Despicable Me 3 / Verschrikkelijke Ikke 3

04-07-2017

6.5

Despicable Me 3 / Verschrikkelijke Ikke 3 (Bioscoop)

Gru (Steve Carell) leidt nu een heel ander leven dan voorheen. Samen met Lucy (Kristen Wigg) en hun drie kleine meisjes vormen ze nu een gezinnetje. Gru heeft het onvoorspelbare leven van superschurk achter zich gelaten. Hij heeft het geruild voor een voorspelbaar leven als supervader. Zijn overstap van slecht naar goed is nog duidelijker door zijn deelname als agent aan de ‘Anti-Villain League’. Maar daar wordt Gru helaas ontslagen doordat hij er niet in slaagde om Balthazar Bratt (Trey Parker) te verslaan. Het verlies van zijn baan leidt bij Gru tot een heuse identiteitscrisis. Hier wordt hij van afgeleid wanneer een mysterieuze bezoeker hem opeens vertelt dat hij een tweelingbroer heeft. Uiteindelijk besluit het hele gezin van Gru om deze vermeende broer op te zoeken en warempel, opeens staat daar Dru (Steve Carell) voor hun neus. In uiterlijk een evenbeeld, maar in karakter het tegenovergestelde. Wanneer dé schurk van het moment Balthazar Bratt een nieuwe aanval plant, moeten de twee broer hun verschillen opzij zetten. Alleen samen kunnen ze de strijd aangaan en hopen hem te verslaan voor het te laat is.

De Despicable Me films zijn zonder meer succesvol en een vervolg kon dan ook bijna niet uitblijven. De regisseurs van de Minions-film keren terug aan het roer voor dit derde deel. En Steve Carell doet wederom de stem van hoofdpersoon Gru. Carell heeft laten doorschemeren dat dit misschien zijn laatste film in de reeks is, al sluit hij een korte cameo in bijvoorbeeld Minions 2 niet uit. De aanpak van deze film is duidelijk die van ‘never change a winning formula’. Verwacht dan ook weinig vernieuwing. Het knappe is dan ook dat het nog steeds niet verveeld. De basis is hetzelfde. De animatiestijl en het uiterlijk van de film, het verhaalverloop en het schaamteloos uitmelken van de Minions. Hiervoor wordt gelukkig gecompenseerd doordat men wel duidelijk hun best heeft gedaan om er weer iets leuks van te maken. Er zitten leuke grappen in en zelfs schaarse momenten met echt nieuwe inspiratie. Er is aan de lopende band sprake van humor en het verhaal kent een moordend tempo. Richting het einde voert de actie wel wat de boventoon boven verhaal en personages. In de Despicable Me-films is helaas duidelijk een aflopende lijn van kwaliteit te zien, maar ook dit derde deel kan nog steeds een voldoende meedragen. De rake grappen en leuke animatie wegen daarin uiteindelijk zwaarder dan het gebrek aan originaliteit. Het zou wel mooi zijn als Illumination na drie van deze films en ook nog twee Minions-films weer eens iets nieuws gaat bedenken. Het is misschien wel veel leuker om een nieuwe variatie op de Minions  te zien dan wéér een films over deze zelfde wezentjes?

Genre: Actie, Animatie, Avontuur
Speelduur: 90 min
Uitgever: Universal Pictures