Jeuk - Serie 4

Laurens van der Molen
29-05-2017

8

Jeuk - Serie 4 (DVD)

Thomas (Thomas Acda) en Peter (Peter Heerschop) hebben samen een bedrijf dat zich bezighoudt met het maken van filmscripts en tv-formats. Thomas heeft een relatie met Jelka (Jelka van Houten) en Peter met Rosa (Rosa Reuten). Net als in vorige seizoenen komen de twee stellen in zeer gênante en pijnlijke situaties terecht. Zo laten Thomas en Peter samen met Jan Kooiman hun ballen onderzoeken op teelbalkanker en gaan Jelka en Thomas samen bij een amateurtoneelvereniging. Ondertussen proberen Thomas en Jelka hun eerste kindje te krijgen en neemt Peter juist een pauze in zijn relatie met Rosa. Maar wat er ook gebeurt, de heren steunen elkaar.

De serie Jeuk zit alweer in zijn vierde seizoen. De serie debuteerde in 2014 en heeft sindsdien elk jaar een nieuw seizoen gekregen. Ook deze vierde serie bestaat uit tien aflevering en volgt het fictieve leven van Thomas, Peter, Jelka en Rosa. Vooral Thomas staat centraal en ook dit seizoen maakt hij weer de meest absurde en pijnlijke dingen mee, die tegelijkertijd ook erg herkenbaar zijn. Jeuk is gebaseerd op de Deense serie Klovn (Clown). Hiervan heeft Jeuk ook de introtune Tati Frutti van Eric Gemsa en Bernard Rabaud overgenomen. De serie is deels gescript en deels geïmproviseerd. Dit is goed te zien en levert erg leuke momenten op. Thomas en Peter hebben een goede chemie en de botheid van Peter gaat goed samen met de zachtaardigheid van Thomas. Ook Jelka en Thomas hebben een goede chemie en je zou zo geloven dat ze in het echte leven ook een stel zijn. Ook voor dit seizoen is er weer een blik aan bekende Nederlanders opengetrokken voor gastrollen. Ook zij spelen allemaal een uitvergrote versie van zichzelf. Vooral de uitzendingen met Jan Kooiman en Gijs Staverman zijn erg leuk gedaan. Goed van de acteurs dat ze zo met zichzelf kunnen lachen. Jeuk is een unieke serie in het vaak toch wat flauwe Nederlandse komedielandschap. Thomas Acda en Peter Heerschop hebben zelf ook aangegeven dat ze de serie het leukste acteerwerk vinden dat ze ooit hebben gedaan en dit is er aan af te zien. Seizoen 4 mag dan meer van hetzelfde zijn, dat is in dit geval alleen maar een pluspunt. Aanrader voor iedereen die zin heeft in een verfrissende komedie. Dit vierde seizoen is prima te kijken zonder de eerdere seizoenen gezien te hebben, maar  de serie van het begin af aan kijken, voegt wel subtiele grapjes toe.

Genre: Komedie, Televisie
Speelduur: 250 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344758468

De DVD-uitgave van het vierde seizoen van Jeuk heeft een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn goed. Dit geldt ook voor het schaduwdetail en het zwartniveau. De kleuren zijn mooi vol. Er wordt veel gebruik gemaakt van close-ups tijdens de vele dialogen en deze zien er allemaal prima uit. De serie draait vooral om de dialogen, maar bevat ook een aantal mooie locaties, zoals de binnenstad van Amsterdam en een plattelandsdorpje. Ook deze zien er goed uit.

De DVD-uitgave van het vierde seizoen van Jeuk bevat een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) Nederlandse geluidstrack. Hoewel een 5.1-track zeker niet had misstaan, is de track wel van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan, ook op het moment dat de omgevingsgeluiden te horen zijn. Dit zijn geluiden zoals de auto’s in de stad, de koeien in de wei of het fluisteren van het publiek tijdens een voorstelling. Jeuk bevat aardig wat instrumentale muziek, maar centraal staat het nummer Tati Frutti, wat zowel als intro en als eindtune wordt gebruikt, maar ook in verschillende versies door de serie heen zit geweven. Dit nummer geeft de sfeer van de serie perfect weer.

De DVD-uitgave van het vierde seizoen van Jeuk laat de kijker uit een statistisch menu de episode kiezen. De DVD bevat geen extra’s. De tien episodes van het vierde seizoen zijn verdeeld over twee dvd’s.

Thomas en Peter hebben samen een bedrijf dat zich bezig houdt met het maken van filmscripts en tv- formats. Thomas heeft een relatie met Jelka en Peter met Rosa. Net als in vorige seizoenen komen de twee stellen in zeer gênante en pijnlijke situaties terecht. Jeuk debuteerde in 2014 en dit is alweer het vierde seizoen. De chemie tussen de acteurs is uitstekend en ze hebben duidelijk plezier in hun werk. De DVD-uitgave is voldoende met een uitstekende beeldkwaliteit. De geluidskwaliteit is wat minder, want de DVD-uitgave heeft een Dolby Digital 2.0-track meegekregen. Deze is gelukkig wel van een goede kwaliteit. Extra’s heeft de DVD-uitgave niet. Jeuk is een unieke serie in het vaak toch wat flauwe Nederlandse komedielandschap en een aanrader voor kijkers die zin hebben in iets verfrissends.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.