Fences

30-06-2017

7

Fences (Blu-ray)

Troy Maxson (Denzel Washington) had ooit de droom om een honkballer te worden, maar door zijn donkere huidskleur is hem dat nooit gelukt. Nu werkt hij in Pittsburgh als een vuilnisman om zijn gezin te onderhouden. Naast het feit dat Troy een hardwerkende man is, heeft hij nooit zijn mening over het politieke systeem en de maatschappij onder stoelen of banken gestoken. Zijn buitenechtelijke zoon Lyons (Russell Hornsby) komt regelmatig bij hem op bezoek om geld te lenen. Troy vindt dat Lyons juist z'n dromen na moet jagen en niet op z'n lauweren moet rusten. Zelf geld verdienen en een eigen leven opbouwen. Zoon Cory (Jovan Adepo) krijgt mogelijk de kans om te tekenen bij een American Footballteam, maar Troy is bang dat Cory vanwege zijn huidskleur hetzelfde lot wacht als hemzelf. Rose (Viola Davis), Troy's vrouw, vraagt hem een schutting rond hun huis te plaatsen. Troy eist dat Cory hem helpt, maar die weigert, omdat dit niet past bij zijn football-aspiraties. De conflicten in huize Maxson lopen steeds hoger op.

Fences is een adaptatie van het gelijknamige, door August Wilson geschreven, toneelstuk. De hoofdrol wordt gespeeld door Oscarwinnaar Denzel Washington. Viola Davis speelt Rose, de vrouw van Troy Maxson (Washington). De twee wonnen beiden een Tony Award voor hun rollen in Fences op Broadway. Naast het spelen van de hoofdrol regisseerde en produceerde Washington de film ook. Voor hem gaat Fences over gebroken dromen. Wat gebeurt er met je als je goed genoeg was, maar toch de top niet haalde? Troy Maxson probeert een goede vader en man te zijn.  Een echte familieman die zijn kinderen wil geven wat hij zelf nooit had. Maar hij brengt ze ook bij dat niets voor niets komt en dat je er hard voor moet knokken. Zo hoopt hij dat zij een beter leven krijgen dan hij heeft. Hij slaagt niet altijd in z'n opzet, maar hij geeft nooit op en probeert z'n eigen zwaktes altijd buiten beeld van z'n gezin te houden. We willen hem graag aardig vinden, maar dat lukt niet altijd. Hij blijft maar hangen in z'n gebroken dromen, waardoor hij zichzelf kwijtraakt. Je bent geraakt door de verhalen die hij vertelt en je begrijpt ook wel waar z'n frustraties vandaan komen. Maar hij ondergraaft te vaak de moraal en waarden waar hij zelf zo prat op gaat. Dat maakt hem hypocriet. De sympathie gaat vooral naar Rose, mooi geportretteerd door Viola Davis, een sterke familievrouw en een belangrijke pilaar in de familie. Ze steunt haar man en kinderen door dik en dun, ondanks dat haar hart in het verleden door Troy is gebroken. Zij is juist degene die liefde boven haat kiest, waar Troy dat vaak anders doet. Viola Davis krijgt in Fences de kans om voluit te gaan. Ze kruipt volledig in de huid van Rose en haar emoties gaan van boosheid via compassie naar frustratie. Het hele spectrum komt aan bod. Volgens Davis lukte dat door de eerlijke en directe regie van Denzel Washington. Hij maakte van Rose een groter karakter dan ze zelf voor ogen had. Het leverde haar in ieder geval een Oscar, Golden Globe en Bafta Award op.
Doordat het verhaal van Fences geschreven is voor toneel is het een erg locatiegebonden en dialooggeoriënteerde film geworden. Er gebeurt best veel in de film, maar dat krijgen we niet te zien. We horen dat alleen via de dialogen tussen Troy en zijn gezin. Dat maakt de film vrij statisch, maar door het krachtige spel, vol met emoties, blijft het wel degelijk boeiend.

Jaar: 2016
Speelduur: 139 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083108533

• Expanding the Audience: From Stage to Screen
  • The Company of Fences
  • Building Fences: Denzel Washington
  • Playing the Part: Rose Maxson
  • August Wilson’s Hill District

De Blu-ray Disc-uitgave van Fences heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

In deze film zitten we letterlijk en figuurlijk dicht op de huid van de acteurs. Het is dan ook extra belangrijk dat de details in de gezichten en kleding en dergelijke goed tot hun recht komen. Dit is zeer zeker het geval. De detaillering is indrukwekkend en nauwkeurig. Het kleurenpallet en contrast zijn al even consistent en nauwkeurig. Hiermee wordt een sterke sfeer neergezet, waarbij je niets van de omgeving ontgaat. Ook als er even wat minder licht is, dan is er ruim voldoende schaduwdetail en een goed zwartniveau. Defecten schitteren vooral door afwezigheid. Een uitstekende beeldpresentatie dus.

Fences wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24-bit/48khz). Deze film biedt niet echt mogelijkheden voor de audio om echt op de voorgrond te treden. Fences bestaat vrijwel uitsluitend uit dialogen. Een 7.1- track met volledige specificaties is dan leuk op papier, maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden hier beperkt. Dat is gewoon inherent aan het bronmateriaal. De dialogen, het belangrijkste, zijn altijd uitstekend en helder verstaanbaar. Ook wordt er subtiel gebruik gemaakt van diverse omgevingsgeluiden. Deze hebben een haast onbewust effect op de ervaring, maar voegen zeker iets toe. Al met al is de track wat ingehouden, maar wel passend bij het bronmaterieel. Een prima ondersteunende audiopresentatie dus.

De extra’s zijn vanuit het hoofdmenu te benaderen. Ze worden hieronder nader omschreven. De beeldkwaliteit is in HD, de audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en de extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Expanding the Audience: From Stage to Screen (9 min.)
Deze extra gaat vooral in op het verhaal en de vertaling van het toneelstuk naar de filmversie.

The Company of Fences (9 min.)
We gaan hier dieper in op de casting, waarbij nogal wat gezichten vanuit het toneelstuk nu ook op het witte doek hun intrede maken.

Building Fences: Denzel Washington (7 min.)
Washington speelt niet alleen de hoofdrol, maar is ook de regisseur van Fences. Hier wordt dieper ingegaan op zijn bijdrage aan de film.

Playing the Part: Rose Maxson (7 min.)
Het personage van Viola Davis is ook erg belangrijk voor de film. Als je deze extra bekijkt kom je meer over haar te weten.

August Wilson’s Hill District (9 min.)
Tenslotte kun je deze extra raadplegen voor meer informative over de wijk en omgeving waarin de film zich afspeelt. En hoe dit van belang is voor het verhaal van de film.

Troy Maxson had ooit de droom om een honkballer te worden, maar door zijn donkere huidskleur is hem dat nooit gelukt. Wat voor effect heeft dat gehad op zijn leven en de manier waarop hij de opvoeding van zijn kinderen vormgeeft? Doordat het verhaal van Fences geschreven is voor toneel is het een erg locatiegebonden en dialooggeoriënteerde film geworden. Dat maakt de film vrij statisch, maar door het krachtige spel, vol met emoties, blijft het wel degelijk boeiend. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en een leuk pakket aan extra’s.