Big Sick, the

14-08-2017

8

Big Sick, the (Bioscoop)

Pakistan. Dat is het land waar Kumail Nanjani (Kumail Nanjani) is geboren. Maar hij voelt zich Amerikaan. Hij is immers zijn hele leven opgegroeid in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Er is weinig anders dat hij kent. Dit geldt niet voor zijn familie. Zijn ouders, maar ook zijn broer met Pakistaanse vrouw, hangen nog erg aan de eigen cultuur. Er is natuurlijk niets mis mee wanneer zij hun traditionele waarden koesteren, maar soms begint dit voor Kumail vervelende vormen aan te nemen. Bijvoorbeeld wanneer haar moeder weer eens een Pakistaanse vrouw heeft uitgenodigd die ‘toevallig’ in de buurt was. Het is dan eigenlijk een potentiële levenspartner. Gelukkig heeft Kumail als man nog de mogelijkheid om ze te weigeren. Dat doet hij dan ook  regelmatig. Inmiddels heeft hij een kistje bewaard dat al aardig vol zit met foto’s van al deze would-be metgezellen. Een en ander komt nog meer op spanning te staan wanneer Kumail de blanke en blonde Amerikaanse studente Emily Gordon (Zoe Kazan) ontmoet. Ze vallen als een blok voor elkaar. Eerst is alles koek en ei, maar na een tijdje begint de vraag steeds meer te spelen waarom Emily de familie van Kumail niet mag ontmoeten. En waarom Kumail de boot steeds afhoudt als Emily graag wil dat hij haar familie ontmoet. Nog voordat dit spel goed en wel uitgespeeld is, wordt Emily plotseling ziek. Kumail wordt nu door de omstandigheden gedwongen om de ouders van Emily te ontmoeten. Dit dwingt hem om na te denken over zichzelf, de verwachtingen van zijn familie en hoe hij zich nu echt voelt. Maar kan de liefde tussen Emily en Kumail al deze hindernissen overwinnen?

Liefde overwint alles, aldus een veel gebezigd gezegde. Dat is precies de premisse waar schrijver en hoofdrolspeler Nanjani zijn film op heeft gebaseerd. De regie heeft hij wel uit handen gegeven. Maar deze Michael Showalter was voorheen in zijn carrière vooral een, juist ja, schrijver. The Big Sick draait dan ook louter en alleen om de dialogen, de grappen en het drama. Dit komt tot leven door het acteerwerk en de chemie tussen personages. De cinematografie heeft weinig om het lijf, maar is eigenlijk ook van ondergeschikt belang. The Big Sick voelt heel echt en natuurlijk aan en dat is niet voor niets. De film is autobiografisch. Hoofdrolspeler Nanjani is getrouwd met een blanke Amerikaanse vrouw. Deze Emily V. Gordon was zijn co-schrijver voor het script. Er is met enorm veel aandacht aan deze film gewerkt.
Er zijn veel verschillende versies van het script uitgeprobeerd, soms met een compleet ander verhaalverloop. Enkel met het doel om te kijken wat het beste werkt. Al deze aandacht betaalde zichzelf uit toen The Big Sick in première ging op het Sundance Film festival. Er ontstond een heuse biedingsoorlog en uiteindelijk won Amazon de rechten. Ze betaalden daar maar liefst 12 miljoen dollar voor. Voor Sundance is dit een van de grootste deals ooit voor één film. Tijdens de Amerikaanse en wereldwijde release werd deze film alom goed ontvangen. Tijdens de voorstelling die wij bijwoonden, liepen echter meerdere mensen de zaal uit tijdens de film. En niet om even naar het toilet te gaan, ze kwamen niet meer terug. Vanwaar deze tegenstelling? Die is simpel te verklaren. The Big Sick treedt buiten de gebaande paden. Die route voor de standaard komedie of romantische komedie die we al zo goed kennen. Volledig in onze comfort zone. The Big Sick doet dit helemaal anders. Hier te veel over prijs geven zou het kijkplezier verminderen, dus dat houden we nog even voor ons. Maar wees ervan verzekerd dat deze film alles behalve standaard is in het verhaalverloop. Dit maakt het verfrissend en zorgt dat je continu geboeid blijft. Ook is het knap hoe de dunne scheidslijn tussen oprecht drama en komedie steeds vakkundig bewandeld wordt. Uiteindelijk is The Big Sick veel meer een drama met een boodschap dan een komedie, maar de humor brengt wel de broodnodige verlichting. Als je open staat voor nieuwe wegen die naar Rome leiden en een andere opzet binnen een beproefd genre, dan ben je vast niet een van die mensen die tijdens de film de zaal uit loopt. Geef The Big Sick een kans, je gaat er zeker geen spijt van krijgen.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 120 min
Uitgever: The Searchers