Baby Driver

27-06-2017

7.9

Baby Driver (Bioscoop)

Crimineel meesterbrein Doc (Kevin Spacey) wisselt altijd de samenstelling van zijn team voor elke nieuwe klus. De enige die sinds hun ontmoeting steevast een plekje heeft, is de zwijgzame en muziekliefhebbende Baby (Ansel Elgort), aangezien hij in elke situatie, in welke auto dan ook de politie weet te ontvluchten. Baby heeft een schuld bij Doc en eigenlijk ook niets anders om voor te leven. Op een middag leert hij de vrolijke bediende Debora (Lily James) die hem een andere toon laat zingen en doet inzien dat een leven als misdadiger op de lange termijn niets voor hem is. Met keiharde en deels compleet gestoorde mensen als Doc, Buddy (Jon Hamm), Darling (Eiza González), Bats (Jamie Foxx), Griff (Jon Bernthal) en Eddie No-Nose (Michael Peter Balzary) tegen je is het echter zeer gevaarlijk en slecht voor je gezondheid om weg te lopen.

Schrijver/regisseur Edgar Wright staat bekend als een creatieve en eigenzinnige filmmaker die terecht een 'auteur' wordt genoemd dankzij de 'Cornetto-trilogie' (Shaun of the Dead, Hot Fuzz, The World's End) en Scott Pilgrim vs. The World. Wrights regiestijl en humor is onmiddellijk herkenbaar, de energie en liefde voor het vak spat af van elk frame. Baby Driver is een stuk gestroomlijnder en voor een groot deel ingetogener dan Wrights eerdere werk, maar zeker het kijken waard. Het verhaal is zeer rechttoe rechtaan en volgt vrij slaafs de clichés van een gemiddelde misdaadthriller. Alles voelt vrij traag en simpel aan in de eerste helft van Baby Driver, maar het crescendo waar dit allemaal toe leidt is om je vingers bij af te likken. In het laatste deel gaat alles heel snel, is er ruimte voor Wrights kenmerkende humor en over-the-top actie. De actie is prachtig gefilmd en zeer vakkundig getimed op de muziek. De soundtrack van Baby Driver is vrij divers en een genot om naar te luisteren, maar omdat er continu flarden van muziek te horen zijn, kan er bij sommige kijkers lichte vermoeidheid optreden (“Speel nou eens één keer een stuk helemaal!”). Alle acteurs in Baby Driver hebben duidelijk plezier in wat ze doen wat het een genot maakt om naar ze te kijken. Kevin Spacey en Jon Hamm zorgen voor enkele hoogtepunten in de film, maar Ansel Elgort houdt zich prima staande tussen deze 'heavy hitters'. Aangezien haar rol vrij klein en vooral erg cliché is, maakt Lily James helaas maar een geringe indruk, hoewel ze wel haar stinkende best doet in elke scène die ze samen met Elgort heeft. Jamie Foxx is wat overdadig aanwezig, wat binnen de context van Baby Driver uiteindelijk goed uitpakt.

Genre: Actie, Misdaad
Speelduur: 113 min

Na zijn eerdere (kritische) sucessen weet Edgar Wright met Baby Driver wederom een eigenzinnige en stijlvolle film neer te zetten, zij het een stuk ingetogener. Het verhaal zit vol clichés zonder echte indrukwekkende twists en in het eerste deel is de film wat traag, maar dit kan de uiteindelijke pret niet drukken. Een simpele film vol mooie actie, prima acteerwerk en een soundtrack die die van Guardians of the Galaxy of Drive kan evenaren. Niet Wrights beste, maar een prima film om eens te bekijken.