarna terugkijkt op het leven van de meestervervalser. De subtitel van Een Echte Vermeer is "Een bijna-waargebeurd verhaal". Dit maakt direct duidelijk dat regisseur Rudolf van den Berg (Tirza, Süskind) behoorlijk wat dichterlijke vrijheid heeft genomen om het verhaal van Han van Meegeren te vertellen. Van den Berg vertelt zijn verhaal op indrukwekkende wijze, waarin hij voortdurend heen en weer springt in tijd. Het 'heden' betreft het moment dat Van Meegeren voor de rechter moet verschijnen wegens vermeend landverraad. Tussendoor zien we de kunstenaar in de jaren '20, wanneer hij zich miskent voelt in de heersende kunstkringen, als jong beginnend kunstenaar en in de oorlog, wanneer hij zijn schilderijen als echte Vermeers aan de Duitsers verkoopt. Deze complexe tijdstructuur zorgt wel af en toe voor een plotfoutje, maar over het algemeen zit het verhaal ingenieus in elkaar. Met Jeroen Spitzenberger (Alles is Liefde, Süskind) is de perfecte acteur gevonden om in de huid van Han van Meegeren te kruipen. Deze inmiddels ervaren acteur weet van de schilder in elke periode van diens leven een geloofwaardig karakter te maken. Dat de make-up er daarbij soms wat knullig uitziet doet daar weinig aan af. Lize Feryn is niet alleen mooi, maar ook intrigerend als de vrouw van Bredius waar Van Meegeren een verhouding mee krijgt. De film focust wat lang op deze relatie, waardoor de aandacht wat dreigt te verslappen, maar Van den Berg pakt daarna de draad weer goed op met een belangrijke periode uit het leven van de vervalser: de oorlogstijd. Van Meegeren verkoopt zijn schilderijen als echte Vermeers aan de Duitsers, voor heel veel geld. En dat kost hem juist de kop, want het wordt gezien als heulen met de vijand. Wat moet hij dan doen? Zijn eer hooghouden of uiteindelijk toch toegeven dat hij de maker is van de schilderijen? Maar kan dat hem zijn leven redden?
Een Echte Vermeer is een boeiend relaas van een bijzondere persoonlijkheid in de kunstwereld. Ook al staat Van Meegeren bekend als vervalser, hij wordt wel degelijk gezien als een artiest. En dat zegt deze film ook. Het is geen verhaal van een loser, maar juist van een man die de kwaliteiten had om prachtige schilderijen te maken. Of je het met de mans motieven eens moet zijn valt over te discussiëren, maar wees eens eerlijk, wie had er anders ooit van Han van Meegeren gehoord?

Genre: Biografie, Drama, Romantiek
Jaar: 2016
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083117760

Een Echte Vermeer heeft op DVD een anamorf beeldformaat van 1.85:1. Visueel is Een Echte Vermeer erg mooi gemaakt. De schilderachtige beelden hebben prachtig licht, a la Vermeer zelf, en ook de aankleding is doeltreffend. Zo'n mooi beeld verdient een mooie beeldtransfer en dat is op deze DVD goed geslaagd. De film is digitaal opgenomen, maar heeft wel een mooi filmische uitstraling. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn prima. Een enkele keer is wat lichte posterisatie in de achtergrond waarneembaar, maar voor de rest ontbreken vervelende artefacten. Een heel mooie beeldtransfer, die op DVD prima overkomt.

Er staat alleen een Nederlandstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack op de DVD van Een Echte Vermeer. Het geluid van de film steekt prima in elkaar, met prima verstaanbare dialogen, mooie omgevingsgeluiden en prachtige muziek. De omgevingsgeluiden hadden wel iets harder in de mix mogen staan. Sommige geluidseffecten staan wat dicht op de voorgrond, maar dat gaat om incidentele gevallen. Er wordt gebruik gemaakt van de surroundkanalen, maar toch ligt de nadruk wat veel op de voorste kanalen. Het LFE-kanaal wordt een enkele keer actief, maar een grote rol speelt het niet. Een prima en vooral sfeervolle geluidstrack.

De DVD heeft een statisch menu waar je instellingen voor de (Engelse) ondertiteling of een hoofdstuk kunt selecteren. Kies je overigens niet voor Engelse ondertiteling, dan wordt de Nederlandse ondertiteling gekozen, die bij enkele scènes in de Italiaanse taal wordt vertoond. Deze DVD-uitgave heeft alleen een trailer als extra.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die in twee minuten heel goed aangeeft wat de kern van de film is.

Schilder Han van Meegeren heeft zeker talent, maar dat wordt niet door iedereen erkend. Vooral kunstcriticus Abraham Bredius doet minachtend over het werk van Van Meegeren. Dat hij een verhouding krijgt met Bredius’ vrouw helpt ook niet. Het zet Van Meegeren wel aan om iets heel bijzonders te gaan doen: het schilderen van ‘onbekend’ werk van de oude meester Johannes Vermeer. Een Echte Vermeer is een deels op waarheid, deels een fictieverhaal rond meestervervalser Han van Meegeren. De film zit qua verhaallijn erg mooi in elkaar en ook visueel is het prachtig. Regisseur Rudolf van den Berg erkent het talent van Van Meegeren wel, wiens werk inmiddels veel geld waard is. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar mist noemenswaardige extra’s. Terwijl er toch behoorlijk wat materiaal voor extra’s voorhanden moet zijn als je de Facebookpagina van de film bekijkt. Een Blu-ray Disc-release is helaas niet uitgebracht.