Paterson

Jaap Stolze
07-06-2017

7

Paterson (DVD)

In de film Paterson volgen we Paterson (Adam Driver) in zijn dagelijkse leven dat bestaat uit vaste routines. Hij werkt als buschauffeur en woont samen met zijn levenslustige vriendin Laura (Golshifteh Farahani) en bulldog Marvin in Paterson, New Jersey. We volgen zijn dagelijkse beslommeringen vanaf het opstaan uit bed tot zijn rondje lopen met de hond. De kleinste details van het leven verwerkt Paterson tot poëzie in zijn notitieboekje. Van de gesprekken die hij als chauffeur in de bus opvangt tot zijn observaties van zijn omgeving.

De nieuwste film van Jim Jarmusch is een ode aan de sleur en routine van het dagelijkse leven van buschauffeur Paterson. Het is een verademing om eens een film te zien die geen plot bevat en ook geen grote levensinzichten meegeeft wanneer de aftiteling voorbij rolt op het scherm. Het is gewoon een week uit het doodnormale leven van Paterson, die iedere dag om ongeveer dezelfde tijd opstaat, zijn vaste route naar zijn werk loopt, zijn vaste busrit rijdt, etc. Maar daarin schuilt juist de schoonheid van de film, in die dagelijkse routine, de korte gesprekken met collega's of mensen in de kroeg, de realiteit voor de meeste mensen in het leven. Paterson schrijft zijn gedichten op in zijn notitieboekje en observeert zijn omgeving. Zijn vriendin Laura is erg levenslustig en probeert graag nieuwe dingen uit, terwijl Paterson rust vind in zijn routineuze dagindeling. Laura geeft hem ook complimenten over zijn poëzie en haar spontaniteit past goed bij zijn rustige wat introverte karakter. Er gebeurt niets schokkends of spannends, toch is dit een mooie rustige film over een doodnormale man die zijn leven gewoon leeft en tevreden is met zijn voortkabbelende bestaan. Een ode aan de gewone dingen in het leven en de schoonheid hiervan.

Genre: Speelfilm
Jaar: 2016
Speelduur: 115 min
Uitgever: Imagine Film
EAN: 5425037940580

De DVD-uitgave van Paterson bevat een anamorfische beeldverhouding van 1.85:1. De kleuren en contrasten in het beeld worden prachtig naturel weergegeven. Ook de wat donkere binnenopnames zijn scherp van beeld en bevatten geen artefacts. Een helder en naturel beeld met mooi naturel licht en heldere close ups van de acteurs.

De DVD-uitgave van Paterson bevat een Engelse Dolby Digital 5.1-track. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker en de achtergrondmuziek wordt mooi weergegeven via de surroundspeakers en is niet overheersend. Een solide geluidsspoor die nauwelijks extra geluidseffecten bevat, maar prima zijn werk doet.

Trailer (2 min)
De trailer voor Paterson die Nederlands ondertiteld is en een goed beeld geeft van de film.

Paterson is een film die een week uit het leven van buschauffeur Paterson volgt. Er gebeurt niets opmerkelijks of schokkends, het is gewoon het routineuze leven van een doodnormale man. Toch is Jim Jarmusch erin geslaagd om de poëzie van het dagelijkse leven en de korte ontmoetingen tussen mensen interessant weer te geven in beelden. Het is gewoon het leven in al zijn eenvoud en schoonheid. De DVD-uitgave bevat een prima geluids- en beeldkwaliteit die de moeite waard zijn. Helaas bevat de DVD alleen de trailer als extra. Toch als film wel degelijk een aanrader!